تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خیریه های که شر می شوند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، در باورها، عقاید دینی و ملی ما کمک به همنوع جایگاه  ویژه ای دارد و در همین راستا هم نهادها و موسسات حمایتی و خیریه ایجاد شده و منشا بسیاری از خدمات به قشر محروم و کم برخوردار جامعه شده است اما در این میان عده‌ای از افراد سو استفاده گر هم در قالب موسسه‌های مردم‌نهاد و خیریه های مجازی از این وجه مثبت روحیه ایرانی‌ها سوءاستفاده می‌کنند و دست به اخاذی از مردم می‌زنند و حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی موبایلی تبدیل به آسیب جدیدی شده است.

 

عدم نظارت بر خیریه های مجازی

یکی از کاربران فضای مجازی موبایلی می گوید:  همیشه افرادی هستند که با هدف قرار دادن احساسات مردم و سو استفاده در جهت پیش بردن اهداف خودشان قدم بر می دارند.

صباحی می افزاید: من بعنوان یک کاربر عادی در این فضا هر روز تعداد صفحات زیادی را می بینم که هر کدام به گونه ای مشغول جمع آوری کمک ها هستند و تعداد زیاد این صفحات باعث شده تا اعتماد مردم به خیریه ها و موسسات کمتر و شک آن ها نیز بیشتر شود.

وی ادامه می دهد: سوالی که همیشه برای خود من پیش آمده این است که آیا این فضاها پیگیری می شوند و اینکه اگر این ها همه خیریه هستند پس کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی جایگاهشان چه می شود؟

 

ترویج فرهنگ هایی غلط در راس اهداف خیریه های مجازی

کاربر دیگری می گوید:  در یک گروه تلگرامی داخل استان شاهد این بودم که برای برگزاری جشن تولد کودکی از یک خانواده محروم در یکی از محله های حاشیه شهر مشغول به جمع آوری کمک هستند که به نظر من کار جالبی نبود، چراکه بسیاری از مردم مناطق حاشیه نشین، در تهیه مواد اولیه مورد نیاز زندگی شان مانده اند و برگزاری این جشن ها در این محلات باعث ایجاد آسیب اجتماعی در این منطقه و تبدیل به یک نیاز و چشم و هم چشمی ها می شود و باعث می شود سایر خانواده ها برای برآوردن یک جشن به ظاهر کوچک دست به هر کاری بزنند .

وحیدی کاربر دیگری می گوید: فرض را بر این می گیرم که این گروه ها واقعا با هدف کمک نه کلاهبرداری اقدام به این کار می کنند، سئوال اینجاست که این خانواده ها چطور و بر چه اساسی شناسایی می شوند و اینکه هدایایی که برای آن ها تهیه می شود چقدر در اولویت زندگی شان قرار دارد؟

 

سواستفاده های مالی از حساب های خیریه

مرحمتی، کاربر فعال در اینستاگرام می گوید: هیچ مالیاتی به حساب های خیریه تعلق نمی گیرد و خیلی از افراد از این حساب ها سو استفاده های مالی از قبیل دریافت وام های کم بهره می کنند و جالب این است که اکثر این موسسات خیریه هیچ مجوزی هم ندارند.

 

کلاهبرداری رایانه ای 25 درصد پرونده های کلاهبرداری بجنورد را به خود اختصاص می دهد

ام کلثوم گریوانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب بجنورد در امور فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این باره گفت: گروه ها و کانال هایی در فضای مجازی در قالب خیریه ها، فروشگاه های مجازی و مشاوره ها فعالیت می کنند که تنها اطلاعاتی که کاربران می توانند از آن ها  داشته باشند در قالب یک پروفایل  است، که هویتی نامعلوم دارند.

وی ادامه داد: فضای مجازی که امروزه اکثر افراد آن را جایگزین فضای واقعی کرده اند، کاملا مجازی است.

گریوانی با اشاره به بالابودن پرونده های کلاهبرداری ها در استان در بخش فضای مجازی گفت: در سال 96 تعداد 193 پرونده کلاهبرداری رایانه ای در شهرستان بجنورد ثبت شده است که 25 درصد پرونده های کلاهبرداری را به خود اختصاص داده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بجنورد، مدیریت اغلب کلاهبرداری ها را در خارج استان عنوان کرد و اظهار کرد: تهران، کرج، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین آمار کلاهبرداری های رایانه ای را به خود اختصاص داده است.

گریوانی افزود: مردم نباید به راحتی به فضای مجازی اعتماد کنند چراکه بسیاری از هویت ها در این فضا جعلی هستند که با سو استفاده از اعتماد و احساسات مردم اقدام به کلاهبرداری ها می کنند.

 

امسال پرونده کلاهبرداری مجازی وجود نداشت

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعضی از افراد با شگردهای فضای مجازی و تبلیغات از طریق تحت تاثیر قرار دادن احساسات کاربران اقدام به سو استفاده از آنان می کنند.

سرهنگ علی اعتمادی ادامه داد: این افراد شیاد و سودجو با طراحی سایت ها، کانال و گروه ها معمولا از طریق تشویق کاربران در امورات خیریه وکمک به خانواده ها در قالب طرح های ایتام اقدام به جمع آوری کمک های مردمی و نذورات آن ها می کنند.

سرهنگ اعتمادی خاطر نشان کرد: توصیه می شود که به هیچ عنوان فریب این گروه ها را نخورید و برای کمک به نیازمندان از طریق موسسات شناخته شده و بعد از کسب اعتماد اقدام به واریز وجه کنند.

وی افزود: در سال جاری با توجه به هشدارهایی که در سطح فضای مجازی انجام شد، پرونده ای تشکیل نشده است.

سرهنگ اعتمادی بیان داشت: کاربرانی که قصد انجام امور بانکی از طریق رایانه دارند،  توجه داشته باشند که در قسمت لینک، آدرس سایت با اصطلاح  https آغاز شده باشد و از کیبوردهای مجازی استفاده کنند، که به راحتی کسی توانایی دسترسی به اطلاعات بانکی شما را نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مواجه با مورد مشکوک می توانید با شماره 32182707 فتای استان تماس حاصل فرمائید.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خیریه های که شر می شوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..