تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۴۰ کتاب مهم از امام راحل که باید آن‌ها را بخوانید

معرفی کتاب های امام خمینی (ره ) / شرح دعای سحر اثری از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از امام خمینی (ره )، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تالیفاتی برجای مانده است؛ در ادامه به تالیفات ایشان اشاره می‌کنیم:

1- شرح دعای سحر:
شرح دعای سحر اولین تالیف امام خمینی (ره) است که در سال 1347 به رشته تحریر در آمد.این کتاب به زبان عربی در شرح و تفیر دعای سحر نوشته شد.امام خمینی در این اثرشان به نظرهای استاد خود مرحوم آیت الله شاه آبادی اشاره های متعددی کردند.کتاب پس از اصلاح و مقابله با نسخه های موجود در موسسه تنظیم و حفظ آثار امام خمینی (ره) منتشر شد.نهضت زنان مسلمان کتاب را با ترجمه سید احمد قهری چاپ کرده است.

2- شرح حدیث رای الجالوت:
از آثار دیگر امام خمینی (ره) شرح حدیث رای الجالوت است.این کتاب در سال 1348 تالیف شدحدیث راس الجالوت ، احتجاجات امام رضا (ع) با اصحاب ادیان مختلف از آنجمله راس الجالوت از علمای یهود در توحید و عیون اخبار الرضا شیخ صدوق،احتجاج طبرسی،جلد دهم بحار الانوار،و جلد دوم مسند الرضا نقل شده است.

3- حاشیه امام بر شرح حدیث راس الجالوت:
آن حضرت تعلیقه ای بر شرح مرحوم قاضی سعید محمد بن محمد مفید قمی از عارفان و عالمان قرن یازدهم بر حدیث راس الجالوت علاوه بر شرح مستقل ایشان بر این حدیث نوشته اند.

4- تعلیقه علی الفوائد الرضویه:
این کتاب تعلیقه امام خمینی (ره) بر شرح فلسفی عرفانی حدیث راس الجالوت از قاضی سعید قمی است.

5- شرح حدیث جنود عقل و جهل:
کتاب شریف شرح حدیث جنود عقل و جهل، کتابی عرفانی اخلاقی مشتمل بر مباحث ارزشمند عرفان نظری فلسفه اسلامی،اخلاق،شرح احادیث،انسان شناسی،تفسیر همراه با نصیحت های اخلاقی است.

6- مصباح الهدایه علی الخلافه و الولایه:
این کتاب یک از درخشان ترین اثار عرفانی در دوره متاخر است که به قلم امام خمینی (ره) و به زبان عربی نوشته شد.آغاز کلام این رساله درباره مرام حدیث معروف و مشهور منسوب به حضرت ختمی مرتبت خطاب به ذات مقدس الهی است که عرض می کند: «نشناختم ترا آنچنان که حق شناختن است و نپرستیدم ترا آنچنان که حق پرستیدن است.» این رساله با مقدمه بسیار مفصل و جامع استاد سید جلال آشتیانی چاپ شد.

7- تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس:
کتاب فصوص الحکم تالیف شیخ اکبر محی الدین عربی از عرفای نامدار جهان اسلام است که شروح زیادی بر آن نوشته شده از این میان شرح قیصری بهترین شرح شناخته شده است.امام خمینی در سال 1355 هجری قمری تعلیقه خود را به زبان عربی بر شرح فصوص الحکم تمام کرد این مسئله خود گویای تسلط نویسنده بر آرای اساطین عرفان،نظیر شیخ اکبر قونوی،ملا عبدالرزاق کاشانی،فرغانی،عراقی و قیصری است.کتاب مصباح الانس بین المعقول و المشهود شرحی از محمد بن حمزه بن محمد فناری بر کتاب مفتاح الغیب اثر ابوالمعالی محمد بن اسحاق قونوی از شاگردان ممتاز محی الدین عربی است.این کتاب درباره عرفان نظری نوشته شد.امام خمینی ( ره ) آرائ و نقد خود را به صورت حاشیه بر بیش از یک سوم کتاب مذکور در سال 1355 هجری قمری نوشته اند دو حاشیه فوق الذکر تحت نام تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس چاپ شد.

