تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معرفی اثار برگزیده قرآنی و علوم در موزه استان قدس رضوی

معرفی اثار برگزیده  قرآنی و علوم در موزه استان قدس رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛رییس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این موزه قرآن کریم با دستخط منسوب به امام علی (ع)، که با آیه 1 سوره هود آغاز و با آیه 110 سوره کهف به پایان رسیده است به نمایش در آمده است.

جواد فرهمندنژاد با بیان اینکه تاریخ کتابت این اثر صدر اسلام بوده است  افزود:این اثر نفیس به خط کوفی ممتاز 15 سطری در قطع بیاض و ابعاد: 32×23 سانتی‌متر در 60 برگ نگاشته شده و با جلد تیماج قهوه‌ای ضربی دورو در میان گرفته شده است.

وی گفت: قرآن منسوب به دستخط امام علی (ع) توسط شاه عباس صفوی در سال 1008 ق/ 979 ش. با کتابت وقف‌نامه توسط شیخ بهاء‌الدین محمد (شیخ بهائی) به حرم مطهر رضوی اهدا شده است.

رییس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  افزود:اثر دیگر این موزه قرآن کریم در قطع بزرگ اثر ذبیح‎الله اوحدی است که این اثر به خط نسخ ترکیبی نی‌ریزی و عثمانی 15 سطری است که کتابت آن 13 سال به طول انجامیده است .


فرهمندنژاد گفت:یکی دیگر از اثار زیبای این موزه جزوه قرآنی کتابت شده بر روی چوب است که کتابت ان توسط سید مسلم شکری، فرزند شهید کرامت‌الله شکری صورت گرفته و او، 40 سوره قرآن را به نیت سن شروع رسالت پیامبر اکرم (ص)، در 14 صفحه به نیت چهارده معصوم در ابعاد: 33×45 سانتی‌متر نگاشته است.

وی افزود:قرآن حکاکی شده بر روی سنگ گرانیت سیاه به قطر 92 سانتی‌متر، اثر استاد داوود زمانی آذر است که با سوزن گلدوزی بر روی سنگ حکاکی شده و خطوط آن مزین به آب طلا است و ساخت آن، 6 سال و 4 ماه به طول انجامیده است.

رییس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درادامه به خو‌ش‌نویسی سوره بقره روی سنگ به عنوان یکی از این آثار اشاره کرد گفت: این اثر بر روی سنگ مثلثی شکل در ابعاد: طول 35 و عرض 6 تا 19 و قطر 5/5 سانتی‏‎متر خلق شده که متشکل بر 286 آیه سوره بقره است و ساخت آن توسط سید حسن پوررضوی به مدت 40 روز به طول انجامیده است و خواندن این اثر با چشم غیر مسلح سخت است.


 جواد فرهمندنژاددر بخش هنر‌های مینیاتوری به تابلوی نگارگری نیایش اثر استاد محمود فرشچیان اشاره کرد و گفت:در بخش هنر‌های مینیاتوری تابلوی نیایش اثر استاد محمود فرشچیان، انسان عابد و کهنسالی را نشان می‌دهد که دست‌های خسته و ناتوان خود را به درگاه باری‌تعالی بلند کرده و به استغاثه و گریه آمده و از رحمت الهی مدد می‌جوید.

وی افزود: در این اثر، استاد، رحمت واسعه الهی را به‌صورت رودی جاری و نورانی که از آسمان به زمین می‌آید نشان داده است.

رییس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اثر بر روی مقوای بدون اسید در ابعاد: 56 × 82 سانتی‌متر با سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک نگاشته شده که سال 1377 توسط استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

فرهمندنژاد  گفت:از اثار دیگر استاد فرشچیان در این موزه میتوان به تابلوی یتیم نوازی حضرت علی (ع) با عنوان "پناه" اشاره کرد که این اثر نیز بر روی مقوای ماکت بدون اسید در ابعاد 50×73 سانتی‌متر و با سبک نگارگری و تکنیک اکریلیک است.


وی افزود: در این تابلو، حضرت، تعدادی کودک یتیم را در آغوش گرفته و مهربانانه نوازش می‌کند.

رییس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: هنرمند این اثر به دلیل قداست و جلال حضرت، ایشان را از طرف پشت تصویرگری نموده و سر مبارک حضرت را با دستار و پارچه‌ای پوشانیده است.

فرهمند نژاد گفت:تصویر حضرت علی (ع) در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان می‌دهد و پایین پای حضرت که نان و خرما در انبانی دیده می‌شود، نشان‌دهنده مهربانی و رسیدگی به یتیمان است.

وی  تصریح کرد: آثار فوق، در مجموعه موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد محمود فرشچیان در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) می‌توانند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 30/ 12 ظهر از این نفایس بی‌نظیر دیدن نمایند

انتهای پیام// د.ف                                                                                    




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معرفی اثار برگزیده قرآنی و علوم در موزه استان قدس رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..