تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی پیکسل 2 ایکس ال گوگل

پیکسل 2 ایکس ال، پرچم‌دار گوگل در سال ۲۰۱۷، محصولی است که اندروید را در خالص‌ترین فُرم آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ایده‌ی ساخت گوشی هوشمندی با خالص‌ترین نسخه‌ی اندروید، بدون تغییرات اِعمال‌شده از جانب شرکت‌های تولیدکننده و اپراتورهای مخابراتی به سال ۲۰۱۰ و آغاز برنامه‌ی نکسوس بازمی‌گردد؛ برنامه‌ای که در قالب آن، گوگل سعی داشت تا با همکاری شرکت‌های تولیدکننده‌ی دیگری همچون اچ‌تی‌سی، سامسونگ و ال‌جی‌، ایده‌ی خود از سیستم‌عامل اندروید را به‌نمایش بگذارد. محصولات نکسوسی حاصل تلفیق نرم‌افزار گوگل با سخت‌افزار شرکت‌های تولیدکننده بودند و با برندینگ نکسوس در کنار نام شرکت تولیدکننده عرضه می‌شدند؛ از جمله‌ی مهم‌ترین گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی نکسوس می‌توان به نکسوس وان اچ‌تی‌سی، گلکسی نکسوس سامسونگ، نکسوس ۴ ال‌جی و نکسوس ۶‌ پی هواوی اشاره کرد.

محصولات خانواده‌ی نکسوس با وجود مزایایی، نظیر به‌روزرسانی‌های منظم و مداوم، سخت‌افزار قدرتمند و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبایی همچون خانواده‌ی گلکسی سامسونگ، هیچ‌گاه با استقبال گسترده‌ مواجه نشدند و بخش عمده‌ای از کاربران سری نکسوس را افرادی شکل می‌دادند که به استفاده از نسخه‌ی خالص اندروید علاقه‌مند بودند؛ اما پس از گذشت ۶ سال، گوگل با هدف عرض اندام در حوزه‌ی سخت‌افزار و ظاهر‌شدن در قامت یک تولیدکننده، تصمیم گرفت تا تحت برند پیکسل و با شعار تبلیغاتی «made by Google»، به‌صورت مستقیم وارد کارزار رقابت با شرکت‌های بزرگی همچون اپل و سامسونگ شود. برخلاف گذشته گوگل این‌بار، مسئولیت طراحی سخت‌افزار گوشی را نیز در کنار نرم‌افزار آن برعهده گرفت، در حالی که مسئولیت ساخت را به شرکت دیگری واگذار کرد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

نخستین ثمره‌ از پروژه‌ی جدید گوگل دو گوشی هوشمند با نام‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال بود که در سال ۲۰۱۶ توسط اچ‌تی‌سی تولید و روانه‌ی بازار شدند؛ البته برخلاف محصولات سری نکسوس، در گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل خبری از برند شرکت تولیدکننده نبود و تنها برندینگ روی این آن‌ها به لوگوی G گوگل مربوط می‌شد. پیکسل و پیکسل ایکس‌ال با وجود شباهت ظاهری به آیفون ۷ و طراحی نامتعارف پنل پشتی خود، به‌لطف دوربینی توانمند در کنار تجربه‌ی خالص‌ترین نسخه‌ی سیستم‌عامل محبوب اندروید، با استقبال منتقدین حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند مواجه شدند. موفقیت ابتدایی پیکسل باعث شد تا سران مانتین‌ویو تا در طراحی و تولید سری بعدی آن جدیت بیشتری به خرج دهند، بدین ترتیب گوگل طی مراسمی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ از پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال با بهبود‌هایی در زمینه‌ی دوربین، نمایشگر، طراحی و اسپیکر رونمایی کرد.

در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال با عنوان بهترین گوشی حال حاضر گوگل بپردازیم. این گوشی توسط فروشگاه آل دیجیتال برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

از زمان عرضه‌ی نکسوس وان، نخستین محصول با برند نکسوس تاکنون، گوشی‌های هوشمند گوگل عموما طراحی خیره‌کننده‌ای نداشته‌اند و در حقیقت بُعد نرم‌افزاری این محصولات، اصلی‌ترین نقش را در جلب نظر کاربران ایفا می‌کرد، این مساله در مورد سری پیکسل ۲ نیز صادق است. در سالی که استفاده از نمایشگرهای کشیده با حاشیه‌های فوق باریک با محصولاتی همچون گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ به یک ترند بدل شد، گوگل ظاهری قدیمی و نخ‌نما را در نسخه‌ی کوچک پیکسل ۲ به‌کار بست.