8- شرح چهل حدیث:
این کتاب یکی از آثار گرانبهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) است.این کتاب در سال 1358 هجری قمری به زبان فارسی نوشته شده است در این اثر چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف کافی به صورت مبسوط و با بیانی شیوا و اثرگذار شرح شده اند.

9- سرالصلوه
این کتاب به زبان فارسی درباره اسرار معنوی نماز نوشته شده است.چاپ جدید این کتاب شامل مقدمه آیت الله جوادی آملی،وصیت نامه ای اخلاقی از امام خمینی (ره)،خطاب به فرزندشان مرحوم حجت الاسام و المسلمین حاج احمد خمینی،متن اصلی کتاب سرالصلوه ،فهرست های راهنما و تصویر کامل نسخه اصل کتاب است.

10 -آداب نماز
بیان تفضیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است این کتاب یک مقدمه و سه مقاله دارد که هر مقاله به چند فصل تقسیم می شود.

11- رساله لقاء الله:
رساله ای به زبان فارسی و موجز از امام خمینی (ره) درباره مسائل عرفانی است این کتاب همراه با رساله لقاء الله ایت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی چاپ شد.

12- حاشیه بر اسفار:
امام خمینی ( ره ) سال ها در قم کتاب اسفار اربعه تالیف فیلسوف مشهور صدرالمتالهین را تدریس کردندو بر مباحثی از آن حاشیه نوشته اند.


13- کشف لاسرار:
این کتاب اثری سیاسی عقیدتی و اجتماعی است که در سال 1323 نوشته شد.در این اثر به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی کتاب اسرار هزار ساله یک وهابی گرا پاسخ داده شده است.در این کتاب به استناد حقایق تاریخی ضمن طرح و نقد آراء فلاسفه یونان قدیم اسلام و معاصر عرب بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحایت اسلام تاکید کرده اند.در همین کتاب اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت مطرح و به تفضیل سیاست های ضد ملی و لائیک رضا خان و همفکران او در ممالک اسلامی افشا شد.


14- انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه:
این اثر گرانسنگ حاشیه ای مبسوط از آثار قلمی امام خمینی است که به خط مبارک ایشان بر مباحث عقلیه کتاب کفایه الاصول آیت الله آخوند خراسانی تحریر شده است.این کتاب به عنوان یک اثر اصولی نفیس به همراه استخراج ها و زندگینامه کوتاه رجال ذکر شده در آن همچنین شرح اصطلاحات و فهرست های گوناگون با روشی تحقیقی و علمی در دو جلد منتشر شده است.

15- بدایع الدرر فی قاعده فی الضرر
رساله ای تحقیقی اجتهادی به زبان عربی در بحث قاعده لاضرر از قواعد مهم فقهی است.این رساله به همراه تعداد دیگری از رساله های اصولی امام خمینی در مجموعه ای تحت عنوان الرسائل در سال 1385 هجری قمری در قم منتشر شد.

16- الرسائل العشره:
این کتاب شامل ده رساله علمی به زبان عربی است از جمله این رساله ها می توان به تقیه،فروغ علم اجمالی،قاعده من ملک،تداخل الاسباب،قیاس علل التشریعیه بالتکوینیه،موضوع علم اصول،الفجر فی اللیالی المقمره،العقول و الایقاعات،الشرط المخالف الکتاب و قاعده علی الید اشاره کرد.

17- رساله الاستصحاب:
امام خمینی در دوره اصول خود مبحث استحصاب را تدریس کرده اند این کتاب حاصل تریس ایشان در این دوره است.

