تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بحران نگران‌کننده زباله در کمین مازندران/ پسماند در اولویت نیست!/واقعا گیر کار کجاست؟

ساعت: 11:24 منتشر شده در مورخ: 1397/03/17 شناسه خبر: 1371033

دفن غیراصولی روزانه 3 هزار تن زباله در مازندران

متاسفانه یکی از معضلات استان مازندران که باوجود پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست، موفقیتی جهت رفع آن حاصل نشده مدیریت پسماند است. معضلی که گریبان جنگل‌، مرتع، ساحل و دریا را گرفته است. دفن غیراصولی روزانه 3 هزار تن زباله، تهدیدی جدی برای مردم و محیط زیست این استان قلمداد می‌شود؛ این زباله‌ها حاوی مواد آلی هستند و علاوه بر آلوده کردن منابع آب و خاک و محیط زیست، قابلیت این را دارند که منشا آتش‌سوزی واقع شوند.بنابراین، هر روز که مدیریت صحیح زباله را به تعویق بیندازیم، خطرات بیشتری را پذیرفته‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، سازمان ملل متحد، پانزدهم خرداد برابر با پنجم ژوئن را، " روز جهانی محیط زیست " نامگذاری کرده که این روز در ایران، آغاز یک هفته با همین عنوان است.

بخش محیط ‌زیست سازمان ملل متحد(UNEP)، دستورالعمل‌های مربوط به محیط زیست را تنظیم می‌کند و پیاده‌سازی منسجم ابعاد محیط زیستی توسعه‌ی پایدار در سیستم این سازمان را، برعهده دارد و در نقش یک مدافع معتبر برای محیط زیست جهانی عمل می‌کند.

ماموریت UNEP این است که سیاست‌گزاری‌های دولت‌ها و مشارکت ملت‌ها در مراقبت از محیطزیست را با ایده‌پردازی، اطلاع‌رسانی و توانمند سازی مردم برای بهبود کیفیت زندگی خود و بدون به خطر انداختن نسل‌های آینده،تشویق و ترغیب کند.

انتخاب شعار حذف آلودگی پلاستیک که به نوعی هدف حذف آلودگی‌های پلاستیکی را دنبال می‌کند، فراخوانی برای اقدام همه‌ی ما در مبارزه با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های محیط‌زیستی عصرحاضر است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: 15 خرداد روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است؛ اما در کشور ما به‌دلیل حساسیت موضوع محیط زیست و آسیب‌های موجود، از 15 الی 21 خردادماه به‌عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و این دلیل بر اهمیت موضوع محیطزیست است.

وی افزود: ما هم از همین فرصت استفاده کرده و با تمهید برنامه‌های متنوع، سعی در اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی برای حفظ محیط زیست در استان داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: مردم اولین و مهم‌ترین حلقه حفاظت از محیط زیست هستند و قطعا برای حفظ محیط زیست در دنیا حتما باید عموم مردم در این موضوع ورود پیدا کنند؛ لذا ما هم این هفته را برای آموزش و اطلاع‌رسانی غنیمت شمرده‌ایم.

ابراهیمی ادامه داد: از برنامه‌های هفته محیط زیست در استان، نشست کارگروه‌های تخصصی در استان، برگزاری جلسات کارگروه‌های بررسی مخاطرات زیست محیطی در شهرستان‌ها، همایش دوچرخه‌سواری برای ترویج فرهنگ بدون خودرو و چندین و چند برنامه و همایش متنوع دیگر طی هفته پیش رو است.

بر اساس این گزارش، متاسفانه یکی از معضلات استان مازندران که علی‌رغم پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست، موفقیتی جهت رفع آن حاصل نشده مدیریت پسماند است. معضلی که گریبان جنگل‌، مرتع، ساحل و دریا را گرفته است.

دفن غیراصولی روزانه 3 هزار تن زباله، تهدیدی جدی برای مردم و محیط زیست این استان قلمداد می‌شود؛ این زباله‌ها حاوی مواد آلی هستند و علاوه بر آلوده کردن منابع آب و خاک و محیط زیست، قابلیت این را دارند که منشا آتش‌سوزی واقع شوند. بنابراین، هر روز که مدیریت صحیح زباله را به تعویق بیندازیم، خطرات بیشتری را پذیرفته‌ایم.

