تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توبه از گناه کبیره، شرایط دارد؟

پرسش: چطور میشه کسی که تا خرخره تو گناه گیر کرده خودشو بیرون بکشه تو رو خدا جواب بدین.

پاسخ: خداوند بندگانش را دوست دارد و میخواهد سعادتمند و عاقبت به خیر شوند لذا برای آنان راه بازگشت گذاشته و دری از درهای رحمتش به نام توبه را به سوی آنان گشوده است. یکی از دامهای شیطان این است که بنده ی گنهکار را از رحمت خدا ناامید کند لذا یاس از رحمت الهی خود از دامهای شیطان و گناهی بزرگ است . این شیطان است که با ارتکاب گناه انسان را مایوس میکند و در نتیجه او را به تکرار گناه و ترک نماز تشویق میکند به بهانه ی اینکه تو دیگر آب از سرت گذشته و کارت تمام است و در نتیجه او را بیشتر در دام گناه غوطه ور میکند.با توبه ی نصوح (حقیقی) و اصلاح و جبران آن و انجام اعمال صالح خداوند گناهان انسان را می بخشد البته اگر گناه حق الناس باشد باید ادا شود و اگر حق الله است باید قضا شود. اگر انسان حقیقتا پشیمان شود و گناهان گذشته را جبران کند مثلا حق الناس را بپردازد و اگر واجبات را ترک کرده،قضایش را انجام دهد مثل کسی می شود که گناه نکرده (التائب من الذنب کمن لا ذنب له ) . آمرزش الهی به حدی است که در این صورت حتی به جای گناهان حسنه در نامه ی اعمال او نوشته میشود«اولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات. فرقان/70 ». هر کس توبه کند و ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد خداوند گناهانش را تبدیل به نیکی میکند و خداوند بخشنده و مهربان است. هیچ کس نباید از رحمت خدا مأیوس باشد . لیکن توبه و ندامت باید حقیقی باشد نه صرف لقلقه ی زبان حقیقت توبه عبارت است از ندامت و پشیمانی واقعی و به دنبال آن عذر خواهی از درگاه الهی و طلب بخشش و مغفرت . فرصت دنیا بسیار کوتاه و زودگذر است نباید با غفلت و گناه فرصت را از دست داد به کسی تضمین داده نشد و مرگ ناگهان خواهد آمد انسان می تواند چنان اوج بگیرد که از ملائک برتر شود . گناه روح را تیره می کند و بار را سنگین می کند و نمی گذارد انسان اوج بگیرد.به طور کلی برای ترک گناه توجه به امور زیر مفید است: 1- توجه به ناظر بودن خدا همیشه و در همه حال بر اعمال ونیات ما « هو اقرب الیکم من حبل الورید ؛ او از رگ گردن به شما نزدیکتر است » ، « ألم یعلم بان الله یری ، آیا ‹گنهکار› نمیداند که خدا میبیند » ، « أیحسب ان لم یره احد ، آیا میپنداردکسی او را نمیبیند.
2- توجه به اینکه هر لحظه ، حتی در همان لحظه گناه ممکن است مرگ فرا رسد و در آن حال خدا را ملاقات کند.
3-تلاوت آیات و روایات بیم دهنده از آثار گناه و سختی های برزخ و روز قیامت ، و تدبر در آن.
4- مطالعه کتب مربوط به قبر و قیامت و انذار دهنده در این زمینه معاد*/شهید دستغیب -سرای دیگر* /شهید دستغیب - منازل الاخرة ( داستانهایی از سفر آخرت) * /محدث قمی (حاج شیخ عباس قمی)( این کتاب به صورت الکترونیکی در کتابخانه تبیان وجود دارد) .
- بازگشت به خدا، على اکبر ناصرى
5- دعا . از خدا بخواهید شما را در طاعت و بندگی خودش یاری کند.
6- انس با مسجد و مجالس مذهبی و دوستان خوب. شرکت در مراسم نماز جماعت و دعا به طور مداوم و نیز استفاده از برنامه های معارفی رسانه ی ملی مانند برنامه ی سمت خدا از شبکه 3 که تأثیر به سزایی در رفع غفلت دارد.
7- اجتناب و دوری از زمینه های گناه و فراهم کردن شرایط اجتناب از گناه، مانند ازدواج برای کسی که به گناهان مربوط به غریزه جنسی گرفتار است.
و در پایان اگر در هر حال باز هم لغزشی حاصل شد از توبه و بازگشت هرگز ناامید نشوید چون این هم یکی از نقشه های شیطان است که انسان را از توبه ناامید کند. یکی از دامهای شیطان این است که بنده ی گنهکار را از رحمت خدا ناامید کند لذا یاس از دامهای شیطان و خود گناهی بزرگ است. موفق باشید.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توبه از گناه کبیره، شرایط دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..