البته خانواده‌ی پیکسل به‌صورت کامل از ترند کاهش ضخامت حاشیه‌‌‌ی نمایشگر بی‌نصیب نماندند؛ چرا که زبان طراحی پیکسل ۲ ایکس‌ال تا حدودی با این ترند همخوانی دارد. فبلت پرچم‌دار گوگل از نمایشگری ۶.۰ اینچی با گوشه‌های گرد و نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می‌برد که ۷۶.۴ درصد از نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال، افزایشی ۵.۲ درصدی را در قیاس با نسل قبل نشان می‌دهد؛ اما تفاوتی معنادار و فاحش با محصولی همچون گلکسی اس ۸ پلاس و نسبت تصویر به بدنه‌ی ۸۴ درصدی آن دارد.

صرف‌نظر از اعداد و ارقام، به‌صورت شهودی نیز می‌‌توان متوجه ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر پیکسل ۲ ایکس‌ال شد، این مساله در خصوص حاشیه‌های طرفین نمایشگر بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ گویی نمایشگر به این فبلت تعلق ندارد و مهندسان گوگل آن را از محصول دیگری با ابعاد کوچک‌تر به عاریت گرفته‌اند؛ البته گوگل از حاشیه‌ها‌ی بالا و پایین، نهایت استفاده را برده و اسپیکرهای استریوی قدرتمندی را داخل آن‌ها جای داده است. از نمای جلوی پیکسل ۲ ایکس‌ال، پوششی 3D از نوع گوریلا گلس ۵ محافظت می‌کند که انحنای اطراف آن، لذت اجرای ژست‌های حرکتی، نظیر سوایپ از کناره‌ها را دوچندان می‌سازد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

برخلاف ترند حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند، گوگل کماکان به استفاده از فلز اعتقاد دارد؛ بدنه‌ی فلزی پیکسل ۲ ایکس‌ال، ساختاری یکپارچه، مستحکم و مسطح دارد که در لبه‌ها به انحنای ظریفی منتهی می‌شود تا گوشی به‌راحتی در دست جای بگیرد. گوگل در گوشی خاطره‌انگیر نکسوس ۶ پی، نواری شیشه‌ای را در بدنه‌ی فلزی آن به‌کار برده بود که ماژول دوربین و فلش در آن قرار داشت، این استراتژی در خانواده‌ی پیکسل نیز ادامه داشت؛ با این تفاوت که صفحه‌ی شیشه‌ای یادشده نیمی از نمایش پشت گوشی را به خود اختصاص داده و ماژول دوربین، فلش و حسگر اثر انگشت را در بطن خود جای داده بود.

تکرار طراحی نامتعارف گذشته در قالبی مدرن‌تر

حال نسل دوم پیکسل نیز از زبان طراحی مشابهی بهره می‌برد؛ البته ارتفاع صفحه‌ی شیشه‌ای کمی کاهش یافته است و دیگر حسگر اثر انگشت را در بر ندارد. به‌نظر می‌رسد که گوگل ماژول آنتن را نیز زیر صفحه‌ی شیشه‌ای پنل پشت قرار داده است؛ چرا که خبری از نوار آنتن در اطراف گوشی نیست. حسگر اثر انگشت پیکسل ۲ ایکس‌ال در محل مناسبی قرار دارد و به‌سادگی می‌توان به آن دسترسی داشت. ماژول دوربین اصلی به‌همراه فلش LED دوگانه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال در گوشه‌ی سمت چپ صفحه‌ی شیشه‌ای مشکی این گوشی قرار دارد و به‌دلیل استفاده از لرزش‌‌گیر اپتیکال تصویر، کمی از سطح گوشی بیرون زده است؛ اما برآمدگی آن به‌اندازه‌ی دوربین آیفون ۱۰ محسوس نیست. در حالت کلی ترکیب شیشه‌ و فلز در پنل پشت گوشی، ظاهر نامتعارفی به ارمغان می‌آورد که ممکن است برای برخی نازیبا به‌نظر برسد، حال آنکه برخی دیگر توجهی به آن نداشته باشند.

در پنل پشتی پیکسل 2 ایکس‌ال، صرف‌نظر از لوگوی براق G برندینگ یا نشان دیگری از گوگل و شرکت تولیدکننده وجود ندارد. پیکسل ۲ ایکس‌ال در دو مدل مشکی مات (Just Black) در کنار مشکی و سفید (Black & White) عرضه می‌شود که در مدل مشکی، پوششی مات و زبر بدنه‌ی گوشی را فرا گرفته است و به‌ هیچ‌وجه اثر انگشت یا لک روی آن باقی نمی‌ماند؛ اما در نسخه‌ی مشکی و سفید، به‌جز صفحه‌ی شیشه‌ای و پنل نمایشگر، سایر بخش‌های گوشی به رنگ سفید براق هستند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XLگوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XLگوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XLگوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

