تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعلام جزییات همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد

مدیر مرکزهنرهای نمایشی در نشست پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد که از فردا (۸ خرداد ماه) در تهران آغاز می‌شود، گفت: برای اولین بار اختتامیه همایشی تئاتری در جایی غیرمتعارف برگزار خواهد شد. بنابر این قرار بر این است که اختتامیه این همایش با حضور حاج حسن خمینی در حسینیه جماران برگزار شود.

به گزارش ایسنا، پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با محوریت قیام ۱۵ خرداد، شخصیت امام خمینی (ره) و مبارزات سیاسی امروز هفتم خردادماه با حضور مدیر مرکزهنرهای نمایشی و دبیر این همایش در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرحسین شفیعی دبیر پنجمین همایش تئاتر خرداد بیان کرد: این همایش که با محوریت شخصیت امام خمینی (ره)، قیام ۱۵ خرداد و مبارزات سیاسی ایشان هر ساله در خردادماه برگزار می‌شود. امسال به جهت آنکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، رویکردی به این حوزه نیز خواهیم داشت.

او درباره محل اجرای آثار این دوره جشنواره بیان کرد: اجراهای بخش خیابانی این دوره جشنواره در مکان‌هایی چون فضای باز مجموعه تئاترشهر، محوطه حوزه هنری، بوستان آب و آتش، برج میلاد و خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. همچنین اجراهای صحنه‌ای در سالن‌های ماه و سالن مهر حوزه هنری برگزار خواهند شد. امسال اولین دوره‌ای است که بخش صحنه‌ای به این همایش اضافه شده است اما از آنجا که کیفیت آثار برای ما اهمیت بیشتری داشت از بین ۱۵ اثر سه اثر انتخاب شدند که علاوه بر اجرا در ایام جشنواره، اجراهای عمومی نیز خواهند داشت.

دبیر این دوره همایش تئاتر خرداد اضافه کرد: این همایش در دو بخش تهران و شهرستان‌ها انجام می‌شود. از هشتم تا ۱۲ خردادماه در تهران اجرا خواهیم داشت و از ۱۲ تا ۱۵ خرداد در شهرستان‌ها و مراکز استانی اجراهایی خواهیم داشت. در ۱۴ و ۱۵ خرداد نیز ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده. در ۱۴ خردادماه بخش نقالی و پرده‌خوانی و همچنین نمایش خیابانی در مرقد امام خمینی (ره) از ساعت ۱۶ الی ۱۹، در صحن شهدا و همچنین صحن حاج احمد خمینی برگزار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در ۱۵ خرداد نیز ویژه برنامه‌ای به جهت تمرکززدایی از تهران، در شهرستان پیشوا اجراهایی خواهیم داشت، اظهار کرد: ویژه برنامه‌ اجرای تئاترهایی با موضوع ۱۵ خرداد در مبدأ این قیام یعنی شهرستان پیشوا خواهیم داشت که سه اثر نمایشی در این شهر اجرا خواهد شد.

شفیعی گفت: داوران در بخش مسابقه خیابانی این جشنواره را جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و شهاب راحله تشکیل می‌دهند و همچنین در این دوره سه اثر صحنه‌ای، ۱۳ اثر در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، دو اثر جنبی و ۶ اثر در بخش نقالی و پرده‌خوانی حضور دارند.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: امسال رویکرد ما به اجراهای عمومی بیشتر است به همین دلیل سعی داریم در طول ایام سال نیز کارهایی را تولید و روی صحنه ببریم بنابراین امیدواریم حداقل دو اثر دیگر را تا پایان سال به اجرا برسانیم.

در ادامه نشست کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تأکید بر اینکه جای خالی شخصیت بزرگ امام خمینی (ره) در حوزه نمایشی خالی بوده، بیان کرد: امام خمینی همیشه بیان می‌کردند که ما باید انقلاب‌مان را به جهان صادر کنیم بنابراین تئاتر می‌تواند از جمله رسانه‌هایی باشد که چنین کاری را انجام دهد. ما برای این جشنواره چشم‌انداز بزرگی را ترسیم کردیم و از تمام نهادهای فرهنگی برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره درخواست کمک داریم تا بتوانیم همایشی در شأن مقام امام خمینی (ره) برگزار کنیم.

او ادامه داد: این جشنواره تا سال قبل فقط در بخش خیابانی بود اما امسال بخش صحنه‌ای نیز به آن اضافه شده است. با این حال این سه اثر در بخش غیررقابتی خواهند بود و در نهایت تصمیم بر آن شد که تمام نمایش‌های صحنه‌ای اجرای عمومی نیز داشته باشند به این معنی که این سه اثر که از استان‌های مرکزی، اصفهان و تهران هستند در استان‌های خودشان از ۱۲ خردادماه به مدت ۱۰ شب اجرای عمومی خواهند داشت. همچنین نمایشی که از تهران در این جشنواره حضور دارد تا ۲۵ خردادماه روی صحنه خواهد بود. همه آثار حاضر در این جشنواره اورجینال هستند و شرط گذاشته بودیم که کارهایی که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند اولین نمایش خود را داشته باشند و همچنین برای ایجاد انگیزه در شرکت‌کنندگان، این همایش را به صورت رقابتی و همراه با اعلام برگزیدگانی در بخش‌های مختلف برگزار خواهیم کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به برنامه‌ای که در ایام دهه فجر به نام «شب خاطره» در حسینیه جماران برگزار می‌شد، توضیح داد: در آن برنامه با صحبتی که با حاج حسن خمینی داشتیم قرار شد که یک تیم نویسندگان با سرپرستی نمایشنامه‌نویسی معتبر تشکیل شود که بتوان نمایشنامه‌ای فاخر با موضوع امام خمینی (ره) نگارش شود. اگر هم نتوانستیم که امسال نمایش آن را اجرا کنیم اما حداقل باید نمایشنامه آن تولید شود. بنابر این گروه نویسندگان و سرپرست آنها را در اختتامیه این دوره همایش تئاتر خرداد اعلام خواهیم کرد.

او درباره مکان برگزاری اختتامیه این همایش نیز توضیح داد: برای اولین بار اختتامیه همایش تئاتری در جایی غیرمتعارف برگزار خواهد شد. بنابراین ۱۲ خردادماه این مراسم اختتامیه با حضور حاج سیدحسن خمینی که سخنران اصلی ما هستند در حسینیه جماران برگزار خواهد شد. همچنین تندیس جدیدی برای این جشنواره طراحی شده که نسبت به سال‌های گذشته تئاتری‌تر و مرتبط‌تر به موضوع این همایش است.

او در صحبت‌های پایانی خود بیان کرد که این جشنواره با بودجه‌ای بسیار ناچیز و حدود ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شده و افرادی هم که در آن حضور پیدا کرده‌اند با کمک هزینه‌های حداقلی فعالیت می‌کنند و این درحالی است که آنها باید آثار جدیدی را طراحی و تولید می‌کردند و در این دوره نیز ستاد ارتحال امام خمینی (ره) اهدای جوایز را تقبل کرده اند.

به گزارش ایسنا  پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد از ۸ الی ۱۵ خردادماه در ۱۰ استان تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، لرستان، قزوین، گیلان، کرمان، البرز و مرکزی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعلام جزییات همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..