تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خروج ایران از «ان پی تی» چه تبعاتی دارد؟

فرارو: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ریسک خروج ایران از معاهده ۵۰ ساله سازمان ملل را ایجاد کرد.

 ایران قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تهدید کرده بود که اگر واشینگتن از برجام خارج شود، اقداماتی انجام خواهد داد. از جمله این اقدامات، خروج ایران از معاهده منع اشاعه هسته‌ای، موسوم به ان‌پی‌تی، است.

کارشناسان درباره تبعات خروج ایران از ان‌پی‌تی برای بازار‌های نفت هشدار داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، هلیما کرافت، رئیس جهانی استراتژی کالا در شرکت خدمات سرمایه‌گذاری آربی‌سی کاپیتال مارکتس، گفته خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، ریسک خروج ایران از ان‌پی‌تی را بوجود آورد.

اخیرا قیمت‌های نفت بالا رفت. اما قمیت نفت خام در هفته گذشته، پس از اعلام رفع محدودیت تولید از سوی عربستان و روسیه، مجددا پایین آمد.

اما کرافت معتقد است که نگرانی‌ها از اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه می‌تواند سریعا این کاهش را برعکس کند.

هفته گذشته، یک مقام ایرانی تهدید کرد که از معاهده ان‌پی‌تی، خارج شود. ایران در سال ۱۹۶۸ این معاهده را امضا کرده بود. اما اکنون پس از خروج ترامپ از برجام، ایران بر سر برنامه هسته‌ای با غرب دچار اختلاف شده است.

کرافت به سی‌ان‌بی‌سی گفت: " معتقدم این مسئله‌ای است که بازار (نفت)، هم اکنون آن را نادیده می‌گیرد. من به دقت اعلامیه ایران برای خروج از این معاهده منع اشاعه را رصد خواهم کرد".

کرافت در ادامه مدعی شده که اگر ایران از این معاهده خارج شود، در منطقه خاورمیانه یک مسابقه تسلیحاتی اتفاق خواهد افتاد. در ماه مارس گذشته، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفته بود اگر ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، عربستان هم در اسرع وقت این سلاح را بدست خواهد آورد.

بر اساس معاهده ان‌پی‌تی، کشور‌هایی که سلاح هسته‌ای ندارند مانند ایران، قول می‌دهند که هرگز این سلاح را بدست نیاورند. اما به گفته کرافت، کارزار کنونی فشار علیه ایران از سوی دولت ترامپ، ممکن است ایران را به خروج از هر دو توافق، یعنی برجام و ان‌پی‌تی، وادار کند.

ایران اعلام کرده که اگر منافعش از برجام تامین نشود، از این توافقنامه خارج خواهد شد. پس از خروج آمریکا از برجام، ایران از اروپا درخواست کرده تا تضمین‌هایی برای تامین منافعش بدهد. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را حفظ کند، اما نفوذ آمریکا در سیستم مالی جهانی بدان معناست که شرکت‌های اروپایی ممکن است به تحریم‌های آمریکا پایبند شوند.

کرافت با بیان اینکه هنوز معلوم نیست پاسخ ایران به فقدان تجارت بین المللی چه خواهد بود، مدعی شد اگر ایرانیان به این نتیجه برسند که آمریکا و شرکای منطقه‌ایش سیاست تغییر رژیم را دنبال می‌کنند، ممکن است به آن‌ها پاسخ بسیار نامطلوبی بدهند.

به گفته این رسانه آمریکایی، خروج ایران از ان‌پی‌تی تاثیر قوی بر قیمت نفت خواهد داشت و آن را بالا خواهد برد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خروج ایران از «ان پی تی» چه تبعاتی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..