تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شما انگل دارید اگر...

وب سایت روزیاتو - گلریز برهمند: شاید تصور کنید ابتلا به انگل مختص کشورهای فقیر است اما حقیقت آن است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته به عفونت انگلی دچار می شوند.

برای آنکه بتوانید وجود انگل را در بدن خود تشخیص دهید، ابتدا لازم است بدانید انگل ها چه هستند. انگل موجود زنده ای است که روی بدن یک موجود زنده یا درون آن زندگی می کند و از موجود زنده ی میزبان تغذیه می کند.

انگل ها سه دسته هستند: تک یاخته ها که موجودات زنده ی تک سلولی بسیار کوچکی هستند و معمولا داخل روده ها، خون یا بافت بدن زندگی می کنند؛ کرم های روده که کرم هایی انگلی هستند مثل کرم های نواری، لوله ای و سر تیغی؛ و انگل های برون زی شامل کنه ها، کک ها، شپش ها و مایت ها که به پوست می چسبند یا درون آن لانه می کنند. انگل ها می توانند موجب بیماری و حتی مرگ شوند، اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، عفونت ناشی از آن ها با مصرف دارو قابل درمان است.

شما انگل دارید اگر...

در اینجا به علائمی می پردازیم که نشان می دهد میزبان یکی از این موجودات متجاوز هستید.

۱- از تمیزی آبی که خوردید یا در آن شنا کردید مطمئن نیستید

تفاوتی ندارد در یک سفر خارجی باشید و از شیر آب بنوشید یا در دریاچه ی پشت یک سد کمی آب تنی کنید؛ خوردن آب آلوده یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به انگل ها است.

۲- گوشت خام می خورید

اگر به دنبال آن هستید که از ابتلا به انگل جلوگیری کنید از غذاهایی که در آن ها گوشت خام استفاده می شود پرهیز کنید. خوردن گوشت خام یا کم پخته ی گاو و همینطور ماهی خام می تواند منجر به عفونت دراثر گونه هایی از کرم های نواری روده ای شود. علاوه بر این مصرف غذا یا آب آلوده می تواند منجر به ابتلا به کرم آسکاریس شود. کرم های روده ای آسکاریس می توانند تا ۳۵ سانتیمتر رشد کنند و باعث انسداد روده ها شوند.

۳- دچار کاهش وزن هستید

بیماری های زیادی وجود دارد که باعث کاهش بی دلیل وزن می شوند و عفونت انگلی هم یکی از این بیماری ها است. کرم های نواری باعث کم شدن وزن می شوند چون این کرم های بسیار بزرگ در روده های شما زندگی و مواد غذایی ای که وارد بدن می شوند را مصرف می کنند. این کاهش وزن اغلب با کم اشتهایی و درد معده همراه است.

۴- سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است

ضعف سیستم ایمنی می تواند بدن را از مقابله با انگل ها باز دارد. به همین خاطر افراد مبتلا به دیابت و اچ آی وی و همینطور کسانی که به دلیل عمل پیوند عضو داروهای مهار سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عفونت انگلی قرار دارند.

۵- زمان زیادی را در دستشویی می گذرانید

ابتلا به انگل ژیاردیا یکی از شایع ترین بیماری های انگلی روده ای است، به همین دلیل باید از مصرف آب های آلوده، غذاهای خام و تماس دست با سطوح آلوده به انگل ژیاردیا (مثل دستگیره ی درها و سطل های دستشویی ها) یا شنا در دریاچه ها، رودها و نهرها پرهیز کرد. درصورت ابتلا به این انگل، به سرعت متوجه علائم ناخوشایند آن خواهید شد. این عفونت با اسهال بسیار رقیق، گاز معده، شکم درد و کم شدن آب بدن طی یک تا سه هفته بعد از ابتلا همراه است.

۶- علائم دیگری در نواحی معده و روده ی خود دارید

شایع ترین علائم ناشی از عفونت انگلی احتمالا نشانه های مشابه سندروم روده ی تحریک پذیر هستند. انگل های معده ای روده ای می توانند باعث شکم درد، نفخ، اسهال، خارش مقعدی و انسداد روده ها شوند.

۷- دچار مشکل تنفسی هستید

انگل ها علاوه بر روده ها می توانند در نقاط دیگر بدن هم رشد کنند. اگر انگلی درون ریه زندگی کند، می تواند باعث بروز علائمی در تنفس شخص مثل سرفه یا تنگی نفس شود.

شما انگل دارید اگر...

۸- ترشحات واژن تغییرات غیرمعمولی داشته است

انگل تک یاخته ای به نام تری کوموناس واژینالیس عامل یکی از بیماری های شایع مقاربتی است. علائم ناشی از این عفونت انگلی عبارتند از: بروز تغییر در ترشحات واژن (ممکن است رقیق تر یا غلیظ تر و به رنگ سفید یا کمی زرد یا سبز شود و بویی مثل ماهی داشته باشد)، خارش، قرمز شدن و سوزش اندام های تناسلی، سختی ادرار و احساس درد در زمان برقراری رابطه ی جنسی.

۹- هیچ گونه علائمی ندارید

اگرچه ترسناک است اما حقیقت دارد. بعضی از عفونت های انگلی هیچ گونه علائمی ندارند. اگر به دلیلی مشکوک هستید که دچار عفونت انگلی شده اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای این کار به تعدادی آزمایش خون، آزمایش مدفوع، رادیولوژی یا معاینه با کولونوسکوپی نیاز خواهید داشت.

اما ارزش سلامتی تان را دارد. انگل ها می توانند باعث بروز بیماری های جدی ای شوند، برای مثال ممکن است آب بدن را از بین ببرند و باعث مرگ شوند یا برخی انگل ها به دیگر اندام های بدن هم هجوم می برند. آنتی بیتوتیک ها راه درمان همه ی عفونت های انگلی نیستند و ابتدا باید از داروهای ضد انگل استفاده کرد و با مصرف مایعات میزان آب بدن را حفظ کرد. عفونت های انگلی اگر درمان نشوند، انگل ها از بدن شما برای رشد خود استفاده می کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شما انگل دارید اگر...»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..