18- رساله فی التعادل والتراجیح:
امام خمینی ( ره ) این رساله را در سال 1370 هجری قمری تالیف کرددر این علم معیارهای انتخاب دلیل در مقام تعارض ادله بحث می شود و یکی از مباحث تکمیلی علم اصول فقه است.

19- رساله اجتهاد و التقلید:
این کتاب حاصل دوبار تدریس امام خمینی (ره) است.به این بحث در علم فقه توجه می کنند.امامخمینی در ساله اش از دید اصولی به بحث اجتهاد و تقلید می پردازد از مباحث مهم این کتاب می توان به نظریه شئون،وظایف فقیه و قضاوت غیر مجتهدین اشاره کرد.

20-مناهج الاصول الی علم الصول
امام خمینی (ره ) این مبحث را که نخستین مبحث علم اصول است تالیف کرد.برایاولین بار به همراه توضیحات پاورقی ها و فهرست آیات،روایات،اعلام و اماکن منتشر شده استامام خمینی این مبحث را به یک مثدمه و چهارده فصل تقسیم و در پنج مقصد بیان کرده است در مقصد نهایی بحث مطلق و مفید را بیان می کند.

21- رساله فی الطب و الاراده:
اثری اصولی فلسفی و عرفانی از امام خمینی (ره) به زبان عربی بیان شده است.انتشارات علمی و فرهنگی تهران این رساله را در سال 62 با ترجمه فارسی منتشر کرد همین موسسه متن عربی آن را در سال 79 چاپ کرد.

22- رساله فی التقیه:
رساله ای فقهی و اجتهادی از امام خمینی (ره) به زبان عربی است که به مسئله تقیه می پردازد در آن ثابت شده فلسفه وجود تقیه برای حفظ دین است.این رساله در سال 1385 هجری قمری در مجموعه رسائل منتشر شد.

23- رساله فی قاعده من ملک :
رساله ای اجتهادی از امام خمینی (ره) در قاعده فقهی قاعده من ملک است نویسنده کتاب آثار الحجه از آن یاد کرده است.

24- رساله فی تعیین الفجر فی لیالی المقمره:
رساله ای فقهی و استدلالی درباره بیان چگونگی طلوع فجر در لیالی مقمره است که تحت همین نام در سال 67 در قم منتشر شد.

25- کتاب الطهاره:
اثری شامل مباحث مربوط به طهاره از ابواب فقهی است که به شیوه استدلالی و اجتهادی در 4 جلد در فاصله سال های 1373تا 1377 هجری قمری به قلم امام خمینی (ره) به زبان عربی تالیف شد.

26- تعلیقه علی العروه الوثقی :
حاشیه امام خمینی (ره) بر تمام مسائل کتاب عروه الوثقی اثر مشهور آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است این حاشیه در سال 1375 هجری قمری تالیف شد این کتاب فتواهای فقهی امام خمینی (ره ) در ابواب مختلف فقه را دربرمی گیرد.این حاشیه ها هم به طور مستقل هم بهصورت ضمیمه عروه الوثقی دائم منتشر شده است.

27-المکاسب المحرمه:
امام خمینی (ره) در طول سالیان درس فقه و اصول خود بسیاری از مباحث علم فقه و اصول را در جمع فضلا و محققین مطرح می کردند و طبق برنامه منظم تدریسشان،مطالب هر درس را بلافاصله پس از تدریس می نوشتند کتاب مکاسب المحرمه یکی از این مباحث است که با توضیحات آیت الله مجتبی تهرانی منتشر شده بود.این کتاب پس از مقابله با نسخه خطی به همراه پاورقی ها و توضیحات مفصل و فهرست ایات و روایات در دو جلد در موسسه تنظیم و حفظ آثار امام خمینی (ره) منتشر شد.

28- تعلیقه علی وسیله النجاه:
حاشیه ای از امام خمینی ( ره ) حاوی فتواهای فقهی ایشان است که به صورت حاشیه بر کتاب وسیله النجاه اثر آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی نوشته شد این کتاب اساس تحریر الوسیله امام خمینی (ره) است.

