تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مصرف مواد مخدر در بارداری، چه عواقبی دارد؟

کارشناسان معتقدند نوزادانی که از یک مادر معتاد و مصرف کننده مواد مخدر به دنیا می‌آیند در معرض خطر مرگ ناگهانی، مشکلات جسمی حرکتی و مشکلات مغزی هستند. البته این موارد مربوط به نوزادانی است که فرصت به دنیا آمدن را پیدا می‌کنند، خیلی از آنها در دوران جنینی از بین می‌روند. مصرف مواد مخدر همیشه عوارض نابود کننده‌ای برای فرد مصرف کننده به دنبال دارد، دیگر چه برسد به اینکه فرد مصرف کننده باردار باشد. گروهی از زنان از عوارض سوء مواد مخدر خبر ندارند و قبل از حاملگی و یا در دوران بارداری این مواد را مصرف می‌کنند، موادی که می‌تواند باعث سقط جنین و به وجود آمدن مشکلات زیادی برای نوزاد بعد از تولد شود.

کوکائین، فشار خون و مرگ ناگهانی
تحقیقات ثابت کرده مصرف کوکائین در دوران بارداری باعث تغییرات قلبی و عروقی در مادر می‌شود همین موضوع باعث می شود زن باردار در معرض فشار خون بالا و جدا شدن جفت از رحم قرار بگیرد. همچنین ثابت شده مصرف کوکائین احتمال ابتلا نوزاد به فشار خون بالا، آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد.

شیشه، هیولای در کمین
مصرف مواد مخدر مثل شیشه در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود. مسمومیت حاملگی، کاهش اکسیژن رسانی به جنین ، کاهش رشد جنین ، خونریزی مغزی در جنین و مادر ، ناهنجاری مادرزادی قلبی ، عروقی ، عظلانی اسکلتی ، شکاف کام و مرده زایی هم از دیگر عوارض مصرف شیشه در دوران بارداری است. مصرف شیشه در مادران باردار اثر سمی مستقیم بر مغز جنین می‌گذارد. نوزاد یک مادر شیشه ای بسیار کوچکتر از حد طبیعی و متوسط است. این نوزدان مشکلات مکیدن و بلع دارند که مانع از تغذیه درست می‌شود.
محققان معتقدند تاثیر شیشه یا آمفتامین بر روی رشد نوزاد خیلی بیشتر از کوکایین است و تاثیراتی که بر روی رشد نوزاد می‌گذارد در حد فاجعه است. شیشه بر خلاف کوکایین تاثیر سمی بر روی سلول های مغزی عصبی می‌گذارد و سطح دوپامین و سروتونین ناقل های عصبی مغز را به شدت کم می‌کند و نوزاد در تنظیم مهارت های حرکتی از جمله کنترل رفتار، خشم و کمبود توجه و عاطفه با مشکل مواجه می‌شود. همچنین که اعتیاد به آمفتامین احتمال بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، مانند گاستروشزی را افزایش می‌دهد، گاستروشزی نوعی نقص ساختاری است که در اثر آن روده‌های نوزاد هنگام تولد بیرون از دیواره شکم قرار دارد.
 مصرف مواد مخدر مثل شیشه در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود.

هروئین، مرگ و عقب افتادگی
به گفته محققان مصرف مواد مخدر مثل هروئین در دوران بارداری احتمال خونریزی به خصوص در در سه ماهه سوم را افزایش می‌دهد. همچنین هروئین باعث بالا رفتن فشار خون و مسمومیت بارداری می‌شود. خطر زایمان زودرس، وزن بسیار پایین و مرگ نوزاد هم وجود دارد. مصرف هروئین باعث می‌شود نوزاد در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی یا اصطلاحاً مرگ در گهواره قرار بگیرد. این نوزادان جثه کوچک تری دارند و محیط سر آنها بسیار کوچک تر از نوزادان دیگر است . کودک یک مادر معتاد به مواد مخدر هروئین زمانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند ، توانایی یادگیری اش نسبت به کودکان دیگر کمتر است .

ماری‌ جوانا، نقص رشد و سرطان
کارشناسان معتقدند ماری جوانا بر خلاف تصور عده ای که فکر می‌کنند مانند دیگر مواد مخدر زیان رسان نیست، اثرات جبران ناپذیری روی جنین یک زن حامله دارد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد مخدر مثل ماری جوانا باعث نقص‌های رشدی، ابتلا به گونه‌های نادر سرطان، زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد می‌شود.

اکستازی و اختلال حافظه
شاید خیلی‌ها قرصهای اکس را در ردیف مواد مخدر قرار ندهند، اما محققان معتقدند استفاده این قرصها هم عوارض زیادی در دوران بارداری دارد.پژوهش‌های مختلف نشان داده که اگر جنین در سه ماهه اول بارداری در معرض اکستازی قرار بگیرد، دچار مشکلات حافظه بلندمدت، اختلال در یادیگری و مشکلات هماهنگی و حرکتی می‌شود. همچنین ممکن است ناهنجاری‌های قلبی عروقی و مشکلات عضلانی اسکلتی در این نوزادان بیشتر از بقیه نوزادان باشد.
 شاید خیلی‌ها قرصهای اکس را در ردیف مواد مخدر قرار ندهند، اما محققان معتقدند استفاده این قرصها هم عوارض زیادی در دوران بارداری دارد

حشیش، لرزش و اختلال در بینایی
ماده مخدر حشیش هم عوارض جبران ناپذیری هم روی مادر و هم روی جنین دارد. حشیش در مادر باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون، اختلال در درک زمان و حافظه می‌شود و مصرف طولانی مدت آن با عوارضی مثل عفونت های ریوی، اختلال سیستم ایمنی، سرطان های ریه، سر و گردن، افسردگی و اضطراب همراه است. مصرف حشیش در دوران بارداری باعث عوارضی مثل لرزش های غیر طبیعی، وحشت زده بودن و مشکلات بینایی در نوازد می‌شود. کودک یک مادر مصرف کننده حشیش دچار اختلالات حافظه و خواب، پایین بودن مهارت های گفتاری، بیش فعالی و افسردگی می‌شود.

تریاک، قدیمی و خطرناک
مصرف ماده مخدر تریاک در بارداری باعث اختلالات زیادی در رشد جنین می‌شود. زایمان زود رس و سقط جنین هم از دیگر عوارض خطرناک این مواد مخدر قدیمی است. نوزاد چنین مادرانی در معرض نشانگان مرگ ناگهانی شیر خوار، وقفه تکاملی، اختلالات رفتاری و مشکلات بینائی و شنوایی هستند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مصرف مواد مخدر در بارداری، چه عواقبی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..