تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سونوگرافی انومالی بارداری چیست؟

دکتر غلامرضا سیف، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی: سونوگرافی آنومالی بین هفته های 18 تا 20 بارداری انجام می شود. اسکن آنومالی یا اسکن سه ماهه دوم بارداری محل قرار گرفتن جنین، شکل و اندازه صورت و دست ها را نشان می دهد و شما می توانید جنین تان را بر روی مانیتور به خوبی مشاهده نمایید.

سونوگرافی آنومالی چگونه انجام می شود ؟
بر خلاف سونوگرافی سه ماهه اول شما نیازی به پر کردن مثانه برای این اسکن ندارید. شکم شما در سه ماهه دوم به اندازه ای بزرگ شده است که بتوان توسط اسکن از طریق شکم، تصویری واضح دریافت کرد. تقریبا تمامی اسکن های سه ماهه های دوم، شکمی انجام می شوند. پزشک، ژل (معمولا سرد) را بر روی شکم شما می زند و با حرکت دادن پروب یا مبدل بر روی شکم تان از طریق امواج صوتی، تصویر کودک را برای روی صفحه نمایش مشاهده می کند.

هنگامی که تصویری واضح از کودک مشاهده گردد پزشک قسمت های مختلف بدن جنین را ارزیابی و اندازه گیری می کند. اگر متخصص زنان اطلاعاتی در مورد دهانه رحم بخواهد ممکن است نیاز به سونوگرافی واژینال داشته باشید.شاید تشخیص جنین و اعضای بدنش در عکس سونوگرافی برای تان سخت باشد. استخوان های کودک در اسکن سفید رنگ ظاهر خواهند شد و قسمت های نرم بدن به رنگ خاکستری مشخص می شوند. مایع آمنیوتیک اطراف جنین در عکس سونوگرافی به رنگ سیاه می باشد.

در سونوگرافی آنومالی چه مواردی مشخص می گردد ؟
- تشخیص بارداری چند قلویی. گاهی دوقلوها تا هفته 20 بارداری قابل تشخیص نمی باشند.


- شکل و ساختار سر جنین و مشکلات مغزی نادر که قابل مشاهده باشند مورد بررسی قرار می گیرد.


- صورت جنین و لب شکری بودن آن بررسی می گردد.


- ستون فقرات از لحاظ طولی و هم مقطع عرضی بررسی می شود تا پزشک مطمئن گردد همه استخوان ها در یک ردیف قرار دارند.


- شکم و ارگان های داخلی ارزیابی می شوند.


- قلب کودک بررسی می شود. دریچه ها باید هم اندازه باشند و با هر ضربان باز و بسته شوند.


- معده کودک بررسی می شود و اینکه جنین بخشی از مایع آمنیوتیک که در اطرافش قرار دارد را می بلعد که این مایع به صورت حباب سیاه رنگی در معده قابل تشخیص است.


- سلامت کلیه های جنین بررسی می شود. پزشک ارزیابی می کند که آیا گردش ادرار به طور آزاد در مثانه جریان می یابد و اگر مثانه خالی است در طول انجام اسکن بایستی مثانه پر شود تا راحت تر دیده شود.


- دست ها و پاها قابل مشاهده اند و پزشک انگشتان دست و پا را می شمارد.


- جفت، مایع آمنیوتیک و بند ناف مورد ارزیابی قرار می گیرند. جفت ممکن است در دیوار جلویی رحم (قدامی) یا دیوار پشتی رحم (خلفی) یا نزدیک با بالا یا پایین رحم باشد. اگر جفت پایین باشد نیاز است که سونوگرافی دیگری در سه ماهه سوم بارداری جهت ارزیابی موقعیت جفت و جنین انجام گیرد.

پزشک بخش های مختلف جنین را اندازه گیری می کند که به شرح زیر است :
- اندازه گیری محیط اطراف سر (HC)
- اندازه گیری محیط شکم (AC)
- اندازه گیری استخوان ران (FL)




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سونوگرافی انومالی بارداری چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..