تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

نگاهی بر شهر انزلی و دیدنی های این بندر زیبا در شمال

یکی از شهرهای بندری و زیبای استان گیلان، بندر انزلی است که در ساحل دریای خزر قرار گرفته است.

بندر انزلی در مرکز شهرستان انزلی و در غرب استان گیلان قرار گرفته است. این شهر از مرکز استان گیلان در حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. جمعیت این شهر حدود 150 هزار نفر است و به دلیل بندری بودن این شهر، از زمان قدیم اهمیت تجاری و همچنین گردشگری داشته است. بندر انزلی همیشه هوایی مرطوبو دارد و یکی از پربارش ترین شهرهای ایران است. به این شهر شهر نیلوفرهای آبی و همچنین دروازه ایران و اروپا نیز گفته می شود.

» حقایق خواندنی و جالب در مورد رامسر در شمال ایرانهمچنین بخوانید : معرفی مناطق بکر ایران در شمال برای مسافرت

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

معنی بندر انزلی

مردم شهر انزلی در زمان قدیم رابطه خوبی با کوروش هخامنشی داشتند و به نظر میرسد که نام این شهر را از روی سرزمین انزان انتخاب کرده اند. از زمان قدیم خلیج انزلی یک مکان مناسب باری پهلو گرفتن کشتی های بزرگ بوده است. در تمام زمان ها اسم این شهر انزلی بوده است به جز دوران جکومت پهلوی که نام این بندر به بندر پهلوی تغیر داده شد. یکی از معانی انزلی لنگرگاه است. همچنین واژه انزان یعنی گذرگاه و دروازه.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

تصویری قدیمی از بندر انزلی در سال ۱۳۰۳ هجری خورشیدی

موقعیت و مردم بندر انزلی

بندر انزلی از سمت شمال به دریای خزر، از مست جنوب به شهر صومعه سرا، از سمت شرق به رشت و از سمت غرب به شهر رضوان شهر منتهی می شود. شهر انزلی در یک جلگه قرار گرفته و بعد از دریا مهمترین جاذبه طبیعی انزلی، تالاب انزلی است که از تالابی بزرگ متشکل از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است. شهر انزلی تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی معتدل دارد و میانگین رطوبت سالانه آن بالای 84 درصد است.

بندر انزلی یکی از متراکم ترین شهرهای ایران است. مردم انزلی مسلمان شیعه هستند ولی جمعیت زیادی از مسیحیان نیز از قدیم در این شهر سکونت دارند. زبان اصلی مردم این شهر گیلکی است. ماهیگیری، برنج کاری و کشاورزی جزو مشاغل مهم و سنتی این شهر می باشد.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

ماهیگیری، یکی از مشاغل قدیمی در بندر انزلی

سوغاتی های بندر انزلی

در بندر انزلی می توانید انواع سوغاتی را پیدا کنید. خوراکی های این شهر، مهمترین سوغات هستند که می توان به انواه مختلف ماهی خزری اشاره کرد. سوغاتی های دیگری مانند زیتون، سیر، شیرینی های خوشمزه ای مانند کاکا، کاکا نباتی، حلواعسلی و انواع ترشی و سبزیجات محلی هم جزو دیگر سوغات هستند. برای تهیه ماهی می توانید به بازار ماهی فروشان بروید و برای دیگر سوغاتی های خوراکی به بازار این شهر بروید. صنایع دستی چوبین و صنایع موراربافی نیز یکی دیگر از سوغاتی های انزل چی ها می باشد.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

ماهیان خزری در بازار ماهی‌فروشان بندر انزلی          عکاس: رضا نویدی

غذاهای محلی انزلی

برنج در بسیاری از غذاهای محلی مردم بندر انزلی و استان گیلان دیده می‌شود. حتی ممکن است برخی از مردم برنج خوشمزه ایرانی را که از شالیزارهای شمال به دست می‌آید، به عنوان یک ناهار کامل و لذیذ مصرف کنند. از غذاهای محبوب در بندر انزلی می‌توان به باقالی قاتق، ترشه تره، میرزا قاسمی، آلو مسما و سیرقلیه اشاره کرد که در سفرتان به انزلی حتما سعی کنید آن‌ها را امتحان کنید. از چاشنی‌های مهمی که مردم این شهر از آن‌ها استفاده می‌کنند نیز می‌توان به سیرترشی، بادمجان ترشی، شلغم ترشی، خیارشور و هفت بیجار اشاره کرد.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

