تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۴)

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

نام انگلیسی: Burgeon

کشور تولیدکننده:‌ آفریقای جنوبی

مرکز تولیدکننده: انیمیشن اِسکول [واقع در شهر «کِیپ تاون» آفریقای جنوبی] (The Animation School)

پدیدآورندگان: تایلور وِب (Taylor Webb) / اِسوِن هومایر (Sven Hohmeier) / فرانکی شولتز (Frankie Scholtz) / آنتونی شونکِن (Antoni Schonken) / استفانو مِنِگالدو (Stefano Menegaldo) / داوید دِ ویلیِرز (Dawid de Villiers) / دیتر کوئِتزی (Dieter Coetzee) / اِم‌دبلیو گولدِنفِنیگ (M.W. Guldenpfennig) /

سال تولید: 2015 میلادی

مدت زمان: 3 دقیقه

ژانر: ماجرایی

انیمیشن کوتاه «شکوفا» ‏

خلاصه داستان

در یک سرزمین اسرارآمیز و ناشناخته، یک دانه‌ی بذر، از فراز شاخه‌ی درختی تنومند به زمین فرود می‌آید. در این سرزمین اعجاب‌انگیز، بذرها برای شکوفا شدن فقط نیاز به مقداری آب دارند؛ آب که در دسترس آن‌ها قرار بگیرد، به سرعت شکوفا می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به درختی بالغ مُبَدَّل می‌گردانند.

با این حال، بین دانه‌ها رقابتی نسبتاً سخت برای یافتن آب در جریان است. از همه بدتر، یک سری موجودات خطرناک نیز در کمین دانه‌ها هستند که مواجهه با آن‌ها می‌تواند به قیمت نابودیِ دانه‌ها تمام شود. در این شرایط خطیر، دانه‌ی قصه‌ی ما هم به محض چشم باز کردن، تلاش خود را برای تبدیل شدن به درختی بالغ آغاز می‌کند؛ اما آیا او در این راه موفق خواهد بود؟

جوایز و افتخارات شاخص

- برنده‌ی مدال برنز جهانی‌ از «جشنواره‌ی برترین فیلم‌ها و آثار تلویزیونی جهان - نیویورک» (New York Festivals World Best TV & Films) در بخش «بهترین فیلم دانشجویی» / سال 2015 میلادی

درباره‌ی اثر

زندگی با همه‌ی فراز و نشیب‌هایش سرشار از لحظات ناب معنوی و متعالی است. سراغ برخی از خصایل نیکو را نه تنها در بین انسان‌ها، بلکه در بین سایر موجودات زنده نیز می‌توان گرفت. یکی از این خصلت‌های پسندیده‌ی فرا انسانی، ایثار و از خودگذشتگی است. درست است که متعالی‌ترین جلوه‌های ایثار را باید در بین انسان‌ها جستجو کرد ولی این بدان معنا نیست که سایر موجودات عالم هستی از این خصیصه‌ی حیرت‌انگیز بی‌بهره‌اند.

به کَرّات در مستندهای حیات وحش دیده‌ایم که چگونه یک پرنده یا جانور پستاندار، جان خود را به خطر می‌اندازد تا زندگی فرزند یا هم‌نوعش را نجات دهد. فرقی ندارد که این مسئله را حمل بر غریزه نماییم یا آن را به عواطف جانوری نسبت دهیم؛ مهم این است، هر بار که موجودی جانِ خود را برای هدفی والا به خطر می‌اندازد، جلوه‌ای از ایثار و از خودگذشتگی خلق می‌شود.

توضیحات بالا را گفتیم تا به این برسیم که محوریت اصلی انیمیشن کوتاه «شکوفا» نیز ایثار است. البته جنس ایثار در این اثر، با جلوه‌هایِ تبلورِ این خصیصه در زندگی واقعی تفاوت دارد. اگر کلی‌تر به قضیه نگاه کنیم، اساساً دنیای به تصویر کشیده شده در انیمیشن «شکوفا»، با دنیای واقعی تفاوت‌های بنیادین دارد. در انیمیشن «شکوفا»‌ ما با دنیایی فانتزی و تخیلی مواجه هستیم. دنیایی عجیب و شگفت‌انگیز که در آن، یک بذرِ درخت می‌تواند در عرض چند ثانیه به یک درخت بالغ تبدیل شود؛ دنیایی که در آن، علاوه بر گونه‌های گیاهی حیرت‌انگیز، گونه‌های جانوری اعجاب‌آور نیز وجود دارد؛ موجوداتی که در ظاهر و شمایل، چندان بی‌شباهت به برخی از گونه‌های دایناسوری نیستند.

آنچه انیمیشن «شکوفا»‌ را از سایر آثار مشابه متمایز می‌گرداند، جلوه‌های بصری یا صوتیِ این محصول رسانه‌ای نیست. اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای به این اثر بنگریم، باید اذعان کنیم که انیمیشن «شکوفا» در مقایسه با بسیاری از آثار شاخصِ حوزه‌ی انیمیشن کوتاه، از حیث گرافیک‌ در جایگاهی نازل‌تر‌ قرار دارد. اما فاکتور موفقیت این اثر، همان سوژه‌ی دلنشین آن است؛ داستان «شکوفا»، علی‌رغم برخورداری از پایان‌بندیِ کمی تلخ و تراژیک، به خاطر نمایش جلوه‌ای متعالی از حیات موجودات زنده، دوست‌داشتنی و جذاب است. البته نباید فراموش کرد که همان تلخی پایان اثر نیز، با نشان دادن بارقه‌‌های امید در صحنه‌ی پایانی، تا حدودی تلطیف می‌گردد.

روی هم رفته، با در نظر گرفتن اینکه انیمیشن «شکوفا» اثری دانشجویی است نه تجاری و شرکتی، می‌توان به آن نمره‌ای بالا و در خورِ‌ توجه داد. کشش داستانی خوب، ریتم سریع داستان،‌ وجود اتفاقات اکشن و هیجان‌انگیز، و از همه مهم‌تر، برخورداری از سوژه‌ای قابل دفاع، انیمیشن «شکوفا»‌ را به اثری شایسته‌ی تماشا مُبَدَّل گردانده است.

با توجه به مدت زمان کوتاه اثر (حدوداً سه دقیقه و نیم)، حتی اگر از این انیمیشن خوشتان نیاید، چیز زیاد خاصی از دست نمی‌دهید. البته ما امیدواریم که انیمیشن «شکوفا» بتواند رضایت شما عزیزان را جلب نماید.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

انیمیشن کوتاه «شکوفا» ‏



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۴)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..