تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خانه‎آرایی به سلیقه آقا و خانم خانه

هفته نامه همشهری شش و هفت: لازم نیست خیلی راه دور برویم؛ همین چند سال پیش وقتی صحبت از چیدمان خانه و انتخاب تجهیزات دکوراسیونی و اکسسوری ها پیش می آمد، عموما مردان ترجیح می دادند به قول معروف سرشان به کار خودشان گرم باشد و سکان داری این قبیل امور را به دست همسر یا مادرشان بدهند. اما امروزه آپارتمان درمانگرها معتقدند که این مساله زن و مرد ندارد و در موضوعی مثل چیدمان خانه که به طور مستقیم بر حالات خلقی افراد تاثیر گذار است بهتر است همه افرادی که در خانه زندگی می کنند مشارکت داشته باشند.

زنان و مردان به دلایل گوناگون فیزیولوژیک و روانشناختی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. همین تفاوت ها به جای این که منشاء اختلاف و مشاجره های خانوادگی قرار گیرند، می توانند مبنایی برای همبستگی و الفت بیشتر در خانه باشند. از این رو با پذیرش تفاوت سلیقه و نگاه زن و مرد در انتخاب شیوه چیدمان و دکوراسیون و احترام به این تفاوت ها، می توان خانه را به گونه ای آراست که هر دو جنس در آن احساس آرامش و آسایش بکنند.

آشیانه آرام

لازم به گفتن نیست که در این زمینه می توان از سلیقه فرزندان خردسال و نوجوان خود نیز بهره گرفت. پس از حالا دست به کار شوید و تفاوت های فردی را بپذیرید تا آشیانه ای در خور زندگی برای همه اعضای خانواده بنا کنید.

فیزیولوژی طراحی

عموما مردان از قدرت جهت یابی بیشتری برای درک فضا، نقشه خوانی و پیدا کردن مسیر در مقایسه با زنان برخوردار هستند. بنابراین بهتر است طراحی اصلی نقشه اتاق و همین طور انتخاب طرح کلی مبلمان و هماهنگی تجهیزات دکوراسیون خانه یا فضای خانه با آقایان باشد. از سوی دیگر، زنان به خوبی قادرند از حداکثر فضا برای قرار دادن اکسسوری ها بهره ببرند و هارمونی رنگ ها و طرح ها را در نظر گرفته و تجهیزات دکوراسیونی را با یکدیگر هماهنگ کنند. عموما زنان در مقایسه با مردان در استفاده از عناصر طبیعی در ساختار دکوراسیون داخلی، به کار گرفتن طرح های خلاقانه با توجه به وسایل بازیافتی و به روز کردن مهارت های شان برای چیدمان خانه موفق تر عمل می کنند.

آشیانه آرام

پل زدن به آرامش

مری جویل، کارشناس طراحی داخلی و نویسنده مجلات دکوراسیون معتقد است که انسان ها محیط اطراف خود را از راه های حس های پنجگانه درک می کنند و بسته به جنسیت و سن یا تیپ شخصیتی که دارند، این شیوه تجربه و ادراک می تواند متفاوت باشد. زنان از طریق حواس، احساسات و عواطف خود بیشتر از مردان با محیط اطراف ارتباط برقرار می کنند. از این رو الگوهایی از رنگ، نور، آرایش های فضایی جذاب و هماهنگ با حس بینایی، اکسسوری هایی مانند گل و شمع که حس بویایی را تحت تاثیر قرار می دهند و استفاده از انواع غذا و موسیقی در زیباتر نشان دادن خانه با ویژگی های شخصیتی زنان همگام تر است.

البته این مسئله به این معنا نیست که مردان از طریق حواس پنجگانه با محیط اطراف ارتباط برقرار نمی کنند، بلکه به این معنا است که درک کلی از محیط برای مردان بهتر از زنان صورت می گیرد و زنان بیشتر از طریق جزییات و حواس، با محیط اطراف خود ارتبارط برقرار می کنند. در عوض مردان بیشتر با ترکیب بندی های فضایی و زمانی می توانند با محیط ارتباط برقرار کنند.

برای آن دسته از مردانی که شخصیت هنری دارند، اتاق هایی شبیه به یک گالری نقاشی و چیده شده از تابلوهای هنری یا اکسسوری هایی که زمان خاصی از تاریخ را به نمایش می گذارند یا فضایی منحصر به فرد را به تصویر می کشند، می توانند جالب باشند. نوع چیدمان خانه می تواند بر شیوه تفکر افراد و احساسات آنها تاثیر بگذارد و به آزادسازی انرژی های محبوس شده ای که تولید استرس و اضطراب می کند یاری رساند. بنابراین برای مردانی که درگیر مشاغل استرس زا و پیچیده هستند، بهره مندی از چیدمان های مبتنی بر تکنیک های هنری می تواند راه حل مناسبی باشد.