سیرقلیه، یکی از غداهای محبوب در استان گیلان

پوشش و لباس محلی

لباس محلی مردان ناحیه غربی گیلان، شامل جلیقه یا جلقده، شلوار با دمپای تنگ به نام «شلار»، پای‌افزارهایی همچون «چموش»، کتله، گیوه، چکمه و چوکوتور می‌شود. لباس زنان گیلانی شامل جلیقه‌های پولک دوزی شده و دامن‌های شلیته و پرچین، روسری یا سربند (لچک)، چادر کمر، شلوار، جلیقه و پیراهن است.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

بندرگاه انزلی

اسکله بندر انزلی یک بندرگاه مهم است که سومین بندرگاه کشور از لحاظ میزان بارگیری و تناژ تخلیه است. اولین کشتی در سال ۱۳۰۱ از اروپا و توسط آلمانی‌ها به این بندر آورده شد. این اسکله که زمانی تحت مدیریت روسیه بود، در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی به مقامات دولت وقت ایران تحویل داده شد. ضمن اینکه عملیات ساخت موج شکن غازیان و موج شکن انزلی در سال ۱۲۹۳ به پایان رسید.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

عکاس: علی حدادی اصل

دیدنی های گردشگری انزلی

جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی را می‌توان به سه بخش تاریخی و طبیعی و تفریحی تقسیم بندی کرد. مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن ساحل دریا و مرداب انزلی هستند. سواحل بندرانزلی مکان خوبی برای استراحت و شنا و لذت بردن از زیبایی‌های دریا هستند. مرداب بین المللی انزلی که بزرگترین مرداب دنیاست، تالابی زیبا پر از نیزار و گل‌های نیلوفر است که منظره کم نظیری دارند و همیشه پذیرای مسافران زیادی است. انواع تفریحاتی همچون قایقرانی، شکار و ماهیگیری جذابیت‌های این منطقه را دوچندان کرده‌اند.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

تالاب انزلی

مکان های تاریخی انزلی

مناره انزلی یا برج ساعت به عنوان فانوس قدیمی دریایی بندرانزلی، پل انزلی و پل غازیان با قدمتی حدودا ۸۰ ساله، کاخ میان پشته که هم‌اکنون به موزه نظامی تبدیل شده و انواع سلاحها از دوران صفویه تا به حال در آن یافت می‌شوند، گورستان لهستانی‌ها محل دفن ۶۳۹ مهاجر لهستانی گریخته از حمله نازی‌ها و حافظیه انزلی به عنوان صحنه هنرنمایی گروه‌های موسیقی در انزلی، آرامگاه آقا سید محمد نجفی و بقعه بی بی حوریهاز مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر بندرانزلی هستند.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

مناره انزلی یا برج ساعت

مکان های تفریحی

اگر به دنبال مکان‌های تفریحی برای گذراندن اوقاتی لذت بخش در انزلی هستید، می‌توانید سری به پارک شهر، مجتمع تفریحی طرح دریا و پارک و بلوار ساحلی بندر انزلی بزنید.

نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران

بلوار ساحلی بندرانزلی و پارک زیبای آن

» همچنین بخوانید :

سفر به رامسر شهری ساحلی و زیبا با مناظر کوهستانی و جنگلی

سفر با قطار از وسط جنگل های سرسبز به شمال

حقایق خواندنی و جالب در مورد رامسر در شمال ایران

جاذبه های گردشگری نمک آبرود در شمال




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به بندر انزلی بهشت اروپایی در ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..