در پیکسل ۲ خبری از کلید‌های سخت‌افزاری یا خازنی ناوبری نیست و گوگل مانند همیشه کلیدهای نرم‌افزاری را ترجیح داده است. کلیدهای پاور و کنترل حجم صدا فلزی هستند و در لبه‌ی سمتی راست گوشی قرار دارند، اگرچه فشردن این کلیدها بازخورد مناسبی را به همراه دارد؛ اما جایگیری آن‌ها چندان مناسب نیست، به‌طوری که گاهی اوقات کاربر به‌جای کلید پاور، به‌اشتباه کلید Volume Up را فشار می‌دهد. لبه‌ی سمت چپ گوشی میزبان درگاه سیمکارت است و لبه‌ی پایین محصول نیز تنها پورت USB-C را در بر دارد و خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز نیست.

مقاومت در برابر آب و گرد‌وغبار یکی از موارد ارتقاءیافته در پیکسل ۲ ایکس‌ال محسوب می‌شود، در حالی که نسل قبل این محصول تنها در برابر پاشش قطرات آب مقاومت داشت، مهندسان گوگل آن را مطابق با استاندارد IP67 مؤسسه‌ی IEC طراحی کرده‌اند؛ بنابراین Pixel 2 XL می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه عمق یک متری آب را تحمل کند.

نمایشگر

بسیاری از شرکت‌ها با مهاجرت به سوی استفاده از نمایشگرهای اولد به دنبال برتری‌‌‌های این نوع پنل‌ها هستند؛ اما نام اولد به خصوص P-OLED برای گوگل یادآور روزهای سخت عرضه‌ی پیکسل ۲ ایکس ال است. گوگل پنل‌های گوشی‌های سری پیکسل ۲ را از دو غول دنیای نمایشگرها یعنی ال‌جی و سامسونگ تامین کرده است. نسخه‌ی معمولی پیکسل ۲ با نمایشگر امولد ساخت سامسونگ تولید شده است و در حالت کلی عملکرد رضایت‌بخشی دارد؛ اما پیکسل ۲ ایکس ال و نمایشگر ساخت ال‌جی آن تا مدت‌ها پس از عرضه‌ی این گوشی حاشیه‌ساز بودند. نمایشگرهای اولد با پیشرفت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و بهبود ویژگی‌های خود تا حد زیادی به انتخاب اول برای پرچمداران مبدل شده‌اند اما برطرف نکردن برخی مشکلات مانند Burn-in و سرد شدن غیر عادی رنگ‌ها در نگاه از زوایای مختلف، موفقیت یک گوشی را تحت تاثیر قرار  می‌دهد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

پیسکل ۲ ایکس ال نمایشگری ۶ اینچی از نوع «P-OLED» و با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارد. استفاده از رزولوشن QHD+ در نمایشگری با این ابعاد تراکم ۵۳۸ پیکسل را برای پرچمدار گوگل به ارمغان می‌‌آورد و آن را به گزینه‌ای ایده‌ال برای نمایش محتوای واقعیت مجازی تبدیل می‌کند. این نمایشگر ساخت ال‌جی بوده و تفاوت بنیادینی از نظر ساختار و پروسه‌ی عمل با دیگر اولدها ندارد با این حال موارد مهمی مثل روش ساخت و مواد، ساب‌پیکسل‌ها، کالیبراسیون و بحث‌های نرم‌افزاری آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. پیکسل ۲ ایکس ال بر خلاف برادر کوچک‌تر خود از نمایشگر کشیده با نسبت ۱۸ به ۹ استفاده می‌کند. این نمایشگر کشیده تقریبا ۷۶.۴ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده و گوشه‌های آن همانند بسیاری از گوشی‌های جدید منحنی شکل طراحی شده‌اند.

نمایشگر P-OLED؛ پرحاشیه و دردسرساز

با توجه به ساخته شدن نمایشگر توسط ال‌جی، بسیاری از کاربران انتظار پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن را در پیکسل ۲ ایکس داشتند؛ اما متاسفانه این گوشی فاقد چنین استانداردهایی است. تا پیش از اندروید اوریو، سیستم‌عامل محبوب گوگل به صورت پیش‌فرض از قابلیت تغییر پروفایل رنگ پشتیبانی نمی‌‌کرد و اندروید خالص تنها بر اساس فضای رنگ sRGB کار می‌کرد؛ اما حالا توسعه‌دهندگان به جز فضای رنگ استاندارد sRGB قادر به استفاده از فضاهای رنگ گسترده‌تری مثل DCI-P3 نیز هستند. بعد از نارضایتی‌ها از رنگ‌های مرده در نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال، گوگل حالت جدید «Saturated» را با بروزرسانی به بخش «Colors» این گوشی اضافه کرد؛‌ اما اضافه شدن این بخش هم نتوانست آنطور که باید طراوت رنگ‌های این نمایشگر را به مهم‌ترین رقبایش نزدیک کند.

