تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اگزما پوست در کودکان، چطور پیشگیری کنیم؟

«پیشگیری بهتر از درمان است» درست بودن این ضرب‌المثل را خیلی از ما تجربه کرده‌ایم. پنجاه سال پیش تنها یکی از هر ده نوزاد استرالیایی قبل از دو سالگی به اگزما مبتلا می‌شد. امروزه نزدیک به یکی از 4 کودک زیر 2 سال علائم این بیماری را تجربه می‌کند. این رشد سریع آمار می‌تواند به سبک زندگی، تغذیه، بهداشت و ژنتیک مربوط باشد.

به هر حال ما نمی‌توانیم ژنتیک را تغییر دهیم اما خبر خوب این است که می‌توانیم به شدت روی سبک‌زندگی، بهداشت و ژنتیکمان اثر بگذاریم و آن‌ها را کنترل کنیم. مطالعات جدید نشان داده مادران بارداری که از پروبیوتیک‌ها مصرف می‌کنند می‌توانند خطر ابتلای کودکشان به اگزما را تا 29 درصد کاهش دهند.

اگزما چیست؟

اگزما یک مشکل مزمن پوستی است که باعث خارش، قرمزی، خشکی و التهاب پوست می‌شود. این التهاب معمولا با آلرژی‌ها، حساسیت و عوامل محیطی تشدید می‌شود.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها، مخمرها و باکتری‌های خوب زنده هستند. آن‌ها در مکمل‌ها، ماست و مواد غذایی تخمیرشده پیدا می‌شوند.

چه چیزی باعث اگزما می‌شود؟

التهاب روش بدن برای درمان و محافظت از خود است. متاسفانه بدن ما به بعضی تهدیدات با التهاب واکنش نشان می‌دهد که اگزما هم یکی از این‌هاست. حساسیت‌های غذایی، مواد شیمیایی و رنگی در محصولات آرایشی و بهداشتی و پوستی که به اندازه‌ کافی مرطوب نشده می‌تواند باعث واکنش نشان دادن بدن با التهاب شود.

دانشمندان و متخصصان هنوز در حال مطالعه بین ارتباط سلامتی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی ما هستند. مطالعات اخیر نشان داده ارتباط عمیقی بین حضور یا عدم حضور میکروب‌های خاص در روده و بیماری‌های حساسیتی وجود دارد. همانطور که این مطالعات جلوتر می‌رود، می‌بینیم روده‌هایی که از نظر سلامتی ضعیف هستند، می‌توانند نقش مهمی در افزایش شیوع اگزما بازی کنند.

پروبیوتیک‌ها چگونه از اگزما جلوگیری می‌کنند؟

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوب زنده هستند که می‌توانند به عملکرد درست بدن ما کمک کنند. تعادل درست باکتری‌ها در بدن به هضم غذا و بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند. اگر هضم و سیستم ایمنی درست کار نکند بدن در معرض التهاب‌هایی مثل اگزما قرار می‌گیرد.

ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند بر سلامت روده‌ها تاثبر بگذارد. غذاهای فرآوری شده، شکر و مصرف بیش‌ازحد دانه‌ها و غلات می‌تواند روی سیستم گوارش ما تاثیر بگذارد. وقتی ما غذاهایی که دارای پروبیوتیک هستند مثل غذاهای تخمیر شده مصرف نمی‌کنیم، بدن ما تعادل باکتری‌های خوب را از دست می‌دهد.

استفاده‌ مکرر از آنتی‌بیوتیک‌ها هم سلامت روده‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان از بین‌برنده‌ همه باکتری‌ها عمل می‌کنند. آن‌ها در کنار اینکه باکتری‌های مضر که باعث عفونت می‌شوند را می‌کشند، باکتری‌های مفید را هم نابود می‌کنند. باکتری‌هایی که باعث بهبود سیستم سلامتی ما می‌شوند.

پروبیوتیک‌ها کمک می‌کنند که تعادل باکتری‌های خوب برقرار شود. وقتی ما تعادل خوبی از باکتری در بدن داریم، خطر ابتلا به التهاب و حساسیت، از جمله اگزما در بدنمان کاهش پیدا می‌کند.

پروبیوتیک‌ها چگونه برای کاهش اگزما مفید هستند؟

یک مقاله که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به اگزما در نوزادان را کاهش داده‌اند.

وقتی مادران باردار در سه ماهه‌ سوم بارداری پروبیوتیک مصرف کنند، خطر ابتلا به اگزما در کودکشان تا 29 درصد کاهش پیدا می‌کند. این آمار در مادران شیرده که پروبیوتیک مصرف می‌کنند بیشتر است. خطر ابتلا به اگزما در کودکان این مادران تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند. وقتی کودکان به طور مستقیم با مواد دارای پروبیوتیک تغذیه می‌شوند،خطر ابتلا به اگزما در آن‌ها تا 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

چرا کاهش خطر ابتلا به اگزما اینقدر مهم است؟

درحالی که به نظر نمی‌رسد اگزما یک مشکل جدی باشد اما مشکل بزرگی است. با توجه به اینکه شیوع اگزما در 50 سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است، مهم است که راهی برای کاهش این مشکل پزشکی پیدا کنیم.

ترشحات اگزما می‌توانند خارش زیادی داشته باشند و ناراحتی ایجاد کنند. وقتی پوست خشک می‌شود و ترک می‌خورد، آن‌ها می‌توانند دردناک هم باشند. برای بعضی ظاهر اگزما هم ناخوشایند و ناراحت‌کننده است و باعث دوری آن‌ها از اجتماع می‌شود. مخصوصا اگر روی صورت یا جای دیگری در دید باشد. بنابراین اگزما می‌تواند روی زندگی روزانه‌ انسان‌ها هم تاثیر بگذارد.

تحقیقات اخیر برای خانواده‌هایی که با اگزما درگیر هستند امیدوارکننده بوده است. پروبیوتیک‌ها ارزان هستند و مصرف آن‌ها تقریبا هیچ خطری ندارد. بنابراین راهی بسیار خوب و مطمئن برای کاهش خطر ابتلا به اگزما هستند.

البته حتی گاهی با وجود تمام این اقدامات، بعضی کودکان به اگزما دچار می‌شوند. مقابله با این مشکل همیشه آسان نیست اما راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانیم راحت‌تر با این مشکل کنار بیاییم. یک رژیم غذایی سالم، طبیعی و استفاده از محصولات بهداشتی و راه‌های ساده‌ی دیگر می‌تواند به کنترل اگزما کمک کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اگزما پوست در کودکان، چطور پیشگیری کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..