آشیانه آرام

احساس رهایی

حتی کوچک ترین تغییرات در چیدمان خانه می تواند بر شیوه درک و تفکر افراد تاثیر گزار باشد و معادلات ذهنی متفاوتی را ایجاد کند، برخی آپارتمان درمانگرها معتقدند، با تغییر فضای داخلی خانه و جابجا کردن اکسسوری ها می توان به کاهش مجادله های زن و شوهری و بهبود رابطه والد و فرزندی کمک کرد. حافظه ما مملو از خاطرات تلخ و شیرینی است که گرچه به گذشته مربوط می شود اما در زندگی اینجا و اکنونی ما تاثیر گذار است. گاهی اوقات می شود با پیوند دادن خاطرات گذشته و چیدمان خانه حال و هوای افراد را تغییر داد.

مردان بیشتر از زنان، با میزی پوشیده از سوغاتی های سفر، قاب عکس های خانوادگی یا دیواری شبیه به موزه که روزهای گذشته را برای آنها به تصویر می کشد و در واقع، دفتری از خاطرات دور را ورق می زند ارتباط برقرار می کنند. بنابراین با مبدل کردن بخشی از خانه به موزه ای که پلی به سوی گذشته است می توان آرامش را میهمان خانه کرد و احساس سیالیت و رهاشدن را در اتاق ها به وجود آورد.

زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر نور پردازی و رنگ آمیزی خانه قرار می گیرند، بنابراین در خانه ای که نورپردازی استاندارد در آن رعایت شده باشد و از رنگ های با سلیقه کدبانوی خانه در آن استفاده شده باشد می توان انتظار داشت که بانوی خانه با آرامش بیشتری به انجام امور بپردازد.

آشیانه آرام

بهترین پناهگاه

یکی از مولفه های احساس شادی و خوشبختی، قابلیت پیش بینی پذیر بودن وقایع است. معمولا افراد انتظار دارند. همه چیز همان گونه پیش برود که باید باشد؛ مثلا بتوانند به راحتی قاشق یا بشقاب را پیدا کنند و در اتاق خوابی آرام و منظم به استراحت بپردازند. این حس کنترل و نیاز به قابل پیش بینی بودن وقایع در زنان بیشتر از مردان است و آنها دوست دارند تا امنیت و احساس آرامش و اطمینان را در خانه خود بیشتر از هر کجا در جهان پیدا کنند.

بنابراین سپردن امور هماهنگی خانه به دست زنان این احساس را که خانه بهترین پناهگاه است در اعضای خانه ایجاد می کند. از این رو اگر دارای حسن ماجراجویی هستید و دوست دارید با استفاده از نیروی خلاقیت و ابتکار نظم خسته کننده و دلزده خانه را بر هم بزنید و تنوع ایجاد کنید، حواس تان باشد که در دل این ماجراجویی ها نیز نظم ایجاد کرده و مولفه قابل پیش بینی بودن را فراموش نکنید.

آشیانه آرام

رنگ ها را جدی بگیرید

از همان لحظه تولد والدین با انتخاب نوع دکوراسیون اتاق فرزندان شان به دیگران کمک می کنند تا جنسیت آنها را حدس بزنند. پسران با اتاق خواب آبی و دختران با چیدمان صورتی از میهمانان شان پذیرایی می کنند. واقعیت این است که پسران در حقیقت رنگ آبی را دوست دارند و بخشی از موفقیت های شخصیت و عملکردشان تحت تأثیر این رنگ شکل می گیرد. اگرچه آبی را نمی توان تنها رنگ مورد علاقه مردان نامید، اما طیف های موجود در این رنگ، احساسات و عملکردهای متفاوتی را در مردان ایجاد می کند که هنوز از نظر علمی توجیه نشده است.

آبی از محبوب ترین رنگ های مورد توجه مردان است و به نظر آنها در صورتی که به عنوان رنگ پایه در چیدمان خانه انتخاب شود، هماهنگ کردن دیگر رنگ ها نیز آسان تر خواهد بود. علاوه بر این غالب بودن رنگ آبی آرامش را در فضای خانه به ارمغان خواهد آورد. البته بسیاری از مردان ترکیب رنگ آبی و خاکستری را در چیدمان خانه می پسندند. این مسئله نشان دهنده تفاوت های ساختاری و عملکردی مغز در مردان و زنان است.

از طرفی زنان از دوران کودکی، رنگ صورتی را می پسندند که روان شناسان آن را نماد عشق، زنانگی و مادر بودن می دانند. رنگ ها روحیه و توانایی زنان را به خوبی نمایان می کند و به جز خود رنگ، کنتراست و هماهنگی آن با وسایل داخل اتاق از قابلیت هایی است که مطابق با تجارب و پژوهش های انجام گرفته زنان در آن موفق تر عمل می کنند.

آشیانه آرام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خانه‎آرایی به سلیقه آقا و خانم خانه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..