تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عدم وحدت اصولگرایان نماینده تبریز را از هیئت رئیسه پایین کشید/ کاهش کمرنگ محبوبیت پزشکیان در بهارستان/ علی لاریجانی شکننده‌تر از همیشه!

ساعت: 19:45 منتشر شده در مورخ: 1397/03/09 شناسه خبر: 1368782

گزارش تحلیلی آناج از نتایج انتخابات هیئت رئیسه سال سوم مجلس دهم؛

تعدد کاندیداهای اصولگرا اولین عامل کاهش تعداد آراء محمدحسین فرهنگی بود اما نباید نقش زهرا ساعی را نادیده گرفت، شاید اگر او کاندیدا نمی‌شد و به همکار حوزه انتخابیه خود رأی می‌داد، دیگر کار به قرعه‌کشی نمی‌کشید!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، انتخابات هیئت رئیسه مجلس امروز برگزار شد و در نهایت علی لاریجانی و مسعود پزشکیان به ترتیب با کسب 147 و 157 رأی در سمت ریاست و نایب رئیسی مجلس دهم باقی ماندند. در این میان محمد حسین فرهنگی از چهره‌های شاخص اصولگرایی برای حضور در هیئت رئیسه 95 رأی کسب کرد و به علت تساوی رأی با رنجبرزاده، در قرعه‌کشی جایگاه خود را باخت.

سال 95، مجلس ایده‌آل علی لاریجانی

بررسی آراء سال اول مجلس دهم نشان می‌دهد علی لاریجانی از سال 95 تاکنون بخش اعظمی از آراء خود را از دست داده و در مواجهه با منتقدان بیشتری قرار گرفته است به‌طوریکه در آغاز به‌کار مجلس دهم 237 رأی در برابر 11 رأی رقیب اصلاح‌طلب خود، کواکبیان کسب کرده بود و امروز 90 رأی با آن فاصله دارد.

اما مسعود پزشکیان با کاهش آراء ملموسی نسبت به سال 95 مواجه نشده و رأی او از 158 به 157 رسیده است که چندان جای بحث ندارد. محمدحسین فرهنگی نیز به‌علت تاخیر در تائید انتخابات حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به سبب تخلفات انجام یافته، جزو کسانی بوده که از کاندیداتوری در هیئت رئیسه سال اول بازمانده است.

باید توجه داشت ترکیب هیئت رئیسه سال اول مجلس بر اساس آزادی رأی شکل نگرفت و نمی‌توان آن را برای قضاوت عملکرد هیئت رئیسه مبنا قرار داد چراکه بر اساس توافق قبلی، فراکسیون امید با ریاست لاریجانی موافقت کرد تا در مقابل کرسی نایب رئیسی اول و دوم را ازآنِ خود نماید و بر این اساس آراء مستقلان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بدون توجه به گرایشات سیاسی کاندیداها تقسیم شد.

64 نماینده، مخالف سرسخت تک کاندیدای ریاست مجلس/ روزهایی خوش برای دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب تبریز

انتخابات هیئت رئیسه سال دوم مجلس شورای اسلامی اندکی متفاوت‌تر بود، فراکسیون امید از کسب کرسی ریاست مجلس عقب‌نشینی کرد و علی لاریجانی با کسب 204 رأی رئیس مجلس شورای اسلامی شد و این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که 268 نماینده در صحن علنی حاضر بودند، از سویی تعداد آراء لاریجانی 30 عدد نسبت به سال قبل کاهش یافته بود و از سویی دیگر مشخص شد 64 نماینده جزو مخالفان سرسخت رئیس مجلس دهم هستند.

اما شرایط برای مسعود پزشکیان متفاوت‌تر بود و او توانست با 179 رأی و با کسب 16 رأی بیشتر نسبت به علی مطهری جایگاه خود را در کسوت جانشینی علی لاریجانی تثبیت نماید. مقایسه آراء نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با سال قبل حکایت از آن داشت علاوه بر اصلاح‌طلبان، بخش اعظمی از اصولگرایان نیز پزشکیان را باور دارند.

