تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوزاد نه ماهه، چه غذاهایی بخورد؟

اگر تا 9 ماهگی به کودکتان غذاهای نرم و پوره‌ای می‌دادید از این ماه به بعد می‌توانید غذاهایی با بافت سفت‌تر را امتحان کنید. به‌علاوه در این سن می‌توانید لبنیات، پنیر و ماست را در برنامه غذایی او قرار دهید. بسیاری از نوزادان در این سن می‌توانند از غذاهای بزرگ‌سالان تغذیه کنند البته یادتان باشد کمی این غذاها را له کنید و بعد به او بدهید. در این سنین به‌ویژه 11 ماهگی به بعد می‌توانید وعده‌های غذایی کودکتان را بیشتر کرده و به 4 یا 5 وعده برسانید. در ادامه دستور تهیه چند غذا برای نوزادان بالای 9 ماه آمده است:

 املت پنیر برای صبحانه
برای استفاده از تخم مرغ سعی کنید بیشتر از زرده استفاده کنید. استفاده از سفیده تخم مرغ را به بعد از یک سالگی موکول کنید یا دراین‌باره با پزشکتان صحبت کنید. در این دستور یک تخم مرغ پنیری را آموزش می‌دهیم که برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
    -تخم مرغ (تنها زرده تخم مرغ) یک عدد
    -شیر مادر یا پاستوریزه دو قاشق غذاخوری
    -پنیر چدار رنده شده یک قاشق غذاخوری
    -روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون را در ماهی تابه گرم‌کنید. تخم مرغ و شیر را با یکدیگر هم بزنید. سپس پنیر را اضافه کنید و مخلوط را تا زمانی که تخم مرغ کاملاً بپزد هم بزنید. در انتها می‌توانید مقداری پیازچه خردشده تازه یا سبزیجات پخته‌شده به آن اضافه کنید.

پوره ماهی سفید، هویج و تره‌فرنگی
این پوره خوشمزه برای رشد ذهنی کودک بسیار مناسب است. به‌علاوه ماهی با داشتن امگا 3، اسیدهای مفید به رشد سیستم عصبی شیرخوار کمک می‌کند. مواد زیر برای تهیه این پوره لازم است:
    -فیله ماهی سفید 3 تکه
    -هویج خردشده 3 عدد
    -یک عدد تره‌فرنگی که قسمت‌های سبز و سفید خردشده باشد
    -یک‌دوم پیمانه آب، شیر مادر یا خشک
ماهی‌تابه گودی را روی شعله ملایم قرار دهید و مقداری از آب را داخل آن به جوش بیاورید. سبد بخارپز را داخل آن قرار داده و ماهی، هویج و تره‌فرنگی را به مدت 15 دقیقه داخل آن بگذارید. بعد از بخارپز شدن اجازه دهید تا خنک شود.
تمامی مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و پوره‌کنید. مقداری آب به پوره اضافه کنید تا غلظت آن کم شود. این پوره را سه روز در یخچال و تا 2 ماه می‌توانید در فریزر نگهداری کنید.

ماست، نعنا و آلبالو
ازآنجایی‌که می‌توانید به نوزادتان ماست بدهید، این میان وعده خوشمزه را در وعده‌های غذایی او قرار دهید. برای تهیه این میان وعده به مواد زیر نیاز داریم:
آلبالو یک پیمانه
4-5 برگ نعنا
ماست یونانی یا هر ماست پرچرب یک تا 2 پیمانه
آلبالو را روی شعله ملایم قرار دهید تا نرم شوند. سپس آلبالوها را به همراه برگ نعنا در مخلوط‌کن بریزید تا یک مایع یکدست حاصل شود. اگر می‌خواهید پوره غلیظ‌تر باشد فقط آلبالوها را با استفاده از یک کفگیر سوراخ‌دار، بدون آب حاصل از پختشان درون مخلوط‌کن بریزید. این مایع را درون ظرف موردنظر بریزد و سپس ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
به جای آلبالو می‌توانید از گیلاس نیز استفاده کنید.