روشنایی و دقت رنگ نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native ContrastAvg. Color Error
(Std. Mode / Most Accurate)Google Pixel 2 XL5059705972.8
2.2 (Natural)Huawei P20 Pro3.4205650813∞1.3
1.3 (Normal Mode)+Galaxy S92.2062501043∞6.6
1.8 (AMOLED photo)Galaxy S92.4064501115∞6.8
1.8 (AMOLED photo)Oneplus 5T2.506430644∞7.1
2.1 (sRGB Mode)Galaxy A8+ 20182.5305680795∞-Galaxy A8 20182.6005700763∞-Honor 92.483.874793.87480124-Mate 10 Pro2.2606050850∞3.4
-Nokia 81.811.115521.13559497-iPhone X2.4307500930∞2.4
2.4Mate 101.273.173153.935021276
6 (Normal Mode)iPhone 82.561.845501.95658337-iPhone 8 plus2.261.645291.87629336-Xperia XZ15.21.034321.14734302.9
2.9 (Standard Mode)V303.7105910706∞5.3
-Galaxy note 82.85073801074∞2.3
-OnePlus 52.406390640∞-Xperia XZ Premium3.871.384111.55414298-Galaxy S8 Plus2.39069801119∞7.3
2.8 (AMOLED photo)iPhone 7 Plus1.531.815532.21647305-LG G62.510.683490.82389513-Huawei P101.733.575323.50531152-HTC U114.683.183953.975151303.3
-

در بین سه حالت رنگ Natural، Boosted و Saturated همانطور که انتظار می‌رود کمترین خطا در طیف رنگ sRGB را حالت Natural دارد؛ خطا در این حالت ۲.۴ بوده و نمایشگر ۹۶.۶ درصد از فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهد. نمایش رنگ‌ها در این حالت احتمالا برای بسیاری از کاربران جذاب نخواهد بود. حالت پیش‌فرض Boosted به ادعای گوگل اشباع رنگ را تا ۱۰ درصد بیشتر از حالت طبیعی می‌کند؛ در این حالت در بررسی‌‌های ما خطا در فضای sRGB با کمی افزایش به ۲.۸ می‌رسد و پوشش رنگ‌های فضای مذکور نیز ۹۷.۶ درصد بدست آمد؛ حقیقتا این حالت نیز رنگ‌های با طراوت و چشم‌نوازی ارائه نمی‌کند از این رو کاربران علاقه‌مند به رنگ‌‌های زنده و تا حدودی اشباع را ناامید می‌کند. اهالی مانتن‌ویو چاره‌ی کار را اضافه کردن حالت Saturated با بروزرسانی دیدند؛ در این حالت طبق انتظار خطا در محیط sRGB به ۶.۱ و در محیط سازگارتر با این حالت یعنی DCI-P3 به ۳.۶ می‌رسد. حالت Saturated نزدیک به 148.6 درصد از فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهد. شایان ذکر است که رنگ سفید در هر سه حالت سردتر از حالت واقعی نمایش داده می‌شود.

رابط کاربری گوگل پیکسل

پیکسل ۲ ایکس ال از نظر ارائه‌ی رنگ‌ها و کالیبراسیون نمایشگر پایین‌تر از رقبای مستقیم خود مانند نوت ۸ و آیفون ۱۰ قرار می‌گیرد. همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی در زومیت، پیکسل ۲ ایکس ال را از نظر المان‌های روشنایی تصویر بررسی کردیم؛ روشنایی حداکثری نمایشگر در بهترین حالت با استفاده از الگوی شطرنجی ANSI برابر با ۵۹۷ نیت بدست آمد؛ با وجود روشنایی بالای مناسب در حالت تنظیم دستی، خبری از حالتی ویژه برای افزایش روشنایی در محیط‌های پر نور نیست و تفاوتی بین حالت دستی و خودکار از نظر حداکثر روشنایی مشاهده نمی‌شود؛ به عنوان مثال پرچمداران جدید سامسونگ با قرار گرفتن در محیط‌های پر نور، روشنایی را نزدیک به ۴۰۰ نیت افزایش می‌دهند. متاسفانه حداقل روشنایی نزدیک به ۵ نیتی نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال با استانداردهای بازار پرچمداران فاصله دارد. استفاده از قابلیت «Night Light» برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر تا حدودی از آزاردهنده‌ بودن روشنایی حداقلی نمایشگر می‌کاهد؛ زمان‌بندی و تغییر شدت فیلتر در دسترس کاربر خواهد بود.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

