تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اگر شغلم را از دست بدهم چیکار باید بکنم (در صورت بیکار شدن بخوانید)

اگر شغلم را از دست بدهم چیکار باید بکنم (در صورت بیکار شدن بخوانید) مواجه شدن با از دست دادن شغل

بدتر از خود از دست دادن شغل روحیه ضعیف شخص در زمان بیکار شدن است. اگر اعتماد به نفس خود را بدست نیاورید ممکن است در شغل های بعدی هم نتوانید موفق باشید. پس اگر به هر دلیلی اخراج یا بیکار شده اید و شغلی ندارید بهتر است اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بدنبال یک شغل مناسب باشید.

شغل لازمه ادامه زندگی است ولی چطور می توان بعد از بیکار شدن مجدد شغل خوب پیدا کرد ؟ در شرایط اقتصادی بد، شغل مثل گوهر است و اگر ان را ناگهانی از دست بدهید، بحرانی تمام عیار زندگی تان را تحت تاثیر قرار میدهد. به عبارت دیگر از دست دادن شغل، تاثیر جدی بر تمام جنبه هاي‌ زندگی فرد و خانوادگی میگذارد.

تحقیقات نشان میدهد، بیکار شدن منجر به استرس بیش از حد شده و موجب پرخوری میشود. وقتی فردی شغلش را از دست میدهد، نه تنها درآمدش از بین رفته بلکه وضعیت روحی روانی اش هم به هم می ریزد.

دراین شرایط فرد گیج و عصبی بوده و حتی ممکن است وضعیت به وجود آمده را انکار کند. همه ی این شرایط می‌توانند سبب شوند که فرد ناامید و افسرده شده و شرایط را حتی بدتر از قبل کند.

به گزارش تالاب در مطالعه جدیدی که دراین زمینه صورت گرفت، متخصصان پس از بررسی اعلام کردند که امروز و حتی دراین دوره هم، از دست دادن شغل برای مردان سخت تر از زنان است. آن ها باور داشتند زمانی که مردی کارش را از دست می‌دهد، هنوز هم به این معناست که خانواده فقیرتر شده و از جنبه هاي‌ مختلف آسیب می‌بیند.

حال باید پس از دست دادن شغل، چطور بار استرس را تحمل کرد و نگذاشت این شرایط منجر به ضعف سلامت جسم و روان شود. ما دراین پست بشما کمک می‌کنیم اگر همین امروز از کار بی کار شده اید، خودتان را کمتر در دسترس آسیب روحی و روانی قرار دهید.

1- دوباره میتوانید کار پیدا کنید 

اگر بتازگی شغل تان را از دست دادید، ناراحت نباشید. پیش از این هم توانستید کاری پیدا کنید، مطمئن باشید دوباره هم میتوانید. شاید این اتفاق فرصتی تازه باشد که همیشه منتظرش بودید دست به کاری بزنید که واقعا دوست دارید. به جستجوی تان ادامه دهید، امیدتان را از دست ندهید و بدانید با سخت کوشی و باور به کاری که انجام می‌دهید، میتوانید هر کار به ظاهر غیرممکنی را انجام دهید.

2- واقع بین باشید 

شغل نقش مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد. بنابر این کاملاً طبیعی است که پس از بیکار شدن، اعتماد به نفس هم کاهش یابد. بهمین دلیل هم اغلب افراد پس از بیکاری احساس بی ارزشی می‌کنند؛ اما دراین شرایط سعی کنید واقع بین بوده و علت اصلی از دست دادن کار خودرا پیدا کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که از دست دادن کارتان بدلیل بی مسوولیتی و اشتباهات شخصی بوده است، برای التیام رفتارها و مهارت هاي‌ شغلی خود تلاش کنید.

حتما بخوانید:  معرفی بهترین شغل های ایران با سرمایه کم و درآمد بالا

3- هزینه ها را کاهش دهید 

یکی از دغدغه هاي‌ مهم و اصلی پس از بیکار شدن، وضعیت مالی خانواده است. بنابر این سعی کنید تا حد امکان هزینه هاي‌ زندگی را کاهش داده و تا یافتن شغلی جدید به نوعی شرایط مالی را نظارت کنید؛ البته فراموش نکنید که تمام اعضای خانواده دراین راه باید با شما همراه شده ودر کاهش هزینه ها کمک کنند.

