تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا برج کج پیزا هرگز فرو نمی‌ریزد؟

برج کج پیزا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در دنیا است. حقایق جالب و شگفت‌انگیزی درباره‌ی این برج دیدنی وجود دارد که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مقاله‌ی مرتبط:

برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa) در شهر پیزا در ایتالیا ساخته شده است. این برج، تنها برج کج در جهان نیست؛ اما شهرت بسیار زیادی در دنیا دارد. برج پیزا در دوره رنسانس ساخته شد؛ زمانی که ثروتمندان و طبقه اشراف، برای رقابت با هم تلاش می‌کردند مشهورترین هنرمندان و معماران را برای ساختن شاهکارهای معماری در دنیا به‌کار بگیرند. در ادامه حقایق جالبی از این برج را بخوانید.

برج کج پیزا ایتالیا

دلیل این نام‌گذاری، انحراف این برج در جهت جنوب غربی است

سفر به ایتالیا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن، یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. آثار بی‌نظیر معماری و شکوه و عظمت تاریخ این کشور زیبا، شما را مجذوب خود خواهد کرد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری، برج کج پیزا یا به ایتالیایی، Torre pendente di Pisa است.

دلیل این نام‌گذاری، انحراف این برج در جهت جنوب غربی است. پیش از این، در زمان ساخت این برج، این انحراف به سمت جنوب شرقی بود. این انحراف به سبب فونداسیون ضعیف و نداشتن پایه‌ای محکم، پس از ساخت برج در سال ۱۱۷۳ ایجاد شده است. در قسمت منحرف شده‌ی برج، ارتفاع به ۵۵ متر می‌رسد و بلندترین قسمت آن ۵۶ متر است.

برج کج پیزا ایتالیا

این برج در حال حاضر در پشت کلیسای جامع و میدان Duomo قرار گرفته است. در ادامه با حقایقی جالب درباره‌ی این بنای دیدنی آشنا می‌شویم.

تاریخچه‌ی برج

برج کج پیزا ایتالیا

۴ بنا وجود دارند که معمار اصلی آن‌ها مشخص نیست. برج کج پیزا هم یکی از آن‌ها است. دهه‌های متمادی بر سر اینکه سازنده‌ی این برج چه کسی است، اختلاف نظر وجود داشت. عده‌ای معتقد هستند که معماری به نام Bonanno Pisano این بنا را ساخته است. پس از اینکه مراحل ساخت بنا در سال ۱۱۷۸ به طبقه‌ی سوم رسید، عملیات ساخت و ساز متوقف شد چرا که بنا شروع به فرو رفتن داخل زمین کرده بود. این مسئله به دلیل وجود خاک ضعیف و ناپایداری بود که فونداسیون بنا روی آن اجرا شده بود. این پروژه نزدیک به صد سال متوقف شد.

برج کج پیزا ایتالیا

در نهایت ساخت برج توسط دو نفر به نام‌های Giovanni di Simone و Tommano Simone مجددا آغاز شد. این توقف چندساله به خاک، فرصت نشست‌کردن داد؛ اما با این حال بنا با مشکلی مواجه نشد. از آنجایی که ساختمان انحراف داشت، مهندسان تصمیم گرفتند تا ۴ طبقه‌ی بعدی را به نحوی بسازند که یک طرف از طرف دیگر بلندتر باشد. این دستکاری موجب شد که برج در جهت مخالف، منحرف شود.

حقایقی جالب درباره برج کج پیزا

برج کج پیزا ایتالیا

۱. وزن این بنا در حدود ۱۴۷۰۰ تن است.

۲. این برج ۲۹۷ پله دارد. راه‌پله‌ی شمالی بنا در طبقه‌ی هفتم از دو پله تشکیل شده است.

۳. مراحل ساخت بنا از سال ۱۱۷۳ تا ۱۳۷۲ میلادی طول کشیده است، یعنی نزدیک به دو قرن.

۴. قبل از اینکه عملیات مرمت بنا در سال ۱۹۹۰ آغاز شود، برج با زاویه‌ی ۵.۵ درجه کج شده بود.

برج کج پیزا ایتالیا

۵. پس از پایان عملیات مرمت برج در سال ۲۰۰۱، میزان انحراف به ۳.۹۹ درجه رسید.

