تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دخانیات در کمین سلامتی دهان و دندان

سلامت نیوز:مرگ سالانه 60 هزار ایرانی و افزایش تعداد مبتلایان به سرطان و بیماری‌های قلبی و تنفسی به دلیل مصرف دخانیات آمار تکان دهنده‌ای است که دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از آن خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،وی همزمان با روز جهانی بدون دخانیات به گزارشی از کاهش سن استعمال دخانیات بخصوص قلیان در میان دانش آموزان اشاره کرد و از خطراتی که در کمین جوانان و حتی دانش‌آموزان قرار دارد گفت.


با هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌هایی که هر روزه انجام می‌شود کمتر کسی از ارتباط مستقیم مصرف دخانیات (تنباکو) با بروز برخی بیماری‌ها نظیر سرطان، تولد نوزادان با وزن پایین، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات ریوی بی‌خبر است اما عموم مردم همچنان از تأثیر مخرب دخانیات بخصوص سیگار و قلیان بر سایر اعضای بدن مطلع نیستند و اگر هم اطلاعاتی داشته باشند باز هم آن را جدی نمی‌گیرند. یکی از تهدیداتی که به واسطه استعمال سیگار و قلیان به وجود می‌آید، آسیب‌های دندان و لثه است. این درحالی است که سلامت و زیبایی دندان برای عموم مردم بخصوص جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو با یک جراح و دندانپزشک به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا از تأثیر مخرب سیگار و قلیان روی لثه و دندان‌ها بگوید.


دکتر فاخته فرشچی با تأکید بر اینکه دخانیات و بخصوص سیگار و قلیان عامل اصلی کاهش اتصال دندان به استخوان‌ها و همچنین مهمترین دلیل تحلیل استخوان و لثه به شمار می‌آید گفت: مطالعات نشان داده سیگاری‌ها بیش از سایرین در معرض تشکیل پلاک میکروبی دندان قرار دارند. پلاک میکروبی ماده سفید رنگ، چسبنده و نرمی است که حاوی انواع میکروب‌های بیماری زا بوده و روی دندان‌ها می‌نشیند. این پلاک‌های میکروبی عامل اصلی و شروع کننده بیماری لثه و پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. در واقع واکنش بدن به عفونت حاصل از پلاک‌های میکروبی به آسیب و تحلیل بافت نرم لثه و استخوان منجر شده و در نهایت به لق شدن و از دست دادن دندان ختم می‌شود.


این جراح و دندانپزشک خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر دود سیگار با تحت تأثیر قرار دادن سلول‌های دفاعی، میزان پاسخ بدن به عفونت را کاهش می‌دهد. کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن زمینه بروز التهاب و عفونت‌های مکرر و مزمن را فراهم می‌کند.
کاهش ترشح بزاق نیز یکی دیگر از عوارض استعمال سیگار است. از آنجایی که بزاق نقش بسیار کلیدی در شست‌و‌شوی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دارد کاهش میزان بزاق دهان باعث افزایش پوسیدگی خواهد شد.


دکتر فرشچی نشانه‌های عفونت لثه را چنین توضیح می‌دهد: در مراحل اولیه بیماری ممکن است بیمار تنها هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه شود اما با پیشرفت بیماری، لثه دچار تحلیل و پسروی می‌شود. اگر در مرحله پسروی لثه از اطراف دندان نیز درمان مناسب انجام نشود بیمار با تحلیل استخوان و لق شدن دندان مواجه خواهد شد و در نهایت دندان خود را از دست می‌دهد.


این متخصص معتقد است، استعمال سیگار نه تنها احتمال ابتلا به عفونت لثه را افزایش می‌دهد، بلکه درمان بیماری‌های لثه را هم سخت‌تر می‌کند.
استفاده از تنباکو به هرشکلی خطرناک است
برخی از شرکت‌های دخانی با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم سعی می‌کنند این باور را در جامعه گسترش دهند که تنها دود تنباکو ضرر دارد و تنباکوهای غیردودزا هیچ ضرری برای سلامتی ندارند.


دکتر فرشچی در این باره می‌گوید: مطالعات و تحقیقات انجام شده ثابت کرده است استفاده از تنباکو به هر شکلی با بالا بردن احتمال بروز عفونت در ناحیه دهان و گلو زمینه ایجاد سرطان‌های خطرناک در این نواحی را فراهم می‌کند. در این باره حتی می‌توان گفت که استعمال تنباکوی دهانی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان‌های خطرناک دهان است.


به گفته این متخصص، برخلاف ادعای برخی برندهای تجاری مبنی بر کم ضرر بودن سیگار‌های الکترونیک بهتر است بدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده دود ناشی از این سیگارها نیز باعث آسیب بافت لثه و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود.


با سیگار زیبایی دندانها دود می‌شود
یکی دیگر از مشکلاتی که استعمال سیگار به همراه دارد، بدرنگی دندان‌ها و بوی بد دهان است.
این متخصص خاطرنشان می‌کند: تغییر رنگ ناشی از مصرف سیگار ابتدا به شکل زردی نمایان می‌شود ولی با گذشت زمان و در طولانی مدت رنگ زرد به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. متأسفانه این تغییر رنگ نیز با درمان‌های رایج کاملاً قابل اصلاح نیست و احتمال بی‌نتیجه ماندن درمان وجود دارد.
وی در خاتمه تأکید می‌کند: احتمال پس زدن ایمپلنت (کاشت دندان) و پیوند استخوان نیز در افراد سیگاری بیش از سایر افراد جامعه است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دخانیات در کمین سلامتی دهان و دندان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..