کار و شغل افراد بخش مهمی از برنامه روزانه انها خواهد بود، بنابر این وقتی کار خودرا از دست میدهید، بسیار مهم است که به فکر تغییر برنامه روزانه تان باشید؛ البته بدون هیچ شکی، جستجوی شغلی جدید نیز وقت زیادی نیاز داشته و ساعت هاي‌ زیادی را میگیرد، اما همه ی روزتان را پر نخواهد کرد. بنابر این سعی کنید تا جاییکه ممکن است زندگی طبیعی و معمولی را ادامه دهید.

اگر شغلم را از دست بدهم چیکار باید بکنم (در صورت بیکار شدن بخوانید)

  اغلب افراد پس از بیکاری احساس بی ارزشی می‌کنند‎

دراین وضعیت موارد زیر را اعمال کنید: 

1- آخرین سابقه کاری خودرا با ثبت تمام مهارتها، تحصیلات و تجارب خود تهیه کنید.

2- موضوع بیکاری خودرا با تمام نزدیکان و آشنایانی که برای یافتن شغل جدید و یا حداقل کمک فکری، مفید هستند، در بین بگذارید.

3- از همه ی مهم تر این‌که، با جبران کسری هاي‌ قبلی خود و بکارگیری حداکثر توان در به پایان رساندن کارهای در دست اجرای خود در محیط کار قبلی، بکوشید تا بتوانید قدم هایي مثبت و درآمدزا، هرچند کم بردارید.

4- از هم اکنون شروع کنید، در اینترنت و روزنامه ها، به‌ دنبال کار باشید و رزومه ي خودرا از طریق ایمیل، نمابر و حتی حضوری برای نیازمندهای استخدام، ارسال کنید.

5- پیشگام شوید و سبقت بگیرید، دراین راه از تمام مهارتها، استعدادها و تجارب خود برای تثبیت موقعیت خود استفاده کنید.

6- همواره شکرگزار باشید، یکی از رازهای موفقیت در انسانهای خوشبخت، قدردانی از نعمتها و توانانی هاي‌ هر چند کم در زندگیست، با این تفکر و تمرکز برآن، مسیر خودرا بسوی مقصود خود هموار می سازید و خواهید دید که چطور موفقیتهای غیرمترقبه و جدید ناخودآگاه در زندگی‌تان آشکار میشود.

ادامه دادن به زندگی خود 

در شرایطی که به دنبال کار می‌گردید و با افسردگی مقابله می‌کنید باید تعادل بین کار وزندگی را حفظ کنید. نباید اجازه دهید یافتن شغل زمان زیادی از شما بگیرد که برای زندگی عادی خود وقت نداشته باشید. ساعاتی رابه تفریح و استراحت اختصاص دهید. هم چنین:

– زمانی رابه ورزش منظم اختصاص دهید. اینکار به التیام حال شما و کاهش استرس کمک میکند.

– خواب کافی برای افزایش بهره وری خود داشته باشید و میزان استرس و افسردگی را تحت نظر بگیرید.

– روش هاي تمدد اعصاب مثل یوگا میتواند به کاهش استرس و داشتن آرامش کمک کند.

روش ویژه برای مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری مواظبت از خود و اعتقاد به توانایی هاي‌ خود است. تنها با نگاه مثبت میتوان از شکست عبور کرده و یک شغل عالی به دست آورد.

تلنگر آخر 

در اینروزها از خودتان بپرسید، آیا ممکن بود، بدتر از این هم اتفاق بیافتد. انچه در کل زندگی مهم است، از دست دادن شغل نیست، از دست دادن آبرو است. یادتان باشد، از دست دادن شغل، هر لحظه در کمین همه ی افراد است.صندلی ها جای خود باقی می‌مانند و آدمها میروند، مهم این است که در محل کارتان از شما به نیکی یاد کنند و شما ارتباطات تان رابا این افراد حفظ کنید. 

اگر شغلم را از دست بدهم چیکار باید بکنم (در صورت بیکار شدن بخوانید)

۱۳ درس مهم که می توان با از دست دادن شغل یاد گرفت!

در اینجا 13 درس مثبت در زندگی و کار که می توان بعد از بیکار شدن گرفت و تجربه بدست آورد را خواهیم خواند. با دانستن این 13 مورد مهم دیگر احساس شکست نخواهید کرد. همراه ما باشید در سایت تالاب

۱- اشکالی نداره که گاهی به زندگی‌مون استراحت بدیم.

نخستین روزهای بعد از بیکاری، از نظر روانی خیلی بد بود. سردرد داشتم و چشمهام از گریه‌هاي‌ گاه و بی‌گاه، قرمز بود. مغز من هنوز سعی میکرد اتفاقی که افتاد رو درک کنه و بهمین دلیل نمی‌تونستم رو چیز دیگه‌اي تمرکز کنم. حتی تلفن‌ها و ایمیل‌هام رو جواب نمی‌دادم. هیچ ایده‌اي نداشتم که از دست دادن یه شغل می‌ تونه اینقدر دردناک باشه.

