تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزه‌داري بدون دردسر

روزه‌داري بدون دردسر

خبرگزاري آريا – خيلي از روزه‌داران دچار سردرد و سرگيجه مي شوند. بروز سردرد طي روزه داري يا بر اثر ضعف و گرسنگي يا ناشي از ترک عادات روزانه از قبيل نوشيدن چاي و قهوه است.
به گزارش جام جم، البته متخصصان طب سنتي معتقدند کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون، کم‌شدن مصرف کافئين، کاهش مصرف سيگار، کم‌آبي، کم‌خوني و مشکلات دستگاه گوارش و معده در بروز سردرد طي روزه‌داري موثرند. با اين‌حال مي‌شود با رعايت برخي نکات از بروز سردرد بر اثر روزه داري پيشگيري کرد.
دکتر منصوره تقا، متخصص مغز و اعصاب و رئيس انجمن سر درد ايران در گفت‌وگو با ما به نکاتي براي پيشگيري از سردرد در روزه‌داران اشاره مي‌کند .
يکي از دلايل شايع سردرد در روزه‌داري عادت به مصرف چاي يا قهوه و نسکافه است. بهترين کار اين است که قبل از ماه مبارک‌رمضان بتدريج ميزان مصرف آنها کاهش يابد و اگر اين کار انجام‌ نشده است در افطار و سحر به ميزان کمتر و رقيق‌تر بخصوص در شب‌هاي اول استفاده شود.
البته مصرف چاي سبز بدون کافئين به جاي چاي سياه در اين زمينه مي تواند کمک‌کننده باشد.
کم آبي بدن، سردرد مي‌آورد
علت ديگر سردرد طي روزه‌داري، کاهش آب بدن است که براي جلوگيري از آن مصرف ميزان کافي مايعات و ميوه و سبزيجات توصيه مي‌شود. بويژه مصرف سبزي، کاهو يا خيار در وعده سحر براي تامين آب مورد نياز بدن بسيار موثر است. استفاده از تخم شربتي در آب و مصرف ليموترش نيز بسيار توصيه مي شود.
البته دليل ديگر سردرد ممکن است براي گرسنگي باشد که بايد در وعده سحر از مواد پروتئيني مانند گوشت، تخم‌مرغ پخته يا حبوبات استفاده شود .
همچنين بايد تا جاي ممکن از خستگي در روز و در معرض آفتاب بودن پرهيز شود.
دردسر کاهش قند خون
به گفته متخصصصان طب سنتي، افرادي که طي روزه‌داري به علت کاهش قندخون دچار سردرد مي‌شوند، بايد وعده سحري را حتما مصرف کنند، اما در اين وعده بايد از مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي حاوي مواد قندي فرآوري شده و شکر به مقدار زياد پرهيز شود .
مصرف شکر سفيد، نبات، شکلات و شيريني تهيه‌شده در قنادي‌ها باعث جذب سريع قندخون و ترشح زياد انسولين و به‌دنبال آن پايين افتادن سريع قندخون مي شود و در نتيجه اعتياد به خوردن قند و شکر و شيريني نيز ايجاد مي شود.
آيا ميگرني‌ها مجازند روزه بگيرند؟
سردرد شيوع بالايي در جامعه دارد و داشتن ميگرن به تنهايي دليلي براي نگرفتن روزه نيست. افراد ميگرني و همچنين مبتلايان به ساير سردردها لازم است بيشتر از ديگران از محرک‌هاي سردرد پرهيز کنند.
کما اين‌که مصرف حجم زياد غذا در وعده‌هاي افطار و سحري مي‌تواند باعث سنگيني معده و اختلال هضم غذا و محرک ايجاد سردرد شود.
همچنين بي‌نظمي و کمبود خواب، محرک ايجاد سردرد در افراد ميگرني است که در چند روز اول ماه رمضان ممکن است باعث سردرد در اين افراد شود و لازم است اين موارد به حداقل رسانده شود.
چه سردردي مانع روزه گرفتن مي شود؟
بعضي از افراد مبتلا به ميگرن، سردردهاي بسيار شديدي را به‌‌رغم رعايت جوانب احتياط مي‌گيرند که اين افراد بي‌شک، توانايي گرفتن روزه را ندارند. در موارد کمي سردرد به علت وجود لخته در سيستم سياهرگي مغز است که در اين صورت فرد نمي تواند روزه بگيرد.
يک توصيه بسيار مهم اين است که خانم‌هاي مبتلا به ميگرن به‌هيچ وجه نبايد از قرص جلوگيري از بارداري براي‌ گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند، چون احتمال ايجاد لخته درعروق مغز و سکته مغزي را بشدت بالا مي‌برد. استفاده از قرص‌هاي ضدبارداري براي هيچ‌يک از خانم‌ها براي گرفتن روزه تمام ماه صحيح نيست و نبايد استفاده شود.
در شرايطي که احتمال منطقي ضرر براي روزه وجود داشته باشد، نبايد روزه گرفت و اين احتمال ممکن است توسط خود فرد به‌دست بيايد يا از نظر پزشک مقيد به اصول اسلامي حاصل شود.
نکاتي براي روزه داري سالم
حتما سحري بخوريد بويژه در اين وعده از مواد پروتئيني مانند گوشت يا تخم مرغ به همراه سبزي يا کاهو يا خيار استفاده کنيد.
طي روز از فعاليت زياد و حضور در محيط‌هاي گرم و درمعرض آفتاب بپرهيزيد.
وعده افطار را سبک بخوريد، بويژه از مصرف خرما و يک مايع گرم غافل نشويد .
با مقداري فاصله از افطار، شام سبک ميل کنيد.
مصرف مايعات، تخم شربتي در آب و ميوه را در فاصله افطار تا سحر فراموش نکنيد.
از مصرف حجم زياد غذاهاي سنگين در وعده سحر و افطار بپرهيزيد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزه‌داري بدون دردسر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..