تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جانِ کارگران، بازیچه ایمنی پایین و عدم نظارت مسئولین/ کارگران ساختمانی نخستین قربانیان حوادث کاری

ساعت: 17:02 منتشر شده در مورخ: 1397/03/12 شناسه خبر: 1369675

گزارشی از سایه شوم مرگ بر سر کارگران ساختمانی آذربایجان‌شرقی؛

طی دوماه اخیر اخبار متعدد فوت کارگران ساختمانی در حین کار در آذربایجان‌شرقی نشان از عدم توجه به ایمنی در حین کار و نبود نظارت بر کار کارگران ساحتمانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، چند روز گذشته بود که خبر فوت کارگر جوان تبریز در فضای مجازی پیچید و بعد از گذشت یکی دو روز باز هم این مساله به دست فراموشی سپرده شد در حالیکه در طول یک ماه اخیر این سومین باری است که خبر از فوت کارگران ساختمانی در حین کار داده می‌شود و در برخی مواقع نیز این حوادث منجر به فوت نشده بلکه آسیب دیدگی را به همراه داشته است.

ایمنی در کار به ویژه برای کارگران ساختمانی در تمام دنیا حرف اول را می‌زند اما در کشور ما و به تبع در استان ما این ایمنی در کار جدی گرفته نمی‌شود به طوریکه هر از چندگاهی شاهد حوادثی مانند سقوط از داربست، ریزش دیوار و سقوط به چاه کارگران و پایان این حوادث با تراژدی مرگ کارگران رقم می‌خورد.

48 درصد فوت شدگان حوادث کاری کارگران ساختمانی هستند

مدیرکل پزشکی قانونی استان در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص آمار مصدومین حوادث کاری توضیح داد: در سال 96 تعداد مصدومین حوادث کاری یک هزار و 332 نفر بود که نسبت به سال 95 افزایش شش درصدی داشته و آذربایجان‌شرقی رتبه ششم کشوری و به ازای جمعیت رتبه هفدهم را کسب کرده است.

وی آمار متوفیان حوادث کار را 67 نفر خواند و ابراز کرد: بر این اساس میزان فوتی‌های حوادث کاری کاهش هفت درصدی را در سال 96 داشته که باید گفت از این منظر در سال 95 رتبه هفت کشوری و به نسبت جمعیت رتبه پانزدهم را داشته‌ایم.

صمدی‌راد با اشاره به نوع حوادث حین کار نیز تاکید کرد: 49 درصد این حوادث به دلیل سقوط از بلندی، 19 درصد به دلیل برخورد با جسم سخت، 9 درصد برق گرفتگی و 5 درصد نیز سوختگی بوده که از این افراد 36 درصد در بازه سنی 30 تا 39 سال، 28 درصد بالای پنجاه سال و سه درصد نیز زیر 18سال بوده‌اند.

وی افزود: 48 درصد این فوت‌شدگان کارگران ساختمانی، 31 درصد کارگر غیر ساختمانی و مابقی نیز مربوط به کارمندان و باغبانان و... است.

دست‌و پنجه کارگران ساختمانی با مرگ و سایه سنگین نبودن بیمه

اگرچه هر از چندگاهی خبر فوت کارگران ساختمانی در استان به گوش می‌رسد و طی چند ماه گذشته این اخبار نیز بیشتر شده است اما باید یادآور شد که بیشتر این کارگرانی که با کمترین ایمنی مشغول به کارهستند بیمه نیستند!

مطابق آمار پایانِ سال 95 از 65 هزار کارگر ساختمانی در استان تنها 22 هزار نفر از آنان بیمه هستند و این موضوعی یعنی در صورت بروز حادثه برای کارگران در حین کار دو سوم آنها نخواهند توانست هزینه درمانی خود را از بیمه دریافت کنند اگرچه هر لحظه خطر مرگ آنها را تهدید کند.

از سوی دیگر عدم رعایت موارد ایمنی از سوی کارگران و بی توجهی کارفرمایان به مساله ایمنی در کار باعث شده تا با افزایش حوادث در حین کار در استان مواجه باشیم و خانواده‌های زیادی که چشم انتظار نان آور خانه‌شان هستند با خبر تلخ مرگ مواجه شوند.

بازی مرگ با کارگران ساختمانی تنها در صورت جدیت و نظارت برای رعایت اصول ایمنی متوقف خواهد شد، اگرچه نیاز به پوشش بیمه برای این کارگران نیز الزامی است زیرا برخی حوادث اجتناب ناپذیر کاری می‌باشند و چشم امید کارگرانی که با حداقل حقوق زندگی خود را می‌چرخانند در روزهای سخت به بیمه تامین اجتماعی است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جانِ کارگران، بازیچه ایمنی پایین و عدم نظارت مسئولین/ کارگران ساختمانی نخستین قربانیان حوادث کاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..