کراساورهای کامپکت با تبلیغ فضای زیاد در صندوق عقب عرضه میشوند، اما در بازارجهانی هاچبکهایی وجود دارند که جذابتر و جادارتر هستند.
گاهی اوقات طرفداری کورکورانه، منجر به تصمیمهای نادرست میشود. این روزها صنعت خودروسازی در اختیار خودروهای شاسیبلند و کراساور کامپکت و کوچک است. تقریباً تمام شرکتهای خودروسازی معتبر جهان، حداقل یک مدل در این کلاس عرضه میکنند که قیمت پایهی آنها، در محدودهی ۲۰ هزار دلار است. قیمت رقابتی در کنار محبوبیت ظاهری کراساورها در نگاه عموم جامعه، مصداق بارز تصمیم نادرست است. میتوان گفت که تبلیغ فضای جادار همیشه درکنار شاسیبلندها و کراس اورهای کامکپت وجود دارد، اما با کمی تحقیق و آگاهی بیشتر، مدلهای هاچبک بهتر با فضای بیشتر، نیز در بازار یافت میشوند.
شرکتهای هیوندای، هوندا، کیا، مزدا، شورولت و فورد علاوه بر عرضهی کراساورهای متنوع، تولیدکنندهی هاچبکهای جذاب با فضای بار بالا نیز هستند. درواقع محصولات هاچبک این برندها در مقایسه با کراساورهای با سایز مشابه، صندوق عقب بزرگتری در اختیار دارند. این مورد را در کنار سواری بهتر، فرمانپذیری اسپرت، قوای محرکهی تواناتر و مصرف سوخت پایینتر قرار دهید تا ارزش هاچبکها در برابر کراساورهای مشابه قابل درک شود. در ادامه ۶ مدل هاچبک مختلف که در مقایسه با کراساورهای با ابعاد مشابه فضای بار بیشتری دارند، معرفی میشوند.
هوندا سیویکفضای صندوق عقب: ۷۲۸ لیترقیمت مدل پایه: ۲۰ هزار و ۱۵۰ دلارهوندا HR-Vفضای صندوق عقب: ۶۸۸ لیترقیمت مدل پایه: ۱۹ هزار و ۶۷۰ دلارکراس اور هوندا HR-V یکی از جادارترین صندوقهای این کلاس را دارد، اما در برابر برادر هاچبک خود، چندان هم جادار نیست. نسل جدید سیویک یکی از سریعترین و خوش ساختترین هاچبکهای بازار است که با فضای مناسب صندوق عقب، کاملاً از کراساورهای هم رده برتر خواهد بود. البته با خواباندن صندلیهای ردیف دوم، هوندا HR-V به ۱۶۶۵ لیتر فضا دست مییابد که در مقایسه با ۱۳۰۸ لیتر سیویک، بیشتر است. با اینحال سیویک در بسیاری از بخشها عملکرد بهتری دارد و اختلاف قیمت حدود ۵۰۰ دلار بین این دو مدل، برای خرید HR-V توجیه کافی نیست.
فورد فوکوسفضای صندوق عقب: ۶۷۴ لیترقیمت مدل پایه: ۱۷ هزار و ۹۵۰ دلارفورد اکواسپرتفضای صندوق عقب: ۵۹۲ لیترقیمت مدل پایه: ۱۹ هزار و ۹۹۵ دلار
کراس اور فورد اکواسپرت (EcoSport) در حالت خم بودن صندلیهای عقب، بیش از ۱۴۰۰ لیتر فضای بار در اختیار میگذارد اما در حالی طبیعی، فقط ۵۹۲ لیتر فضا در صندوق عقب این کراس اور آمریکایی وجود دارد. در مقابل فورد فوکوس با پیشرانهی بهتر و کممصرفتر، سواری بهمراتب اسپرتتر، حدود ۲ هزار دلار قیمت کمتر و فضای بیشتر صندوق عقب قرار گرفته است. علاوه بر این نسل جدید فوکوس حتی فضای بار بیشتری در اختیار قرار میدهد که واقعاً ترجیح دادن کراس اور به آن مشکل است.
کیا فورته 5 - سراتوفضای صندوق عقب: ۶۵۷ لیترقیمت مدل پایه: ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلارکیا سولفضای صندوق عقب: ۵۳۲ لیترقیمت مدل پایه: ۱۶ هزار و ۲۰۰ دلار
با اینکه مدل هاچبک کیا سراتو (فورته 5) چندان پرفروش نیست، اما در برابر کراساور کوچک سول (Soul) فضای بار بسیار بیشتری دارد. علاوه بر این با خواباندن صندلیهای ردیف دوم سراتو هاچبک، فضایی باری حدود ۱۵۹۶ لیتر ایجاد میشود که بازهم از کیا سول بیشتر است. البته قیمت پایه سراتو حدود ۲ هزار دلار بیشتر از سول است که میتوان عامل مهمی برای نخریدن آن باشد.
شورلت کروزفضای صندوق عقب: ۶۴۳ لیترقیمت مدل پایه: ۲۲ هزار و ۱۹۵ دلارشورولت ترکسفضای صندوق عقب: ۵۳۰ لیترقیمت مدل پایه: ۲۱ هزار و ۹۹۵ دلار
کراس اور شورولت ترکس (Trax) در برابر هاچبک کروز (Cruz) این برند آمریکایی فضای بسیار کمتری در صندوق عقب دارد. با خواباندن صندلیهای ردیف دوم، فضای بار ترکس به ۱۳۷۰ لیتر افزایش پیدا میکند، اما با توجه به قیمت مشابه، مصرف کمتر هاچبک کروز و البته فضای بار ۱۳۴۲ لیتری در حالت خم شدن صندلیهای ردیف دوم، ارزش ترکس چندان قابل توجه نیست.
مزدا 3فضای صندوق عقب: ۵۷۲ لیترقیمت مدل پایه: ۱۹ هزار و ۳۴۵ دلارمزدا CX-3فضای صندوق عقب: ۳۵۱ لیترقیمت مدل پایه: ۲۰ هزار و ۱۱۰ دلار
هیچکدام از دو مدل هاچبک مزدا 3 و کراساور CX-3 عضو فهرست جادارترین خودروهای بازار نیستند، اما تفاوت فضای صندوق عقب بین این دو محصول مزدا واقعاً قابل توجه است. در حالت خوابیده بودن صندلیهای ردیف عقب نیز، مزدا 3 با فضای بار ۱۳۳۴ لیتر از CX-3 با فضای بار ۱۲۶۰ همچنان جادارتر است. علاوه بر این، قیمت پایهی مزدا 3 هم حدود یک هزار دلار کمتر از کراس اور CX-3 است.
هیوندای ولوسترفضای صندوق عقب: ۵۶۳ لیترقیمت مدل پایه: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلارهیوندای کُنافضای صندوق عقب: ۵۴۴ لیترقیمت مدل پایه: ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار
نسل جدید هیوندای ولوستر (Veloster) با تغییرات قابل توجه در پیشرانه، ظاهر و فضای داخلی معرفی شد. بر اساس اطلاعات رسمی ولوستر جدید فضای بار بیشتری از کراس اور کُنا (Kona) در اختیار قرار میدهد.
مقالههای مرتبط:در حالت خوابیده بودن صندلیهای ردیف عقب هیوندای کنا، حدود ۱۲۹۷ لیتر فضا برای بارگیری در دسترس است که این مورد در ولوستر جدید هنوز اعلام نشده است. قیمت پایهی نسل دوم ولوستر حدود یک هزار دلار کمتر از هیوندای کنا است.