خرداد 96 برای محمدحسین فرهنگی دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز خوش‌یمن بود و او توانست با کسب 182 رأی همچون مجلس نهم و با وقفه‌ی یک ساله به ترکیب هیئت رئیسه بازگردد. نماینده اصولگرای تبریز با اکبر رنجبرزاده دیگر عضو فراکسیون ولایت تنها یک رأی فاصله داشت و در عین حال در انتخابات دبیران هیئت رئیسه از افراد شاخصی همچون امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، غلامرضا کاتب، احمد امیرآبادی فراهانیِ از اعضا فراکسییون ولایت و محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید بالاتر قرار گرفته بود.

مجلس دهم، پیچیده‌ترین مجلس تاریخ ایران!/ رأی پایه اصلاح‌طلبان مشخص شد

حال به انتخابات سال سوم هیئت رئیسه مجلس دهم باز می‌گردیم که با تفاوت‌های فاحشی مواجه بوده است. از جمع 272 رأی مأخوذه لاریجانی در دورِ اول 101 رأی کسب کرده و محمدرضا عارف با کسب 114 رأی بالاتر از او قرار گرفته است و در این میان حمیدرضا حاجی‌ بابایی به‌عنوان کاندیدای سوم با کسب 54 رأی به نفع علی لاریجانی انصراف داده است.

این آمار نشان می‌دهد رأی پایه‌ی اصلاح‌طلبان 114 بوده و رأی مستقلان و اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی به 155 رسیده است و در دور دوم انتخابات 9 تن از مستقلان مجلس دهم عارف را به لاریجانی ترجیح داده و آراء او را به 123 رسانده‌اند و بخشی دیگر نیز با چرخش به سمت لاریجانی آراء او را به 147 افزایش داده‌اند.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که در دور دوم برخلاف دور اول 279 نفر شرکت داشته‌اند و 9 نفر از آنان با ثبت آراء باطل نه محمدرضا عارف را به‌عنوان رئیس جدید مجلس قبول کرده‌اند و نه حاضر شده‌‌اند رأی به ابقاء لاریجانی دهند.

تعداد مریدانِ مسعود پزشکیان نیز در مجلس دهم ثابت مانده و همچون دو سال قبل 157 نماینده رأی به نایب رئیسی‌اش رأی داده‌اند لیکن در قیاس با سال گذشته آراء او 22 عدد کاهش یافته است.  آراء محمدحسین فرهنگی هم نشان می‌دهد اصولگرایان در جلسات خصوصی بر سر کاندیداهای دبیری هیئت رئیسه به توافق نرسیده‌اند.

برای همین هم نفر اول اصولگرایان در میان دبیران 129 رأی آورده است و امیرآبادی فراهانی و اکبر رنجبرزاده نیز به ترتیب 98 و 95 رأی کسب کرده‌اند. به عبارت دیگر تعدد نامزدهای اصولگرا موجب شده تا با تقسیم آراء رنجبرزاده و محمدحسین فرهنگی که در سال قبل بالای 180 رأی کسب کرده بودند این‌بار با کاهش 50 درصدی آراء مواجه شوند و اصلاح‌طلبان با استفاده از این انشقاق و کسب آراء بیشتر کرسی‌های بیشتری از هیئت رئیسه را به دست آورند.

هرچند که در این میان مستقلان مجلس نیز نماینده اصلاح‌طلب تهران را به نماینده اصولگرای تبریز ترجیح داده‌اند و بر آراء پایه‌ی او افزوده‌اند تا وکیلی در میان نامزدهای دبیری هیئت رئیسه با 134 رأی در جایگاه نخست بایستد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عدم وحدت اصولگرایان نماینده تبریز را از هیئت رئیسه پایین کشید/ کاهش کمرنگ محبوبیت پزشکیان در بهارستان/ علی لاریجانی شکننده‌تر از همیشه!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..