تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گروه خونی مادر و زردی نوزاد

نی نی بان، گروه ترجمه:در این مطلب از راهنمای زردی نوزادان با ناسازگاری گروه‌های خونی ABO که یک نوع رایج و معمولا خفیف بیماری همولیتیک در نوزادان است، آشنا میشوید. عبارت بیماری همولیتیک به این معناست که سلول‌های قرمز خون سریع‌تر از حد معمول می‌شکنند و همین باعث زردی، کم خونی و در موارد شدید منجر به مرگ می‌شود. در دوران بارداری شکست سلول‌های قرمز خون اگر گروه خونی مادر با کودک ناسازگار باشد، ممکن است رخ دهد و  اگر این گروه‌های خونی در تماس با یکدیگر قرار بگیرند تشکیل آنتی بادی می‌دهند.

وقتی گروه خونی مادر و نوزاد ناسازگار است
بیشترین مشکل ناسازگاری گروه‌های خونی زمانی رخ می‌دهد که عمدتا مادران نوزادان گروه خونی O دارند و این در حالی است که نوزاد گروه خونی A یا B دارد. نوزادان نارس به احتمال بیشتری با مشکلات ناسازگاری گروه‌های خونی مواجه می‌شوند در حالی که نوزادان ترم و سالم به صورت خفیف تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برخلاف بیماری همولیتیک که می‌تواند در نوزادانی که مادرشان گروه خونی منفی دارد رخ دهد، ناسازگاری گروه خونی معمولا در نوزادان اول رخ می‌دهد و در بارداری‌های بعدی شدیدتر نمی‌شود.

گروه خونی مادر و زردی نوزاد

ناسازگاری چیست؟
ناسازگاری گروه خونی در شرایط زیر اتفاق می‌افتد:
•    مادر نوع O است و نوزاد B، A، یا AB  است
•    مادر نوع A است و نوزاد AB یا B است
•    مادر نوع B  است و نوزاد A  یا AB  است

گروه های خونی را بشناسید
برای کمک به درک ناسازگاری گروه‌های خونی بهتر است به بررسی گروه‌های خونی مختلف بپردازیم. ژنی که شما از پدر و مادر به ارث می‌برید نوع گروه خونی شما را تعیین می‌کند. چهار نوع گروه خونی وجود دارد: O، AB، B، A . هر گروه خونی مجموعه‌ای از مواد شیمیایی را در سطح سلول‌های قرمز خون خود دارد که به آن آنتی‌ژن می‌گویند بنابراین گروه خونی A آنتی‌‌ژن A، گروه خونی B آنتی ژن B، گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن و گروه خونی O هیچ آنتی‌ژنی ندارد. اگر گروه‌های خونی مختلف مخلوط شوند پاسخ ایمنی رخ می‌دهد و فرد برای حمله به آنتی‌ژن خارجی، آنتی بادی تولید می‌کند.

بارداری دشواری ندارد!
در طول دوران بارداری خون مادر و نوزاد به طور کلی ترکیب نمی‌شوند و گردش خون مادر و نوزاد توسط پرده‌های جفت جداگانه نگهداری می‌شود. اما اکسیژن، دی اکسید کربن، مواد مغذی، برخی داروها و برخی ویروس‌ها می‌توانند از پرده‌های جفت عبور کنند. با این حال برخی شرایط وجود دارد که می‌تواند باعث مخلوط شدن دو نوع خون شود مانند سقط جنین، تروما و زمان زایمان و در برخی موارد به علل نامعلومی این اتفاق می‌افتد. این آنتی‌بادی می‌تواند در سراسر پرده‌های جفت نفوذ کرده و به گردش خون جنین وارد شود و در نتیجه باعث تخریب برخی سلول‌های قرمز خون نوزاد شود. این تخریب سلول‌های قرمز باعث افزایش تولید بیش از حد بیلی‌روبین می شود. اگر بیلی‌روبین بیش از حد تولید شود می‌تواند فرایند دفع مواد زائد مختل شده و منجر به یرقان می‌شود. اما به طور کلی تست‌های غربالگری معمولی خون در دوران بارداری ناسازگاری‌ گروه خونی را نشان نمی‌دهد. می‌توان گفت هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای نمی‌توان برای این مشکل انجام داد.

باید برای کم خونی بررسی شود
زردی به دلیل بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که به پوست نوزاد و سفیدی چشم ظاهر زرد می‌دهد. رنگ نوزاد در هر بار معاینه توسط پزشک بررسی و معاینه می‌شود. برای نوزادانی که ناسازگاری گروه خونی دارند، بعد از چند هفته کم خونی بروز می‌کند. کم خونی به دلیل شکستن سلول‌های قرمز خون از طریق آنتی بادی‌های مادر ایجاد می‌شود این آنتی بادی‌ها می‌توانند برای چند هفته در گردش خون نوزاد باقی بمانند به همین دلیل نوزاد از نظر کم خونی باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

آزمایش های بعد از تولد
پس از تولد دو گزینه برای آزمایش ناسازگاری‌ گروه‌هی خونی وجود دارد:
•    گرفتن خون بند ناف از تمام نوزادانی که مادری با گروه خونی O و پدری با گروه خونی A یا B یا هردو دارند. تئوری پشت این روش آن است که اگر نوزاد گروه خونی A یا B داشته باشد و تست آن مثبت شود در تست آنتی گلوبولین مستقیم می‌تواند کمک کند نوزاد از نظر زردی زودتر مورد بررسی قرار گیرد.
•    روش جایگزین این است که نوزاد در 24 ساعت اول مورد ارزیابی قرار بگیرد تا در صورت مشاهده زردی درمان لازم انجام شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گروه خونی مادر و زردی نوزاد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..