تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهمیت کنترل دیابت در بارداری

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض دیابت در بارداری گفت: تزریق انسولین به مادر باردار ضرری برای جنین ندارد.

شهرزاد مدرس در گفت‌وگو با فارس ، در ارتباط با موضوع دیابت در بارداری اظهار داشت: کنترل قند خون قبل و بعد از بارداری بسیار حائز اهمیت بوده چرا که این مسأله می‌تواند عوارض زیادی برای جنین و مادر در صورت کنترل نشدن به همراه داشته باشد.

وی افزود: همه زنان قبل از بارداری به ویژه اگر سابقه قند خون در حاملگی‌های قبلی خود و یا سابقه فامیلی دارند باید قند خونشان کنترل شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بنابراین در اولین آزمایش بارداری یکی از موضوعاتی که باید کنترل شود قند خون ناشتا بوده و این قند باید کمتر از 95 باشد.

مدرس اضافه کرد: اگر زنی سابقه فوت جنین در رحم یا گرفتار چاقی همچنین سابقه قند خون باشد این فاکتور باید به صورت دقیق‌تر و با فواصل نزدیک‌تر نسبت به فردی با شرایط عادی برایش انجام شود.

وی عنوان کرد: اگر سه ماهه اول قند خون مادر باردار مناسب بود تست آن در هفته 26 و 28 بارداری تکرار می‌شود و باید توجه داشت که اگر بیماری در گروه‌های پرخطر بود قند آن باید به صورت ناشتا و سه ساعته چک شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دیابت کنترل نشده در بارداری در سه ماهه اول می‌تواند بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود و در سه ماهه دوم و سوم در صورتی که کنترل نشود در مادر و نوزاد عوارضی ایجاد می‌کند.

مدرس بیان داشت: در صورتی که قند خون مادر باردار افزایش یابد و کنترل نشود می‌تواند افزایش وزن جنینی و ماکروزومی را به همراه داشته باشد. همچنین احتمال فشار خون بالا در بارداری را سبب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تولد جنین اگر مادر دچار دیابت باشد باید قند خون و کلسیم آن دقیق کنترل شود چرا که احتمال کاهش قند خون نوزاد و زردی آن بیشتر می‌شود بنابراین کنترل قند خون پیش از بارداری و حین و همچنین پس از بارداری بسیار اهمیت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: درمان دیابت در بارداری ابتدا با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است و اگر نیاز بود انسولین نیز توسط پزشک تجویز می‌شود که انسولین از جفت رد نمی‌شود و ضرری برای جنین ندارد در حالی که قند خون بالای مادر مشکلات زیادی را برای جنین می‌آفریند.

مدرس خاطرنشان کرد: گاهی داروی ضد دیابت در حاملگی در سه ماهه دوم می‌توان تجویز کرد ولی این دارو به هیچ عنوان جایگزین انسولین نمی‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهمیت کنترل دیابت در بارداری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..