تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش ۲۰ درصدی مالیات بر سیگار در سال ۹۷/ فوت ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات در دنیا/ مصرف ریتالین در ایام امتحانات ۵۰ درصد افزایش میابد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سیاست های این وزارتخانه برای کاهش مصرف دخانیات از افزایش 20 درصدی مالیات بر سیگار در سال 97 خبر داد.

فوت ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات در دنیا/ افزایش ۲۰ درصدی مالیات بر سیگار در سال ۹۷/ افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین در ایام امتحاناتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه‌ برگزار شد، اظهار کرد: امروزه‌ بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا سیگار می کشند و سالیانه در اثر مصرف دخانیات 7 میلیون نفر جان خود را از دست داده و 900 هزار نفر بر اثر مواجهه‌ با دود سیگار‌ فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیمی از مردم جهان در معرض‌ دود سیگار قرار دارند، افزود: بر اساس مطالعه‌ای که بین نوجوانان 13 تا 15 سال انجام شده است متأسفانه 3.4  درصد این افراد دخانیات مصرف می‌کنند که از این تعداد 4.8 درصد پسران و 2.1 دختران هستند.

24 درصد نوجوانان در معرض دود سیگار هستند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 8.2 درصد از نوجوانان سایر مواد دخانی و عمدتاً قلیان مصرف می‌کنند افزود: 11.1 درصد  از پسران و 6.6 درصد از دختران مواد دخانی و عمدتاً قلیان مصرف می‌کنند و متأسفانه باید بگویم که 24.2 درصد از نوجوانان 13 تا 15 ساله در معرض دود سیگار در منزل خود قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه 38.4 درصد از نوجوانان در معرض دود سیگار در مکان‌های مسقف‌ هستند، ادامه داد: 76.7 درصد از نوجوانان قطعاً می‌دانند که مصرف سیگار ضرر دارد اما متأسفانه اقدام به این کار ناپسند کرده و سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازند.

سیاست های وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات

حریرچی‌ با اشاره به استراتژی های وزارت بهداشت در زمینه مقابله با دخانیات‌ گفت: حفاظت از افراد در تماس با دود سیگار، اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات مصرف سیگار‌، کمک به ترک افراد مصرف‌کننده سیگار، اجرایی کردن ممنوعیت ترویج و تبلیغ دخانیات‌ و افزایش مالیات بر مواد دخانی از جمله‌ استراتژیک‌های وزارت بهداشت برای کاهش مصرف سیگار است.

وی اضافه کرد: مهمترین عامل در کاهش مصرف سیگار در نوجوانان قیمت آن است که  بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی کشورمان به جز افزایش مالیات بر سیگار در سایر استراتژی ها بسیار موفق عمل کرده است.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه متوسط مالیات در دنیا 75 درصد قیمت خرده‌فروشی است، ادامه داد: میزان مالیات بر خرده‌فروشی سیگار در سال 96 پنج درصد و در سال 97 بیست درصد است اما متأسفانه هنوز با متوسط دنیا فاصله زیادی داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به ازای‌ افزایش 10 درصدی قیمت سیگار مصرف‌ آن هم به همین میزان کاهش‌ پیدا می‌کند.

افزایش مصرف 50 درصدی ریتالین در ایام امتحانات

وی در خصوص مصرف ریتالین‌ در بین دانش‌آموزان سال آخر و دانشجویان گفت: برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات اقدام به مصرف ریتالین‌ می‌کنند؛  این دارو در ایام امتحانات به میزان 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

حریرچی‌  افزود: در ایام امتحانات 5 درصد از دانشجویان و 4.5 درصد از دانش‌آموزان سال آخر اقدام به مصرف ریتالین‌ کرده و این دارو عوارض جدی مانند بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، احساس سرگیجه‌، روان‌پریشی‌ دارد و داروی ریتالین‌ بسیار ا‌عتیادآور است.

78 درصدمرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر است

وی در خصوص مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر‌ گفت: در سال گذشته 78 درصد از مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر‌ بوده است که از این تعداد 82 درصد از مرگ‌های غیرواگیر‌ ناشی از چهار گروه بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی است و یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت این است که تا سال 2024، 25 درصد موارد مرگ‌ و میر‌های زودرس‌ را حذف کند.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه رتبه ایران در مبارزه با بیماری‌های غیر‌واگیر در منطقه اول و در دنیا در رتبه دوم قرار دارد، افزود: وزارت بهداشت سعی در کاهش 25 درصدی مرگ و میر‌های زودرس‌ ناشی از بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی‌ دارد و در این راستا برنامه‌های خوبی را اجرایی کرده است؛ میزان مصرف نمک به اندازه 30 درصد، کاهش‌ مصرف دخانیات‌ به اندازه 30 درصد، کاهش‌ مصرف الکل‌ به اندازه 10 درصد، کاهش شیوع فعالیت‌های ناکافی بدن به میزان 20 درصد در کشور کاهش داشته است.

شناسایی 70 درصد از بیماران دارای فشار خون

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 70 درصد از افرادی که فشار خون و دیابت دارند شناسایی و در حال درمان هستند، افزود: 70 درصد از افرادی که دچار بیماری‌های غیرواگیر‌ بوده شناسایی و داروهای مورد نیازشان به میزان کافی در دسترس این افراد قرار دارد.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت تا سال 1404 در نظر دارد میزان اسید در روغن و محصولات خوراکی را به صفر برساند و کاهش مرگ و میر‌های حوادث ترافیکی‌ را به اندازه 20 درصد، کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر را به میزان 10 درصد و میزان دسترسی‌ به بیماری‌های روانی سبک و شدید را به میزان 20 درصد افزایش دهد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش ۲۰ درصدی مالیات بر سیگار در سال ۹۷/ فوت ۷ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات در دنیا/ مصرف ریتالین در ایام امتحانات ۵۰ درصد افزایش میابد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..