29- رساله نجاه العباد:
اولین رساله عملی امام خمینی است که در دوران مرجعیتشان گردآوری شد.

30- حاشیه بر رساله ارث:
از اولین نوشته های فقهی امام خمینی (ره ) است که حدود سال 1372 هجری قمری نوشته شد.

31- تقریرات درس اصول آیت الله العظمی بروجردی:
امام خمینی ( ره ) دروس آیت الله العظمی بروجردی را به قلم خویش و به زبان عربی نوشته است.برای نخستین بار موسسه تنظیم و حفظ اثار امام خمینی تحقیق و چاپ این اثر را ابرعهده گرفت.

32- تحریر الوسیله:
کتابی فقهی،فتوایی و عملی است که امام خمینی آن را به عنوان حاشیه بر وسیله النجاه مرحوم حاج ابوالحسن اصفهانی به زبان عربی در دوران تبعید در ترکیه نوشته اند.این کتاب را برای نخستین بار در دو جلد در نجف اشرف منتشر شد.از ان پس در نجف بیروت و ایران بارها تجدید چاپ شد.

33- جهاد اکبر یا مبارزه با نفس:
متن پیاده شده درسهای امامئ خمینی درباره اهمیت و لزوم تهذیب نفس است این سخنرانی ها در نجف اشرف بیان شد بارها به صورت ضمیمه کتاب ولایت فقیه بارها منتشر شد چاپ جدید آن همراه با مقدمه و توضیحات در موسسه تنظیم و حفظ آثار امام خمینی چاپ شد.

34- استفتائات:
مجموعه ای از فتواهای امامئ خمینی (ره) در پاسخ به سوالات مردم در باب های مختلف فقه به خصوص در مسائل مستحدثه است تا کنون انتشارات جامعه مدرسین حوزه قم سه جلد این کتاب را منتشر کرده است.

35- دیوان شعر امام:
دیوان امام مجموعه ای از غزلیات،رباعیات،قصاید،مسمط و دوبیت های عرفانی به جا مانده از سروده های امام خمینی (ره) است.

36- ره عشق
صحیفه ا خلاقی و تربیتی از امام خمینی (ره) خطاب به خانم فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج احمد آقا با مفاهیمی بلند و معنوی است.در این اثر متن نامه امام خوشنویسی شده است تصویر دستخط ایشان را در این کتاب می بینیم.در پایان کتاب فهرست توضیحات،تعبیرات و اصطلاحات آورده شده است.

37- صحیفه نور
مجموعه گرانبهای بیانات،پیام ها،مصاحبه ها،احکام،اجازه های شرعی و نامه های امام خمینی (ره) است در 22 جلد منتشر شد.کامل ترین و جامع ترین اثر مرتبط با امام خمینی (ره) است.

38 وصیت نامه سیاسی الهی:
جاودانه ترین پیام امام خمینی (ره) خطاب به نسل های حاضر و آینده است امام در آن ضمن بیان عقاید خویش،اهم آراء و تذکرات خود را درباره مسائل سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی و جامعه انسانی در قالب تحلیل های مستند و تذکرات خیرخواهانه نوشته اند.

39 - آوای توحید:
این کتاب متن نامه تاریخی امامئ خمینی (ره) به میخائیل گورباچف،صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق است.آوای توحید مقدمه ناشر ،متن پیام امام،تصویر دستخط ایشان و شرح مبسوطی از آیت الله جوادی آملی را دارد.

40- باده عشق:
بخشی از غزلیات و رباعیات امام خمینی (ره) و نامه عرفانی ایشان به خانم فاطمه طباطبایی ، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی است در این کتاب توصیه های مفیدی در جهت کسب علم،تهذیب نفس و اخلاص در عمل بیان کرده اند.کتاب باده عشق مقدمه ای به قلم خانم فاطمه طباطبایی دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۴۰ کتاب مهم از امام راحل که باید آن‌ها را بخوانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..