تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قرص افزایش قد، حقیقت دارد؟

وب سایت عصر علم: افزایش طول قد، دغدغه افراد زیادی است و هر روز بر شمار موسسات و شرکت هایی که ادعا می کنند به کمک قرص های افزایش قد می توانند بر طول قد افراد بیفزایند، افزوده می شوند. براساس بررسی ها شایع ترین دلیل کوتاهی قد، ژنتیکی و به سرشت افراد بستگی دارد.

این مساله در کودکان با والدین کوتاه قد طبیعی محسوب می شود و با هیچ دارو و قرصی برطرف نخواهد شد. البته در کنار وراثت، تغذیه و ورزش مناسب در دوران رشد می توانند تا حدی کمک کننده باشند و جلوی کوتاه قدی را بگیرند اما بعد از دوران بلوغ شاهد افزایش قد نخواهیم بود.

به طور کلی، رشد قد در سه مرحله انجام می شود؛ در دو سال اول زندگی حدود 25 سانتی متر و از دو سالگی به بعد، هر سال به طور متوسط، کودکان شش سانتی متر قد می کشند اما در نزدیکی سنین بلوغ، سرعت رشد قد کمتر خواهد شد. با شروع دوره بلوغ یک جهش رشد قد در دختران در حدود 20 تا 25 سانتی متر و در پسران به طور متوسط 25 تا 30 سانتی متر ایجاد می شود و در صفحات رشد (صفحات غضروفی استخوان) امکان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت. البته اگر کودکی به هر دلیلی مثلا کمبود ترشح هورمون رشد دچار کوتاهی قد شده باید درمان در حوزه هورمون رشد را شروع کرد.

قرص افزایش قد، حقیقت دارد؟
در این بین شبکه های ماهواره ای ترفند تبلیغاتی عجیبی را به کار گرفته اند و قرص هایی را تبلیغ می کنند که مصرف چند دوره آنها باعث افزایش قد می شود. بدون شک چنین چیزی کذب محض است چراکه بعد از دوران بلوغ هیچ محصولی قادر نیست باعث استخوان سازی و افزایش قد افراد شود و تنها در مواردی، جراحی کارساز خواهد بود. بنابراین چنین قرص هایی فقط یک منفعت دارند و آن هم سرازیر کردن پول های هنگفت به جیب تولیدکننده های آنهاست. درواقع این تولیدکننده ها تنها به دنبال پیدا کردن افراد ساده لوحی هستند که تاثیر چنین داروهایی را باور می کنند.
 
دکتر مسعود رحمانیان، متخصص بیماریهای داخلی و فلوشیپ غدد درون ریز و متابولیسم در این باره میگوید: افرادی که برای بلندتر شدن قدشان به پزشک مراجعه میکنند ، اول باید با تعریف کوتاهی قد آشنا شوند، چرا که ممکن است اصلا قدشان کوتاه نباشد و بی دلیل خودشان را به دردسر بیاندازند.به گفته این پزشک قد افراد با توجه به عوامل ژنتیکی و بر اساس قد والدینشان متفاوت است.بنابراین همه افرادی که با شکایت از کوتاهی قد به پزشک مراجعه میکنند،واقعا کوتاه نیستند و ممکن است اصلا به درمان خاصی نیاز نداشته باشند.

چرا قد بعضی ها کوتاه است؟

والدین باید از دوران نوزادی فرزندشان متوجه اندازه قد او باشند و در صورتی که قد نوزاد بر اساس منحنیهای استاندارد نباشد نسبت به بررسیهای بیشتر اقدام کنند. تا زمانی که علائم بلوغ ظاهر میشود ، میتوان برای درمان مشکلات کوتاهی قد اقدام کرد بنابراین والدین باید برای فرزندان پسرشان تا سن ۱۶ – ۱۵ سالگی و برای فرزندان دخترشان تا سن ۱۴ – ۱۳ سالگی به پزشک مراجعه کنند.

کوتاهی قد علل متفاوتی دارد، شایعترین و مهمترین علت کوتاهی قد ، مشکلات تغذیه ای است.علاوه بر این مشکلات، بعضی از بیماریها مانند کم خونی و نارسایی کلیه یا کبد نیز میتواند به کوتاهی قد منجر شود. البته جالب است بدانید حتی افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی هستند نیز ممکن است با این مساله روبرو شوند.