مشکل Burn in در نمایشگرهای پیکسل ۲ ایکس ال تا هفته‌ها بعد از عرضه‌ی این گوشی خبرساز بود به طوری که گوگل را مجبور به ارائه‌ی بروزرسانی برای کم کردن روشنایی کلیدهای ناوبری اندروید برای کم کردن احتمال بروز این مشکل کرد. مشکل Burn-in عموما در نمایشگرهای اولد و با ثابت ماندن طولانی مدت یک تصویر ثابت در نمایشگر ایجاد می‌شود؛ تقریبا تمام اولدها در معرض این مشکل قرار دارند با این حال گزارش‌های این مشکل در پیکسل ۲ ایکس ال بسیار بیشتر از رقبا بوده است. گوگل مشکل دیده شدن هاله‌ی آبی رنگ در هنگام دیدن نمایشگر از زوایا را عادی می‌داند اما واقعیت این است که مشکل مذکور در Pixel 2 XL بیشتر از رقبا و کاملا قابل تشخیص است؛ مساله‌ی « blue shift» کمابیش در تمام پنل‌های اولد وجود دارد اما در کمتر پرچمدار جدیدی شاهد شدید بودن آن هستیم. به ادعای گوگل مشکل ظاهر شدن لایه‌ی آبی تنها در زاویه‌ی خاصی مشاهده می‌شود اما این مشکل با چرخاندن اندک در زوایای مختلف نیز مشاهده شد.

گوگل فقدان نمایشگر همیشه روشن یا همان Always-on display در پیکسل اولیه را جبران کرده است؛ این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال است و زمان، اعلان‌ها و افزایش مصرف باتری را به کاربر نشان می‌دهد. از نظر خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید، پیکسل ۲ ایکس ال موفق ظاهر می‌شود و همانند رقبای خود در چنین شرایطی قابل استفاده است. در پایان این بخش باید گفت که نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال با درنظر گرفتن رده‌ی قمیتی آن رقیبی قدرتمند برای نمایشگرهای پرچمداران سامسونگ و اپل محسوب نمی‌شود.

اسپیکر

اسپیکرهای استریو در پنل جلو یا به اصطلاح Front-Facing یکی از عناصر کمیاب در بین گوشی‌های هوشمند امروزی است؛ در حقیقت پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال در کنار برخی از مدل‌های سونی، از معدود گوشی‌هایی محسوب می‌شوند که از چنین اسپیکرهایی بهره می‌برند. صدای خروجی اسپیکرهای پیکسل ۲ در حد بسیار خوبی ارزیابی می‌شود، ضمن اینکه شفافیت و رسایی آن مثال‌زدنی است؛ ما از کیفیت صدای خروجی اسپیکرهای پیکسل رضایت داشتیم.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

متاسفانه در پرچم‌داران گوگل خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست و هدفونی نیز همراه آن ارائه نمی‌شود؛ بنابراین برای اتصال هدفون شخصی‌تان باید از دانگل تبدیل به پورت USB-C موجود در جعبه‌ی گوشی استفاده کنید. خوشبختانه در حالت اتصال هدفون نیز، تجربه‌ی موسیقایی پیکسل ۲ در ردیف‌ بهترین دستگاه‌هایی قرار می‌گیرد که تاکنون بررسی کرده‌ایم، خروجی صدای هدفون پیکسل جدید گوگل نیز شفاف و عاری از نویز یا دیستورشن است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

پیکسل‌ها را باید نشانه‌ی کوچکی از رویای محقق نشده‌ی گوگل برای اندروید خالص دانست؛ رویایی که اگر تحقق پیدا می‌کرد شاهد دنیای اندروید متحد‌تری می‌بودیم. بروزرسانی‌های سریع، ظاهری ساده و شیک و عملکردی روان و خیره‌کننده پیکسل‌ها و مهم‌تر از آن پشتیبانی طولانی مدت‌تر این گوشی‌ها توسط گوگل می‌توانست برگ برنده‌ی تمام گوشی‌های اندرویدی باشد. حتی اگر از عاشقان امکانات متعدد و گاه گیج‌کننده‌ی رابط کاربری تولیدکنندکان بزرگ گوشی‌های هوشمند باشید باز هم با دیدن عملکرد سریع رابط کاربری پیکسل‌ها شگفت‌زده خواهید شد. گوشی‌های پیکسل به صورت مرتب بروزرسانی‌های امنیتی و نسخه‌‌های بتای اندروید را دریافت می‌کنند و تا سه سال به صورت کامل توسط مالک این اکوسیستم محبوب پشتیبانی می‌شوند. پیکسل ۲ ایکس ال از اولین گوشی‌های عرضه شده با اندروید ۸.۰ بود و هم‌اکنون آخرین بروزرسانی اندروید ۸.۱ را دریافت کرده است؛ البته علاقه‌مندان قادر به نصب و استفاده از نسخه‌ی بتا اندروید پی نیز هستند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

