تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قصه‌های عامیانه کردی گردآوری می‌شود

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،هیرش شیرزاد با اشاره به اینکه داستان‌ها و قصه‌های عامیانه شهر‌ها و روستا‌های مناطق کردنشین گردآوری می‌شود، گفت: طرح پژوهشی در سه فاز سه ساله تعریف شده است.

وی افزود: فاز نخست در استان کردستان، فاز دوم در استان‌های ایلام و کرمانشاه و فاز سوم در منطقه موکریان اجرا خواهد شد.

مجری طرح گردآوری قصه‌های عامیانه کردی با بیان اینکه کل مناطق کُردنشین ایران از جمله خراسان، زاهدان، شیراز و ... در این طرح تعریف شده‌اند، افزود: این طرح در فاز نخست در سطح استان کردستان آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد و فاز دوم و سوم آن نیز طی سال آتی کلید خواهد خورد.

وی با ذکر اینکه تمامی قصه‌ها و داستان‌های عامیانه مناطق کردنشین ایران با استفاده از تاریخ شفاهی گردآوری خواهد شد، گفت: ابتدا با ثبت‌نام از اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه ادبیات فولکلور کُردی، افراد مستعد شناسایی و سپس در قالب کارگاه آموزشی این طرح برای آنان توجیح و در نهایت کار پژوهشی آغاز خواهد شد.

شیرزاد با تأکید بر اینکه تمامی افرادی که طرح جمع‌آوری حکایت‌ها و داستان‌های کردی شرکت داشته باشند، به صورت رسمی به عنوان پژوهشگر پژوهشکده کردستان‌شناسی شناخته و حمایت می‌شوند، ادامه داد: در درجه نخست اولویت با پژوهشگران و محققین و پس از آن افراد صاحب تجربه در فرهنگ عامه و فولکلور است.

وی با بیان اینکه این مجموعه، منبعی غنی از داستان‌ها و حکایات عامیانه مناطق کردنشین است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این فرهنگ در بحث زبان شناسی، تاریخ فولکلور، ادبیات کردی، داستان و ... اطلاعات گستره‌ای را در اختیار علاقمندان قرار دهد.

مجری طرح گردآوری قصه‌های عامیانه کردی با بیان اینکه در فاز نخست، قصه‌های عامیانه شهرستان مریوان و منطقه لیلاخ استان کردستان در شش جلد و در ۲۸۰۰ صفحه، جمع آوری و تدوین شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه طبقه‌بندی علمی داستان‌ها و قصه‌های عامیانه، دانشگاه گوتینگن آلمان همکاری لازم را با دانشگاه کردستان لحاظ خواهد کرد.

وی صیانت، حفظ و اهمیت به جایگاه ادبیات و فولکلور کردی به عنوان گنجینه‌ای که در حال از بین رفتن است را مهم‌ترین رسالت طرح پژوهشی جمع آوری قصه‌های عامیانه پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان دانست و یادآور شد: در این مجموعه علاوه بر قصه‌های عامیانه، تاریخ ادبیات و فرهنگ مناطق مختلف، آیین‌ها، رسوم، مردم شناسی، جامعه شناسی و ... جمع آوری می‌شود.

گفتنی است، علاقمندان جهت ثبت‌نام در این طرح تا تاریخ ۲۸ خرداد با مراجعه به پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان و یا تماس با شماره تلفن ۳۳۶۶۴۶۰۰-۸ داخلی ۲۲۱۸ نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/م

گردآوری قصه‌های عامیانه شهر‌ها و روستا‌های استان کردستان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قصه‌های عامیانه کردی گردآوری می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..