« همه ی ما وقتی چیزی رو از دست میدیم، نمیتونیم باورش کنیم. چون دوست نداریم قبول کنیم که بعضی چیزها از بازرسی ما خارجه. »
بعضی از افراد نیاز دارن تا زمانی رو صرف تجدید قوا کنن، در حالی که گروهی دیگه، ترجیح میدن به سرعت کار جدیدی رو شروع کنن. هر کاری کنین که فکر می‌کنین حال شما رو بهتر میکنه، ولی سعی کنید مدت استراحت رو خیلی طولانی نکنید.

۲- همه چیز خیلی خوبه تا زمانی که دیگه این‌طور نیست.

در مدت بیکاریم از آزادی جدیدی که به دست آورده بودم استفاده کردم. بعضی از روزها تا ۱۰ صبح می‌خوابیدم، تمام روز تلویزیون تماشا می کردم و استرسی نداشتم، ولی برای کسیکه نیاز به هدفی تو زندگیش داره، همه ی این چیزها به سرعت خسته‌کننده شد.

۳- شما اولین و آخرین کسی نیستید که شغلش رو از دست داده.

وقتی که بالاخره این واقعیت رو قبول کردم و دست از تنبلی برداشتم « که حدود یک هفته طول کشید»؛ به دوستانم ایمیل زدم و از ان‌ها راهنمایی خواستم. همه ی از من حمایت کردند و تجربه‌هاي‌ خودشون رو دراین مورد برایم نوشتند، که باعث شد دراین شرایط احساس تنهایی نکنم.

امروزه، از دست دادن شغل، خیلی بیشتر اتفاق می‌افته، از افراد در مورد تجربه‌هاي‌ مشابه بپرسید و این‌که چطور با این شرایط کنار اومدن. دراین وضعیت، رویداد‌هاي‌ جمعی و شبکه‌سازی میتونه خیلی مفید باشه، صحبت با آدم‌هاي‌ دیگه انگیزه لازم برای شروع دوباره رو بشما میده.

۴- برنامه روزانه شما برای مدتی به هم میریزه.

خیلی عجیب بود که هرروز صبح، مثل بقیه آدم‌ها از خواب بیدار نشم و سر کار نرم. وقتی که این همه ی زمان خالی دارید، چه کاری میکنید؟ برای من خیلی مهم بود که برنامه روزانه‌ام رو مثل زمانی که سر کار میرفتم تنظیم کنم. یعنی ساعت ۷:۳۰ از خواب بیدار بشم و تا ۹ در دفترم باشم. ولی قسمت سخت ماجرا این بود که چطور تا ساعت ۵؛ خودم رو مشغول نگه دارم. باید روزمه‌ام رو به روز می کردم و دنبال شغل جدید می‌گشتم. پیدا کردن جاییکه بتونم با آرامش و بدون حواس‌پرتی به این کارها برسم هم تا مدتی برای من سخت بود.

۵- باید کاری رو انجام بدید که شما رو خوشحال میکنه.

در طول زمانی که رزومه‌ام رو تنظیم می کردم و تقاضای شغلی می‌فرستادم، تصمیم گرفتم از این فرصت استفاده کنم و به باشگاه ورزشی برم. ورزش کردن، بخش زیادی از استرس‌هاي‌ روزانه من رو کم کرد و باعث شد تا در طول هفته هدفی داشته باشم. سعی کنید در مدت بیکاری، کارهایی رو انجام بدین که همیشه بهشون علاقه داشتید، یا میتونید کار داوطلبانه انجام بدین تا روحیه بهتر و احساس مفید بودن داشته باشید.

۶- زمان‌هایی میرسه که فکر می‌کنید هیچ‌وقت شغل دیگه‌ای به دست نمیارید.

بیشتر روزها، من انگیزه زیادی برای پیدا کردن موقعیت‌هاي‌ جدید داشتم. ولی وقتی چندین روز می‌گذشت و جواب ایمیل‌هایي که داده بودم رو دریافت نمیکردم، حس می کردم که دیگه شانسی ندارم. همیشه به خودم میگفتم که دارم تمام تلاشم رو میکنم، با این وجود بازهم ناامیدی باعث می‌شد که هر لحظه به فکر تمام کردن جست‌وجو برای شغلی جدید باشم.