صحبت در مورد نرم‌افزار پیکسل‌ها را با صفحه‌ی هوم و انتقال نوار جستجو به بالای کلیدهای ناوبری شروع می‌کنیم. والپیپرهای زنده‌ و زیبای پیکسل‌ها نیز در نگاه اول شما را مجذوب خود خواهد کرد؛ ۵ والپیر از طبیعت، ۴ والپیپر زیبا از زمین، ماه و مریخ در کنار تعدادی تصویر متحرک دیگر در اختیار کاربر قرار دارد. آیکون پیش‌فرضی برای باز کردن منوی اپلیکیشن‌ها در اندروید خالص وجود ندارد و سوایپ به سمت بالا در صفحه‌ی هوم برای این منظور درنظر گرفته شده است؛ اپلیکیشن‌های پر استفاده نیز در بالای صفحه و زیر نوار جستجو قرار می‌گیرند. منوی اعلان‌ها ساده طراحی شده و در هر صفحه ۹ میانبر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ متاسفانه آیکونی برای فعال کردن تنظیم خودکار نور نمایشگر وجود ندارد.

اندروید اوریو؛ بدون ناخالصی

در پیکسل‌ها خبری از انتخاب پوسته (تم) یا ترنزیشن نیست ولی با این حال هنوز هم معدود انیمیشن‌های آن زیبایی و سادگی را تداعی می‌کنند. با انتخاب والپیپرهای تیره، رابط کاربری به صورت خودکار اقدام به تیره کردن تم می‌کند؛ امکان غیر فعال کردن این قابلیت وجود ندارد. اضافه شدن نمایشگر همیشه روشن خبر خوشحال‌کننده‌‌ای برای دوست‌داران پیکسل‌ها است؛ اما این قابلیت نسبت به نمونه‌های بالغ دیده شده در گوشی‌های سامسونگ امکانات خاصی ارائه نمی‌کند. گوگل همچنین قابلیتی برای افقی کردن صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در تنظیمات گنجانده است.

رابط کاربری گوگل پیکسل

یو ۱۱ ایده‌ی نو و جالبی را با خود به جهانیان معرفی کرد و آن را اج سنس نام گذاشت که به لطف آن، کاربر با فشردن فریم گوشی یک دستور خاص را اجرا می‌کرد؛ پیکسل‌های جدید گوگل نیز از ویژگی مشابهی با نام «Active Edge» بهره می‌برند که برخلاف پرچمدار اچ‌تی‌سی تنها برای اجرای گوگل اسیستنت و بی‌صدا کردن گوشی در هنگام دریافت تماس و زنگ هشدار استفاده می‌شود. این قابلیت در هنگام خاموش بودن نمایشگر نیز عمل می‌کند و کاربر قادر به تغییر حساسیت آن نیز خواهد بود. محدود کردن امکانات Active Edge توسط گوگل برای کاربران چندان خوشایند نخواهد بود و ما نیز در عین جالب بودن این اقدام گوگل را نمی‌پسندیم.

رابط کاربری گوگل پیکسل

گوگل ویژگی «Now Playing» را برای تشخیص موسیقی پخش شده در پیرامون کاربر به پیکسل‌های جدید اضافه کرده است. اهالی مانتن‌ویو برای برطرف کردن نگرانی‌های حریم خصوصی این ویژگی‌ را به صورت آفلاین ارائه کرده‌اند به این معنی که به صورت دوره‌های منظم اقدام به دانلود خودکار دیتابیس لازم برای تشخیص موسیقی می‌کند. این ویژگی به صورت پیش‌فرض غیر فعال است و برای فعال کردن آن کاربر می‌بایست به بخش تنظیمات صدا مراجعه کند. پس از فعال نمودن Now Playing گوشی به صورت خودکار و هر ۶۰ ثانیه صداهای پیرامون فرد پردازش و با دیتابیس مقایسه می‌کند؛ در صورت مطابقت موسیقی پخش شده با دیتابیس، اطلاعات آن در زمان فعال بودن نمایشگر همیشه روشن نمایش داده می‌شود. گوگل احتمالا از سخت‌افزار نیز برای عملکرد درست الگوریتم تشخیصی خود استفاده کرده است.

رابط کاربری گوگل پیکسل

دیتابیس این قابلیت اطلاعات نزدیک به بیست هزار موسیقی را در دل خود دارد و با توجه به منطقه‌ی عرضه اطلاعات آن به‌روزرسانی می‌شود. در ابتدای تست توانایی این قابلیت به سراغ «پاروی بی‌‌قایق» از محسن چاوشی رفتیم؛ این موسیقی و دیگر موسیقی‌های ایرانی توسط این قابلیت شناسایی نشدند. موسیقی‌های سبک متال و پاپ مانند «The Day That Never Comes» و «Jam» از متالیکا و مایکل جکسون به‌راحتی و بدون مشکل خاصی شناسایی شدند؛ اما داستان برای موسیقی‌های بی‌کلام کمی متفاوت است؛ موسیقی اصلی سریال وست‌ورلد و موسیقی «Crowd Chant» جوی ستریانی توسط Now Playing شناخته نشدند.

