تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اشتباهات رایج درباره اگزما

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگزما یک بیماری التهابی پوستی  است که موجب خشکی و خارش پوست می‌شود. هر چند اگزما بیماری نسبتا شایعی است اما هنوز هم ناشناخته‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. مثلا کارشناسان هنوز دقیقا نمی‌دانند چرا بعضی از افراد دچار اگزما می‌شوند و برخی دیگر نه. ضمنا اگزما با سایر بیماری‌های پوستی تداخلات زیادی دارد مثلا پسوریازیس.

شاید علت اینکه باورهای اشتباه زیادی در مورد اگزما وجود دارد نیز همین باشد. برای اینکه مقداری از ابهامات را برطرف کنیم با چند متخصص پوست مشورت کردیم تا یک سری از تصورات اشتباه را اصلاح کنیم.

باور اشتباه: اگزما مُسری است

این واقعیت ندارد. اگزما یک بیماری ژنتیکی است و واگیر ندارد. اگر دچار اگزما هستید نترسید، امکان ندارد با تماس با دیگران این بیماری را به آنها منتقل کنید و برعکس؛ شما هم با تماس با کسی که اگزما دارد این بیماری را نخواهید گرفت.

بیشتربخوانید : علت خارش انگشتان دست و پا چیست؟+ راه‌های درمان

باور اشتباه: اگر در خانواده‌تان کسی اگزما داشته باشد، کودک‌تان نیز حتما اگزما دارد

60 درصد از موارد اگزما در عرض اولین سال زندگی کودک خود را نشان می‌دهند. اگزما یک بیماری ژنتیکی است، بنابراین اگر عضوی از خانواده دچار آن باشد، احتمال اینکه کودک‌ نیز اگزما داشته باشد بیشتر است اما می‌توان این احتمال را کمتر کرد، چگونه؟ پوست کودک را به طور مرتب با مرطوب کننده، نرم و مرطوب نگه دارید. محققان نتیجه گرفته‌اند استفاده از مرطوب کننده به صورت روزانه می‌تواند به کاهش احتمال ابتلای کودک به اگزما کمک زیادی بکند.

باور اشتباه: عامل اگزما، استرس است

یک ارتباط جزئی اما مهم در بین این دو وجود دارد: استرس باعث اگزما نمی‌شود اما می‌تواند این بیماری را بروز داده و علائم را تشدید کند. علت آن نیز ترشح هورمون استرس است که می‌تواند التهاب را افزایش بدهد. ضمنا استرس می‌تواند باعث شود محل اگزما را بیشتر بخارانید و بخراشید و آن را حساس‌تر کنید که البته اگزما را بدتر خواهد کرد. بنابراین به دلیل ارتباطی که اگزما و استرس دارند انجام تمریناتی چون مدیتیشن یا ورزش می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

باور اشتباه: اگزما قابل درمان است

متاسفانه راهی برای درمان اگزما وجود ندارد اما می‌توان آن را بهبود داد. ابزار اولیه‌ی شما در کنترل اگزما، مرطوب کننده است، مخصوصا در ماههای سرد و خشک زمستان. موقع حمام کردن نیز از یک شوینده‌ی ملایم استفاده کنید و بعد از استحمام نیز کرم مرطوب کننده و آب رسان بزنید. در موارد شدیدتر می‌توانید از داروهای ضد التهاب موضعی استفاده کنید. برخی از افراد ممکن است نیاز به داروی خوراکی داشته باشند تا خارش و ناراحتی‌شان کمتر شود.

باور اشتباه: اگزما یک مشکل شخصی است

واقعا چیزی به نام «تنهایی درد کشیدن» وجود ندارد. وقتی کسی اگزما دارد تمام خانواده از آن متاثر خواهند شد. اگزما می‌تواند بر تعاملات بین زوجین، با بچه‌ها و سایر اعضای خانواده اثر بگذارد. فرض کنید کسی دارویی مصرف می‌کند که خواب آلودگی زیاد از عوارض جانبی آن است، این اتفاق می‌تواند بر خلق و خوی او اثر گذاشته و توانایی او در انجام کارهای روزانه از جمله مسئولیت‌هایی که در خانواده دارد را تحت تاثیر قرار دهد.

باور اشتباه: اگزما خود بخود تسکین پیدا خواهد کرد

التیام فوری اگزما، کلید کنترل آن و جلوگیری از التهاب بیشتر و تشدید آن است. التهاب ِ بیشتر منجر به خارش ِ بیشتر شده و مسئله سازتر خواهد شد. اگر التهاب کنترل نشود می‌تواند باعث عفونت باکتریایی شده و اگزما را بدتر کند. راههای زیادی برای التیام اگزما وجود دارد، از داروهایی که گفتیم گرفته تا تغییرات در سبک زندگی، مثلا اجتناب از گرما و تعریق زیاد، پرهیز از غذاهای التهاب برانگیز و حفظ رطوبت پوست. به هر حال باید فوری اقدام کنید و قبل از اینکه چرخه‌ی خارش – التهاب- عفونت شروع شود آن را مهار کنید.

باور اشتباه: اگزما یک مشکل سطحی و ظاهری است

شاید به نظر برسد اگزما فقط به ظاهر مربوط می‌شود و آنهایی که اگزما دارند نگرانی‌شان صرفا بابت ظاهرشان است، اما اینطور نیست. اگزما فراتر از یک مشکل پوستی است. خارش‌های بی‌حد آن می‌تواند تمرکز را مختل کرده و با احساس کلافگی که ایجاد می‌کند مانع عملکردهای حتی ساده‌ی بیمار شود. وقتی پوست‌تان به طور وحشتناک خارش دارد و نمی‌توانید به کارتان برسید، مطالعه کنید و یا از روابط خود لذت ببرید، یعنی کیفیت زندگی‌تان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد اگزما می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت عمومی فرد بگذارد. مثلا مطالعه‌ای نشان داده افرادی که اگزما دارند بیشتر به سمت سیگار و الکل کشیده می‌شوند و تمایل بسیار کمتری برای ورزش کردن دارند و بیشتر در معرض چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت هستند.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

باور‌های اشتباه در مورد اگزما



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اشتباهات رایج درباره اگزما»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..