بهترین درمان برای این شرایط اینه که کارهای ساده‌اي رو به فهرست وظایفتون اضافه کنید، مثل مرتب کردن خونه یا خرید کردن. با انجام دادن این کارها، به خودتون اعتبار بیشتری بدید که کاری رو تموم کردید. این باعث میشه تا حس بهتری پیدا کنید.

۷- دوستان و خانواده شما از همه مهم‌ترند…

افرادی رو پیدا کنید که بشما بازخورد مثبت میدن و ازشون بپرسید که چه چیزهایی رو بعنوان نکته قوت شما میبینن. خانواده و دوستانم دراین مدت کنار من بودن و برای ادامه مسیر، به من انگیزه میدادن.

۸- … پس با اون‌ها مهربون باشید.

اما بعضی از روزها، دلم می‌خواست که به طرفشون کفش پرتاب کنم چون مدام از من میپرسیدن که شغل جدیدی پیدا کردم یا نه. مراقب اینروزها باشید، اون‌ها فقط میخوان بشما کمک کنن و کنارتون باشن، ولی نمیتونن بفهمن که شما چه حسی دارین.

۹- از دست دادن شغلتون باعث میشه قدر چیزهایی که دارین رو بیشتر بدونین.

من یه آدم مجرد بیست و چند سالم، خوشبختانه کسی از نظر مالی به من وابسته نیست و خانواده‌اي دارم که اگه نیاز داشته باشم من رو حمایت میکنن. وقتی که ناامید شدید، به خودتون یاد‌آوری کنید که چه چیزهای مثبتی تو زندگیتون دارین و قدر اون‌ها رو بدونید.

۱۰- قراره برای مدتی عصبانی باشید.

روزهایی رو یادمه که به شدت از دست خودم خشمگین بودم. شاید اگه بیشتر تلاش می کردم، وقت بیشتری میگذاشتم یا بیشتر لبخند میزدم، هنوز سر کارم بودم.
وقتی دارین به خودتون سخت میگیرین، به این فکر کنین که تحت اون شرایط، بهترین کاری که میتونستین رو انجام دادین، از خودتون بپرسین که از این تجربه چه چیزهایی میتونم یاد بگیرم. برای مقابله با این عصبانیت میتونید یه کار آرامش‌بخش انجام بدید، مثل نوشتن یا نقاشی کردن.

۱۱- به همه چیز شک میکنید.

وقتی بیکار بودم، سعی میکردم نسبت به شرایط دید مثبتی داشته باشم، همه ی چیز درست میشه، مطمئن هستم که تا ماه دیگه، شغل جدیدی رو پیدا میکنم. ولی این‌طور نبود. فراموش کرده بودم که رقابت تو این زمینه چقدر زیاده و با هر پاسخ منفی‌اي که دریافت می کردم، اعتماد به نفسم کمتر می‌شد. به این شک میکردم که توانایی‌هام تو این زمینه کافی هست یا نه و این‌که تجربه‌هاي‌ من، تا چه حد مورد نیاز شرکت‌ها و افراد جدیده و نگران این بودم که زمان گفت و گو، حرفی برای گفتن به اون‌ها نداشته باشم.

۱۲- باید در مورد مهارت‌هاتون خلاقیت داشته باشید.

بیکار شدید؟ مشکلی نیست. از چیزهایی که سر کار قدیمیتون یاد گرفتید استفاده کنید و برای یه کار جدید مثل آموزش یا مشاوره، تقاضای بدید. با این روش هم از مهارت‌هاي‌ گذشته خودتون استفاده کردید و هم تجربه‌ جدیدی پیدا میکنید.

۱۳- با وجود همه این حرف‌ها، این شرایط میتونه تجربه مثبتی برای شما باشه.

نکته مهمی که از همکارانم یاد گرفتم این بود که از دست دادن یه شغل، میتونه تجربه آموزنده‌اي باشه، مخصوصا زمانی که شما جوون هستید و جای زیادی برای رشد دارید.

برای من، این فرصت باعث شد تا کارهای دیگری رو به صورت آزاد و خلاقانه انجام بدم و تجربه بیشتری کسب کنم و اهداف کاری خودم رو جدی تر دنبال کنم. متاسفانه، در اقتصاد امروز، ممکن هست که دوباره خودم رو دراین شرایط ببینم، ولی اگر این اتفاق افتاد، میدونم که انتظار چه چیزهایی رو داشته باشم و چطور دوباره خودم رو بالا بکشم.

برای پیدا کردن شغل مناسب با دانش خود از مطالب پایین دیدن نمایید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اگر شغلم را از دست بدهم چیکار باید بکنم (در صورت بیکار شدن بخوانید)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..