دوربین

بی‌شک دوربین پیکسل ۲ ایکس‌ال، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های این گوشی هوشمند به حساب می‌آید؛ گوگل در زمان معرفی این محصول، مانور بسیاری روی قابلیت‌ها و توانمندی‌های دوربین آن داد و اعلام کرد که پیکسل ۲ با ثبت امتیاز کلی ۹۸ در تست‌های وب‌سایت DxOMark، عنوان بهترین دوربین دنیای گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد؛ اگرچه از آن زمان تاکنون تغییراتی در لیست بهترین‌های این وب‌سایت به‌وجود آمده و Pixel 2 سه محصول هواوی P20 Pro، هواوی P20 و گلکسی اس 9 پلاس را فراتر از خود می‌بیند؛ اما باز هم فبلت گوگل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

دوربین پیکسل ۲ به‌لحاظ سخت‌افزاری، تغییراتی را نسبت به نسل گذشته تجربه کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش ۱۱ درصدی ابعاد سنسور، اضافه‌شدن لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، کوچک‌تر شدن ۹ درصدی ابعاد پیکسل‌ها و بازتر شدن دیافراگم اشاره کرد. برخلاف عموم پرچم‌داران چند سال اخیر، گوگل در دو نسل اول پیکسل اعتقادی به دوربین دوگانه نداشته و آن‌ها را با دوربینی تکی و با تکیه بر توانایی‌های خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی روانه‌ی بازار کرده است.

مشخصات دوربین پیکسل ۲ در پیکسلمشخصات / مدلگوگل پیکسل ۲گوگل پیکسلدوربین اصلیسنسور۱۲.۲ مگاپیکسلی۱۲.۳ مگاپیکسلیابعاد سنسور۱/۲.۶ اینچی۱/۲.۳ اینچیسایز پیکسل۱.۴ میکرومتر۱.۵۵ میکرومترلرزش‌گیر EIS/OISEISدیافراگم لنزf/1.8f/2.0فناوری فوکوسفوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز با پیکسل دوگانهفوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز فیلم‌برداری2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌برثانیه
720p با نرخ‌ ۲۴۰ فریم‌برثانیه2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌برثانیه
720p با نرخ‌ ۲۴۰ فریم‌برثانیهدوربین سلفیسنسور۸ مگاپیکسلی۸ مگاپیکسلیابعاد سنسور۱/۳.۲ اینچ۱/۳.۲ اینچسایز پیکسل۱.۴ میکرومتر۱.۴ میکرومتردیافراگمf/2.4f/2.4فیلم‌برداری1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دوربین اصلی Pixel 2 از سنسوری ۱۲.۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۶ اینچ و اندازه سنسور ۱.۴ میکرومتر بهره می‌برد که در پسِ لنزی با دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری قرار دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، پیکسل ۲ علاوه‌بر لرزش‌گیر الکترونیکی (EIS)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیز دارد و فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز با پیکسل دوگانه در کنار فوکوس خودکار لیزری، امکان تشخیص سریع سوژه را فراهم می‌آورد. 

دوربین سلفی پیکسل ۲ با نسل قبل تفاوتی ندارد و از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۲ اینچ و سایز پیکسل ۱.۴ میکرومتر بهره می‌برد که لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری آن را همراهی می‌کند. همانند نسل گذشته با دوربین اصلی پیکسل ۲ توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K، فول اچ‌دی و اچ‌دی به ترتیب با نرخ‌های ۳۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌برثانیه را دارد و با دوربین سلفی نیز می‌توان ویدیوهای فول اچ‌دی ثبت کرد.

Google Pixel 2 XL / گوگل پیکسل 2 ایکس ال

برخلاف پرچم‌داران اندرویدی دیگر، نرم‌افزار دوربین پیکسل ۲ امکان تغییر پارامترهای عکاسی را به کاربر نمی‌دهد و تنظیم پارامترها حین عکاسی به‌صورت خودکار انجام می‌شود؛ البته کاربر امکان انتخاب نقطه‌ی فوکوس و تغییر میزان اکسپوژر را دارد، ضمن اینکه می‌توان هر دو پارامتر را به‌صورت همزمان در حالت خاصی قفل کرد. در سمت چپ منظره‌یاب نواری وجود دارد که در آن می‌توان به مواردی مانند کنترل فلش، دمای رنگ‌ها، تایمر و ثبت تصویر متحرک (Motion) دسترسی داشت. از منوی همبرگری رابط دوربین نیز می‌توان به تنظیمات، حالت پاناروما، اسلوموشن، حالت پرتره و Photo Sphere دسترسی داشت.