۶. این برج ۸ طبقه است. شکل این برج استوانه‌ای است و برای رسیدن به بالای آن باید از ۲۹۴ پله‌ی مارپیچ که در قسمت داخلی دیوارهای برج قرار گرفته، بالا بروید.

۷. زمانی که داخل برج قرار می‌گیرید، انحراف آن را به وضوح حس می‌کنید. حتی ممکن است احساس سرگیجه کنید؛ چرا که برج شبیه یک منحنی به‌نظر می‌رسد.

۸. گالیلئو گالیله آزمایش‌های مربوط به سقوط آزاد را در این برج انجام داده است. او دو گلوله با جرم‌های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است، ثابت کند! وی یکی از بزرگ‌ترین تئوری‌ها درباره‌ی جاذبه را مطرح کرد.

۹. این بنا در مجموع ۲۰۷ ستون دارد و از دور شبیه به یک کیک چند طبقه به نظر می‌رسد.

برج کج پیزا ایتالیا

۱۰. در جریان جنگ جهانی دوم، نازی‌ها از این برج به عنوان پست بازرسی استفاده می‌کردند. همین مسئله موجب حفظ این بنا طی جنگ جهانی دوم شد.

۱۱. در جهان، برج‌های کج دیگری هم وجود دارند که رکوردهای جهانی گینس انحراف آن‌ها را نیز ثبت کرده است. یکی از آن‌ها برج کج Suurhusen در ایالت فریزیای شرقی آلمان قرار دارد که انحراف آن ۵.۱۹ درجه است.

زنگ‌های برج

زنگ برج کج پیتزا

در سال ۱۳۷۲ شخصی به نام توماس آندره پیزانو هفت زنگ به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده‌ی یک نت موسیقی است.

زنگ اول که L'Assunta نام دارد در سال ۱۶۵۴ توسط Giovanni Pietro Orlandi نصب شده است و ۳۶۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

زنگ دوم Il Crocifisso نام دارد و در سال ۱۵۷۲ توسط Vincenzo Possenti نصب شده و ۲۴۶۲ کیلوگرم است.

زنگ سوم San Ranieri نام دارد و بین سال‌های ۱۷۱۹ تا ۱۷۲۱ توسط Giovanni Andrea Moreni نصب شده است و ۱۴۴۸ کیلوگرم وزن دارد.

زنگ برج کج پیتزا

زنگ چهارم با نام La Terza و ۳۰۰ کیلوگرم وزن در سال ۱۴۷۳ نصب شده است.

زنگ پنجم در سال ۱۲۶۲ توسط Lotteringo نصب شده است. نام این زنگ La Pasquereccia یا La Giustizia است و در حدود ۱۰۱۴ کیلوگرم وزن دارد.

زنگ ششم Il Vespruccio نام دارد. در قرن چهاردهم و بار دیگر در سال ۱۵۰۱ توسط Nicola di Jacopo در محل قرار داده شده است. وزن آن به ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

زنگ هفتم با وزنی معادل ۶۵۲ کیلوگرم، دو بار، یکی در سال ۱۶۰۶ و بار دوم در سال ۲۰۰۴ نصب شده است.

برج کج پیزا ایتالیا

برج پیزا حداقل ۲۰۰ سال دیگر محکم و استوار باقی می‌ماند

طبق گفته‌ی مهندسان، فرو رفتن این برج از سال ۲۰۰۸ متوقف شده است و این برج حداقل برای مدت ۲۰۰ سال دیگر محکم و استوار باقی خواهد ماند. این نتیجه با اندازه‌گیری‌ها و مطالعات دقیق و استفاده از فناوری‌های پیشرفته به‌دست آمده است. پس با خیال راحت به این برج نزدیک شوید و از دیدن آن لذت ببرید.

زمانی که روبه‌روی این بنای باشکوه قرار می‌گیرید، حیرت‌زده خواهید شد. شرح زیبایی‌هایی این برج سخت است. خودتان باید با چشم‌های خودتان آن را ببینید و از دیدن یکی از زیباترین و نفس‌گیرترین بناهای ساخت دست بشر لذت ببرید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا برج کج پیزا هرگز فرو نمی‌ریزد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..