تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهنمای گشت و گذار در بازار تبریز

ماهنامه همشهری سرزمین من - زهره عبدی: بزرگترین بازار سرپوشیده آجری جهان، در ایران است و به همین دلیل هم به ثبت جهانی رسیده. بازار تبریز یکی از شاهکارهای معماری ایران است؛ جایی که طرح و نقش های هزار رنگ در میان فضایی از خشت و گل، تو را به هزارتوی سنت رهنمون می کند. بزرگترین بازار مسقف جهان، پر است از تیمچه ها و سراها و گذرها که در هر کدام که قدم بگذارید، طاق ها و گنبدهای مقرنس و سازه های آجری آرایش منظمی دارند.

چطور برسیم؟

از هر کجای شهر تبریز می توانید با تاکسی یا اتوبوس خود را به بازار برسانید. بازار تبریز از سمت شرق به عالی قاپو، از سمت غرب به مسجد جامع و از شمال به رودخانه «مهران رود» می رسد. قسمت اعظم مساحت بازار در جنوب میدان چایی در حد فاصل خیابان های دارایی، شهید فردوسی، شهید مطهری (راسته کوچه)، چای کنار و جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

چطور بگردیم؟

راهنمای گشت و گذار در بازار تبریز
راسته به راسته

راسته بازار: شاید بزرگترین و کامل ترین بازار تبریز از نظر تنوع اصناف و اجناس، راسته بازار باشد که در آن سراها و بخش های مختلفی مثل «حاج حسین میانه»، «حاج سید حسین کهنه»، «کمپانی»، «خان»، «دودری میانه»، «دودری مدقالچی»، «کچه چیلر»، «درعباسی» و «میرزا جلیل» قرار دارد که در هر کدام از آنها می توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کنید، آن هم با ارزان ترین قیمت.

بازار امیر: از زیباترین و مهم ترین بازارهای تبریز، بازار، کاروانسرا و تیمچه امیر است که امروز از مراکز اصلی تجارت و صادرات فرش، لباس، بورس طلا و جواهر است. بانی این بازار «میرزا محمد خان امیرنظام زنگنه» است و تاریخ بنای آن 1255 قمری (حدود 1217 خورشیدی) است. بسیاری از تبریزی ها برای خریدن طلا و جواهر و خرید عروسی به بازار امیر می روند، به همین خاطر در اینجا می توانید وسایل مورد نیازتان را با قیمت پایین تر بخرید.

تیمچه مظفریه: معروف ترین بخش بازار تبریز، «تیمچه مظفریه» است که در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار در سال 1305 قمری (حدود 1266 خورشیدی) ساخته شده. بانی این بازار بزرگ «حاج شیخ محمد جعفر قزوینی» از بازرگانان نیکوکار بوده است. هم اکنون تیمچه مظفر به یکی از مراکز عمده تجارت و صادرات فرش آذربایجان تبدیل شده است. بازار مظفریه تبریز دو طبقه داردکه ده ها مغازه فرش فروشی قدیمی دارند. دو در چوبی بزرگ در دو طرف تیمچه که روی تالاری با سقفی بلند و چند گنبد پنجره دار کوچک باز می شوند. در هر طرف راهروی عریض تیمچه، 13 حجره در طبقه همکف وجوددارد و 26 حجره زیبا با قالی ها و تابلوفرش های زیباتر در این بازار قرار دارد.

تربیت: خیابان تربیت از قدیمی ترین خیابان های تبریز به حساب می آید. در این خیابان که چند سالی است سنگفرش شده و دیگر خودرویی از آن تردد نمی کند، همه جور مغازه ای می بینید اما مغازه های کیف و کفش زنانه پرشمارترند و بهترین کیف و کفش های ساخته شده در کارگاه های تبریز را می توان در این خیابان خرید.

نکته

بازار تبریز بیشتر از 40 چایخانه و قهوه خانه دارد که بنا بر مسیر پیاده روی در بازار و سلیقه تان می توانید یکی را انتخاب کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهنمای گشت و گذار در بازار تبریز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..