حالت +HDR به‌صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار دوربین فعال است؛ اما شما می‌توانید از تنظیمات دوربین، کلیدی را برای تغییر دستی آن در رابط کاربری اضافه کنید. +HDR الگوریتمی است که به پیکسل ۲ ایکس‌ال در زمینه‌ی حفظ هایلایت‌‌ها و گستره‌ی دینامیکی، برتری قابل توجهی را نسبت به رقبا می‌بخشد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که کلید فعال یا غیرفعال‌سازی آن به‌صورت پیش‌فرض در رابط کاربری دوربین در دسترس نیست. همان‌طور که در دو تصویر زیر نیز مشهود است، پیکسل ۲ در حالت +HDR جزئیات به‌مراتب بیش‌تری را از ابرها و بخش‌های سایه (درختان) ثبت می‌کند:

نمونه تصویر پیکسل 2 با HDR خاموش

+HDR خاموش

نمونه تصویر پیکسل 2 با HDR روشن

+HDR روشن

پیکسل ۲ از دوربینی تکی بهره می‌برد؛ اما به‌لطف الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، نرم‌افزار دوربین می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری پس‌زمینه را تشخیص دهد و با محو کردن آن، سوژه را برجسته می‌کند. به‌لطف ترکیب تشخیص فاز با پیکسل دوگانه و یادگیری ماشینی، پرچم‌دار گوگل می‌تواند با ترسیم برون‌نمایی از سوژه، آن را در وضعیت فوکوس نگه دارد و سپس بسته به فاصله‌ی سوژه از پس‌زمینه، آن را با شدت متغیری محو می‌کند.

دوربین توانمند تکی با قابلیت‌های دوگانه

پیکسل ۲ در عمل نیز در اغلب شرایط عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی تفکیک سوژه از پس زمینه به نمایش می‌گذارد؛ اما چنانچه فاصله‌ از سوژه و پس‌زمینه کمی زیاد باشد، پرچم‌دار گوگل در فرآیند محو کردن پس‌زمینه دچار مشکل می‌شود و نتیجه‌ی کار بدین شکل خواهد بود که برخی نقاط پس‌زمینه محو شده و برخی نقاط دیگر بدون افکت باقی می‌مانند. شما می‌توانید در دو تصویر زیر اختلاف عملکرد آیفون ۱۰ و پیکسل ۲ را در ثبت تصویر پرتره با سناریویی مشابه را مشاهده کنید. یکی از نکاتی که باید در نظر داشت، واید بودن تصویر پیکسل ۲ است که از زیبایی تصویر پرتره می‌کاهد.

تصویر پرتره با آیفون ۱۰

پرتره آیفون ۱۰

تصویر پرتره با گوگل پیکسل ۲

پرتره پیکسل ۲ ایکس ال

الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل در دوربین سلفی نیز به ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه کمک می‌کند، ضمن اینکه الگوریتم +HDR به ثبت هرچه بهتر جزئیات و حفظ تعادل بین نقاط هایلایت و سایه‌ی عکس کمک می‌کند. دوربین سلفی در زمینه‌ی تشخیص چهره از پس‌زمینه عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت و در شرایط نوری متفاوت، سطح نویز را در سطح پایینی نگه می‌داشت. شما در دو تصویر زیر می‌توانید تفاوت بین حالت پرتره با تصویر سلفی عادی را مشاهده کنید:

سلفی پرتره پیکسل ۲ با افکت بوکه

سلفی پرتره پیکسل ۲ بدون افکت بوکه

پیکسل ۲ در تمامی شرایط نوری، گستره‌ی دینامیکی بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهد و عملکرد فوق‌العاده‌ای در فوکوس خودکار دارد. جزئیات تصاویر پرچم‌دار گوگل در سطح بسیار خوبی قرار دارد و رنگ‌ها بسیار زنده به‌نظر می‌رسند. پیکسل ۲ در محیط‌های کم‌نور و تاریک نیز عملکرد بسیار خوبی از خود به‌نمایش می‌گذارد و به‌خوبی منابع نور را از بخش‌های تاریک تصویر تفکیک می‌کند، اگرچه در این شرایط بر مقدار نویز تصاویر به‌خصوص در نقاط تاریک افزوده می‌شود؛ اما باز هم می‌توان جزئیات را در تصویر ثبت‌شده مشاهده کرد. ما از عملکرد پیکسل ۲ در محیط‌های کم‌نور رضایت داشتیم؛ اما هواوی پی ۲۰ پرو را در این زمینه تا حدودی برتر می‌دانیم.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با پیکسل ۲ نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی پیکسل 2 ایکس ال گوگل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..