ابراهیمی کارنامی در این‌باره ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پسماند و انتقاد از مدیریت جامع و مثمرثمر در کنترل و ساماندهی آن به خبرنگار ما گفت: در حوزه پسماند یک سری اقداماتی شده است، اما کافی نیست؛ لذا لازم است هم دولت، هم مردم و هم مجلس و نمایندگان در این موضوع به‌طور جدی ورود کنند.

وی با بیان اینکه ما در سطح استان مازندران دارای مشکلات عدیده‌ای در حوزه پسماند هستیم؛ خاطرنشان کرد: باید مردم در این بخش با تفکیک زباله در مبدأ از بحران در این بخش جلوگیری کنند؛ به هر حال باید معضل زباله در استان حل شود و باید حل این موضوع، شتاب بیشتری به خود بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تأکید کرد: در سال‌های متعدد همیشه در این باره بحث شد، جلساتی برگزار شد، قول‌هایی داده شد؛ اما واقعا گیر کار کجاست؟ باید الویت اصلی و نخست شهرداری‌ها به سمت پسماند و مدیریت آن بیاید که در حال حاضر این‌گونه نیست.

ابراهیمی اضافه کرد: متأسفانه هیچ‌یک از سایت‌های پسماند ما بهداشتی نیست، دفن زباله خلاف قانون صورت می‌گیرد و اصولی هم نیست.

وی متذکر شد: نباید مأموریت عمرانی شهرداری‌ها باعث شود تا از بحث پسماند غافل بمانیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه متأسفانه پسماند در صدر اولویت دستگاه‌های متولی مازندران قرار ندارد؛ بیان کرد: شهرداری‌ها این دغدغه را ندارند و اگر هم محیط زیست در این مسئله ورود پیدا کند، شهرداران به هر وسیله‌ای به‌دنبال تبرئه خود هستند.

ابراهیمی عنوان کرد: محیط زیست هرجا خطایی ببیند با قاطعیت در موضوع پسماند ورود پیدا می‌کند و در احقاق حق عموم مردم به هیچ‌وجه کوتاهی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه آلودگی رودخانه‌ها، دریا، قطع درختان، جنگل‌سوزی، تخریب زیست‌گاه‌های طبیعی و تغییر کاربری از دیگر چالش‌های جدی در حوزه محیط زیست استان است، عنوان کرد: خوشبختانه با ورود شورای حفظ محیط زیست و ورود جدی سایر دستگاه‌های متولی، خیلی از این موضوعات کنترل و مرتفع شد که نشان می‌دهد اگر در موضوعی جدیت به خرج دهیم، قابل حل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در موضوع پسماند نیز باید تمامی مسئولان و دستگاه‌ها به‌جد وارد شوند تا بزودی شاهد حل‌وفصل معضل زباله در استان باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه متأسفانه در بعضی از جاها از سوی برخی رسانه‌ها و مدیران صاحب تریبون بدون هیچ دانشی، محیط زیست را مانع توسعه عنوان می‌کنند، اظهار کرد: ما کاملا موافق توسعه هستیم اما توسعه پایداری که خللی در طبیعت ایجاد نکند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: محیط زیست با صنعت و توسعه ان کاملا موافق است اما جایی که منجر به صدمه به طبیعت و آلودگی زیست محیطی شود، به شدت و با قوت در برابر آن می‌ایستیم.

در پایان امیدواریم تا قبل از هفته محیط زیست سال آتی با همت جدی مسئولان استان و سایر دستگاه‌های متولی و در صدر آن ورود آحاد مردم در موضوع پسماند، شاهد حل این معضل چندین ده ساله در استان باشیم؛ موضوعی که اگر دست روی دست گذاشتن را به‌جای دست در دست هم گذاشتن انتخاب کنیم؛ به بحرانی تبدیل خواهد شد که باید پشت دست بگزیم و افسوس بخوریم؛ افسوسی که بی‌شک پاسخگوی انتقادات و گلایه‌های به‌حق نسل امروز و فردای ما نخواهد بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بحران نگران‌کننده زباله در کمین مازندران/ پسماند در اولویت نیست!/واقعا گیر کار کجاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..