تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بی گدار به آب زدن در گرمه/ دریاچه مصنوعی در دشت ممنوعه بحرانی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، احداث دریاچه مصنوعی به وسعت یک هکتار در مجتمع تفریحی آفتاب با وسعت 18 هکتار در شهر گرمه  اواخر سال 95 در حالی در دستور کار شهرداری قرار گرفت که طبق گفته مسئولان علاوه بر اینکه بیشترین تبخیر آب استان مربوط به این شهرستان است، گرمه دشت ممنوعه بحرانی نیز هست.

 

نکته قابل تامل، چرایی احداث چنین پروژه ای که نیازمند آب زیادی بوده ، آن هم در شهرستانی است که دارای اقلیم سرد و خشک و نیمه بیابانی بوده و به علت شرایط زیست محیطی جزو دشت های ممنوعه برداشت آب زیرزمینی است.

 

این طرح در واقع ساماندهی فاز دوم بوستان بزرگ شقایق به وسعت ۱۵۰ هکتار است که فاز یک آن به مساحت ۱۰ هکتار پیشتر اجرایی و عملیاتی شده است.

 

در این مجتمع قرار است، خدمات نوین تفریحی و گردشگری به شهروندان ارائه شود و در  این مجموعه ابزار ورزشی، دریاچه مصنوعی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری در دست احداث قرار دارد.

 

اما مهمترین بخش این مجتمع، دریاچه مصنوعی به وسعت یک هکتار با ارتفاع یک و نیم متر بوده که قابلیت اجرای طرح های تفریحی از جمله به کارگیری قایق های پدالی در آن امکان پذیر خواهد بود.

 

قرار است، این دریاچه مصنوعی علاوه بر کاربری تفریحی به عنوان استخر ذخیره آب فضای سبز شهر در نظر گرفته شده و بنا شده  تامین آب آن نیز از چاه های عمیق شهرداری باشد.

 

پر واضح است که اجرای چنین پروژه ای می تواند در ایجاد محیطی مفرح و جذب گردشگر تاثیر گذار باشد اما قبل از آن باید دید طراحان این پروژه با چه توجیهی این طرح را در این منطقه با توضیحات ارائه شده اجرایی می کنند؟

 

گرمه جزو دشت های ممنوعه بحرانی است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، گفت: مجوزی در خصوص تامین آب پروژه دریاچه مصنوعی گرمه که در دشت بحرانی قرار دارد از سوی شرکت آب منطقه ای استان صادر نشده است.

 

وحید واسطه اظهار کرد: شهرستان گرمه دارای 177 حلقه چاه مجاز با حجم بهره برداری 25 میلیون متر مکعب است.

 

وی ادامه می دهد: در این شهرستان 75 حلقه چاه غیر مجاز با حجم بهره برداری 1.2 میلیون متر مکعب، 71 رشته قنات با حجم تخلیه 8.5 میلیون متر مکعب و 59 دهنه چشمه تخلیه با حجم 10.5 میلیون متر مکعب فعال است.

 

واسطه اضافه کرد: بخش هایی از سه حوزه آبریز جاجرم، شوقان و رباط قره بیل در شهرستان گرمه واقع شده است که دشت جاجرم جزو دشت های ممنوعه بحرانی، دشت شوقان و رباط قره بیل جزو دشت های ممنوعه برای توسعه کشاوری است.

 

وی با اشاره به میزان کسری مخزن دشت گرمه و جاجرم درحدود 4 میلیون مترمکعب، افزود: از زمان اعلام ممنوعیت دشت، حفر چاه برای مصارف کشاورزی و یا توسعه بهره برداری از چاه های موجود به جهت افت سطح آب های زیرزمینی و به مخاطره افتادن آب خوان منطقه امکان پذیر نیست.

 

 

تبخیر آب در گرمه بیشتر از سایر نقاط استان است

مهری هاشمی دوین، رئیس اداره هواشناسی خراسان شمالی گفت: شهرستان گرمه جزو مناطق کم بارش استان و مناطقی است که تبخیر و تعرق بیشتر از سایر نقاط استان است.

 

وی با اشاره به کاهش چشمگیر میزان بارش ها در این شهرستان طی سال های گذشته، اظهار کرد: میانگین میزان بارش در سال 95،  139.6 میلی متر بوده که این مقدار در سال 96 به 63.6 میلی متر رسیده است.

 

هاشمی دوین خاطر نشان کرد: میانگین تبخیر 10 ساله در این منطقه 2 هزار و 341 میلی متر بوده است که این میزان برای سال 96 به 2 هزار و 429 رسیده که از میانگین 10 ساله نیز بیشتر شده است.

 

برای تکمیل این گزارش و چرایی اجرای این پروژه در این شرایط آب و هوایی ، بارها با شهرداری و فرمانداری گرمه تماس برقرار شد که متاسفانه هیچ یک از مسئولین حاضر به پاسخگویی نشدند.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بی گدار به آب زدن در گرمه/ دریاچه مصنوعی در دشت ممنوعه بحرانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..