مسائل هورمونی مانند کم کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد نیز از دیگر مشکلاتی است که سبب کوتاهی قد افراد میشود و فقط این گروه از افراد میتوانند از داروهای هورمونی استفاده کنند. کوتاهی قد ناشی از مشکلات هورمونی را میتوان به کمک درمانهای هورمونی تا حد زیادی بهبود بخشید ، اما زمانی که کوتاهی قد به علل دیگری ایجاد شده باشد،با مداخله های هورمونی کار خاصی نمیتوان انجام داد.
 
چکار باید کرد؟

اگر به فکر افزایش قد هستید و میخواهید حداقل چندسانتی قدتان بلندتر شود،اول به پزشک متخصص مراجعه کنید،زیرا پزشک باید قد شما را بر اساس عوامل ژنتیکی و منحنیهای رشد بررسی کند و با توجه به آن درباره کوتاه یا طبیعی بودن قدتان تصمیم گیری کند.آزمایشات خاصی نیز وجود دارد که به کمک آنها سن استخوانی فرد محاسبه میشود و بر اساس تمام این عوامل ، پزشک میتواند درباره شیوه درمان مناسب نظر دهد.

پزشک متخصص با تشخیص علت اصلی کوتاهی قد،میتواند درمان مناسب را شروع کند،به عنوان مثال در صورتی که کوتاهی قد به علت کم کاری تیروئید باشد ، با استفاده از هورمون تیروئید میتوان این مشکل را بهبود بخشید. هورمون رشد که از غده هیپوفیز ترشح میشود ، باید به مقدار مشخصی در بدن وجود داشته باشد ؛ در واقع همانطور که کمبود آن میتواند دردسرساز باشد ، ترشح بیش از حد آن نیز سبب بروز مشکلاتی میشود.

در کوتاهی قد مهمترین مشکل کمبود هورمون رشد است که خوشبختانه امروزه این هورمون ساخته شده و در بازار وجود دارد.

گول تبلیغ را نخورید!

شما هم حتما در شبکه های ماهواره تبلیغات مربوط به افزایش قد را دیده اید که مدعی اند چنین محصولاتی برای افزایش قد وجود دارد و در هر سن و سالی میتواند قد فرد را به میزان دلخواه برساند! البته اگر بیشتر دقت کنید حتما متوجه میشوید که این حرفها نمیتواند پایه و اساس علمی داشته باشد و تغییر قد در هر سنی و به هر میزانی، فقط تبلیغی برای فروش بیشتر است. داروها و روشهای درمانی جدید، برای ورود به بازار نیازمند گذر از مراحلی است که بی خطر بودن و همچنین اثرگذاری آنها را تایید کند، در حالی که اثربخشی هیچ یک از این محصولات تاکنون اثبات نشده است و درواقع نمیتوان از آنها بعنوان یک روش علمی افزایش قد یاد کرد. همچنین باید توجه داشت بسیاری از این شرکتهای سازنده بدلیل عدم کسب مجوز سلامتی و بی خطر بودن اقدام به تبلیغ و فروش این محصولات در کشورهای درحال توسعه میکنند تا هم مخارج صرف شده در تحقیقات را تامین کنند و هم نتایج طولانی مدت را بر روی انسانهای دیگر بررسی کنند و درواقع جوامع درحال توسعه محیطی برای آزمایشهای آنها محسوب میشوند.

شیوه های ساده ولی مهم برای افزایش قد

ورزش کردن موجب استحکام استخوانها و بهبود رشد نوجوانان میشود و افراد باید به مقدار کافی تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند تا با اضافه وزن روبرو نشوند. برای رسیدن به این هدف نباید از نقش ورزش و تغذیه صحیح غافل شد بنابراین توصیه میشود کودکان و نوجوانان به مقدار کافی از محصولات لبنی و بخصوص شیر استفاده کنند ، گوشت و تخم مرغ حتما در وعده غذاییشان وجود داشته باشد و مصرف میوه جات و سبزیجات را نیز نادیده نگیرند.

همچنین مصرف بیش از حد مواد حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج، شیرینی و … باعث مشکل اضافه وزن خواهد شد.

باید توجه داشت که گاهی کوتاهی قد ناشی از مسائل ژنتیکی است، اگر پدر و مادر با مشکل کوتاهی قد روبرو هستند و فرزندشان هم چنین مشکلی دارد، حتما باید برای بررسیهای بیشتر به پزشک مراجعه کنند بنابراین بهتر است زمانی که کودک سن کمی دارد،برای مشورت با پزشک اقدام کنید تا اگر بیماری خاصی وجود دارد، روند درمان زودتر آغاز گردد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قرص افزایش قد، حقیقت دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..