تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسمومیت ۷۹ نفر در آذربایجان‌غربی بر اثر مصرف قارچ سمی/ مردم قارچ فلّه‌ای استفاده نکنند

ساعت: 14:04 منتشر شده در مورخ: 1397/02/30 شناسه خبر: 1364863

در روزهای اخیر مصرف قارچ سمی در سطح کشور موجب مسمومیت افراد بسیاری شده که در آذربایجان غربی نیز همین موضوع مسمومیت ۷۹ نفر و فوت یک کودک را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، افزایش رشد قارچ سمی خودرو امسال به دلیل وجود شرایط مساعد طبیعی منجر به افزایش میزان مصرف قاچ سمی در بین مردم شده و این امر در حال حاضر به‌عنوان یک خطر بزرگ باعث مرگ یک نفر و مسمومیت ۷۹ نفر با عنوان مصرف قارچ سمی در آذربایجان غربی شده است.

هرساله با باریدن باران‌های بهاری و وقوع رعدوبرق، شاهد رشد قارچ در طبیعت هستیم که امسال به دلیل وجود هوای مناسب، دمای هوای سازگار با شرایط رشد قارچ‌های خودرو و رطوبت کافی و نور مناسب میزان رویش قارچ‌های خودرو سمی بسیار افزایش‌ یافته است.

یکی از عواملی که باعث ازدیاد مصرف و تبعات پس‌ازآن برای مصرف‌کننده قارچ سمی شده است، فروش و عرضه فله‌ای این ماده خطرناک در سطح بازار از سوی دست‌فروشان آن‌ هم به قیمت پایین است، ازآنجاکه شناسایی و تشخیص قارچ سمی نیازمند تخصص و اطلاعات خاصی است و از طرفی شروع بهار برای عامه مردم همیشه همراه با مصرف گیاهان بهاری بوده است، مصرف‌کننده از خطرات ناشی از مصرف قارچ سمی نا آگاه بوده و با خرید این ماده سمی خطر مسمومیت خانوادگی را به‌شدت بالا می‌برد.

در پی اطلاع از تعداد مسمومان در سطح استان به دلیل مصرف قارچ سمی به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم اما زمانی که از دانشگاه علوم پزشکی و معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی نا امید شدیم به سراغ رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان‌غربی رفتیم.

*فوت یک نفر به دلیل مصرف قارچ سمی

باقر بهرامی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه ۷۹ نفر از هم استانی ها به دلیل مصرف قارچ سمی دچار مسمویت شده اند، گفت: در این رابطه تاکنون ۲۸  نفر از بیمارستان ترخیص و ۵۰ نفر نیز در بیمارستان طالقانی ارومیه بستری شده و یک کودک نیز برای پیوند کبد به بیمارستان شیراز منتقل شده بود که متاسفانه جان خود را از دست داد.

وی، با اشاره به اینکه بیشترین تعداد مسمومیت در شهرهای ارومیه، خوی، سلماس، نقده و پیرانشهر به وقوع پیوسته است، افزود: قارچ سمی تاکنون هیچ پادزهری نداشته و مصرف آن باعث ضربه به کبد، کلیه و مغز و در نهایت مرگ می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان‌غربی، با تاکید بر اینکه مردم از قارچ های بسته بندی شده و مورد تایید بهداشت استفاده کنند، ادامه داد: متاسفانه برخی با جمع آوری فله ای قارچ ها نسبت به فروش آنان در اماکن مختلف اقدام می کنند مردم باید به شدت از خرید این قارچ ها دوری کنند چرا که این قارچ ها پخت یا کباب شدن سم خود را از دست نمی دهند.

وی، با بیان اینکه قارچ ها بیش از ۱۰ نوع سم داشته و علائم هر قارچ سمی متفاوت از قارچ سمی دیگر است، اظهارداشت: اما به طور مشترک در مرحله نخست، فرد دچار درد شکم، اسهال، استفراغ، سردرد، خواب آلودگی، تشنج و بی‎قراری شده و در نهایت ممکن است به کما رفته و به مرگ منتهی شود.

بهرامی با بیان اینکه کادر بیمارستان شهید مطهری ارومیه تمام تلاش خود را جهت نجات دادن جان کودک مسموم کردند گفت: این کودک به سلامت تحویل بیمارستان نمازی شیراز جهت پیوند کبدشده بود اما متاسفانه در همان بیمارستان جان خود را از دست داد.

اما روابط عمومی پزشکی قانونی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارش فوتی در خصوص قارچ سمی در استان وجود نداشته گفت: تاکنون فردی جهت صدور گواهی فوت به دلیل مصرف قارچ سمی در استان به پزشکی قانونی مراجعه نکرده و اطلاعی در خصوص وجود فوتی بر اثر مصرف قارچ سمی در استان نداریم.

*قارچ‌های سمی با روش‌های سنتی قابل شناسایی نیست

کارشناسان و متولیان امر بارها اعلام کرده‌اند به‌هیچ‌وجه قارچ‌های سمی با روش‌های سنتی قابل شناسایی نیست و از سویی باید با تمام ظرفیت به افراد اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر صورت بگیرد که مصرف قارچ‌های خودرو بسیار خطرناک است.

ارتباطی بین مکان و تعداد افراد مسموم‌شده وجود ندارد و شهروندان باید از مصرف قارچ‌های کوهی خودداری کرده و حتما از قارچ‌های بسته‌بندی شده و دارای تاریخ مصرف استفاده کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسمومیت ۷۹ نفر در آذربایجان‌غربی بر اثر مصرف قارچ سمی/ مردم قارچ فلّه‌ای استفاده نکنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..