سالاد میوه‌های استوایی
شاید واژه سالاد برای بچه‌ها کمی به نظرتان عجیب بیاید اما این سالاد برای شیر خوران بالای 10 ماه مناسب است. در این سالاد از میوه‌های استوایی زیر استفاده کنید:
    -2 الی 3 قاشق غذاخوری ماست یونانی یا ماست موردعلاقه فرزندتان
    -یک قاشق غذاخوری پودر نارگیل
    -یک‌چهارم پیمانه کیوی خردشده
    -یک‌چهارم پیمانه موز خردشده
    -یک‌چهارم پیمانه انبه خردشده
ابتدا ماست و پودر نارگیل را با یکدیگر مخلوط‌کنید، سپس میوه‌ها را به ظرف اضافه کرده و هم بزنید.

خوراک عدس و اسفناج
این خوراک به خاطر داشتن اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است و طعم خوشمزه‌ای دارد. برای تهیه این خوراک به مواد زیر نیاز دارید:
2 قاشق چای‌خوری روغن زیتون
یک هویج کوچک خرده شده
یک‌دوم پیمانه عدس خشک پاک‌شده و شسته شده
دو پیمانه عصاره آب‌گوشت یا مرغ
یک پیمانه اسفناج خرده شده
در ماهی‌تابه گودی هویج را در روغن زیتون حدود 3 دقیقه تفت دهید. عدس و آب مرغ را اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و در قابلمه را نیمه‌باز بگذارید تا به‌آرامی بجوشد. گاهی غذا را هم بزنید تا زمانی که حس کنید عدس‌ها نرم شده‌اند. سپس اسفناج را اضافه کنید و هم بزنید تا بپزد. ‌می‌توانید این غذا را در میکسر ریخته و پوره‌کنید.

خوراک گوشت و سبزیجات
برای تهیه این خوراک مقوی به مواد زیر نیاز دارید:
    -آب یک پیمانه
    -گوجه‌فرنگی خردشده 400 گرم
    -گوشت گوسفندی چرخ‌کرده یا خردشده
    -سیب‌زمینی یک عدد
    -هویج 2 عدد
    -ساقه کرفس یک عدد
    -نخودفرنگی یک قاشق غذاخوری
    -پیاز کوچک یک عدد
در قابلمه‌ای آب، گوشت و گوجه‌فرنگی‌ها را بریزید تا جوش بیاید. سبزیجات را خردکرده و ماهی‌تابه اضافه کنید. اجازه دهید تا بجوشد. سپس شعله را کم کنید تا مواد بپزند. هرچند وقت یک‌بار غذا را هم بزنید. می‌توانید این خوراک را باکمی برنج به کودکتان بدهید.
پاستا با نخودفرنگی
پاستا جز آن دسته غذاهایی است که کودکان طعم آن را دوست دارند. ترکیب پاستا با انواع سبزیجات و پنیر یک غذای مقوی برای نوزاد شماست.
    -پنیر خامه‌ای 50 گرم
    -نخودفرنگی یک قاشق غذاخوری
    -شیر یک قاشق چای‌خوری
    -پاستا 50 گرم
    -پودر پنیر پارمسان 5 گرم
ماکارونی را درون آب جوش بریزید و سه دقیقه قبل از زمان پخت، نخودفرنگی را به آن اضافه کنید.
در ماهی‌تابه‌ای دیگر پنیر خامه‌ای را با یک قاشق شیر مخلوط‌کنید تا به غلظت مناسب برسد.
مواد ماکارونی را آبکش کنید و درون ظرف پنیر بریزید و هم بزنید تا مواد به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.
در آخر روی آن پنیر پارمسان بریزید و سرو کنید. به‌جای پنیر پارمسان می‌توانید از پنیر چدار استفاده کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوزاد نه ماهه، چه غذاهایی بخورد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..