تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها (2)

 برترین ها: آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.

این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد. 

8. بادکنک بازی


روش بازی: فضای بازی در خانه پیدا کنید که کودک به مبل یا صندلی برخورد نکند. سپس به هر کودک دو بادکنک بدهید. (البته این بازی برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست و خطرات بسیاری دارد). از آنها بخواهید پس از شنیدن کلمه «شروع» بادکنک ها را به هوا پرت کنند و در مدت تعیین شده آنها را در هوا نگه دارند. ابتدای بازی را با 30 ثانیه آغاز کنید. آنها باید با هر عضوی از بدن خود همچون، شانه، بینی، انگشت کوچک و ... که می توانند بادکنک ها را در هوا نگه دارند.

نکته آموزشی این بازی: کار گروهی. کودک با این بازی می آموزد کار گروهی برای رسیدن به هدف واحد، نتیجه بهتری دارد.

نکته آموزشی والدین: از این بازی های گروهی برای کارهای دیگری همچون تمیز کردن اتاق خواب یا چیدن میز غذا نیز می توانید استفاده کنید.

بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها (2) 9. جست‌وجوی گنج

روش بازی: یک تکه کاغذ را در اتاق کودک مخفی کنید و به او اجازه دهید پس از مسواک زدن دندان هایش به دنبال آن بگردد. اگر مشکل داشت به او اشاره ها کمک کننده ای بدهید، به طور مثال بگویید: «داری نزدیک می شوی.»

نکته آموزشی این بازی: همکاری برای خواب

چرا تاثیر دارد: هنگام خواب وقتی کودکان می توانند زمان بیشتر را با پدر یا مادر خود صرف کنند، بسیار خوشحال تر هستند و بیشتر به حرف والدینشان گوش می کنند. 

10. تمرین صدا

روش بازی: 10 جمله از کتاب کودک را برایش بخوانید و آن را ضبط کنید. برخی از آنها را با صدای خوب و دلنشین و برخی را با لحن بد و گریه و زاری بیان کنید. هنگام پخش صداها، از کودک بخواهید هنگام شنیدن صداهای خوب، دستش را بلند کند. هنگامی که توانست همه صداها را درست پاسخ دهد به او اجازه دهید با صدای خودش و لحن های شاد، مهربان، عصبانی و ... جمله ها را بخواند و ضبط کند.

نکته آموزشی این بازی:
با این بازی کودک متوجه می شود گریه و زاری و نق زدن های الکی بسیار آزار دهنده هستند.

چرا تاثیر دارد: این بازی به وضوح به کودک نشان می دهد داستان مورد علاقه او می تواند با تغییر لحن و نوع بیان بسیار آزاردهنده و دوست نداشتنی شود. به این ترتیب کودک یاد می گیرد همیشه با لحنی زیبا و دلنشین با دیگران صحبت کند.

11. دیدن نیمه پر لیوان

روش بازی: شروع به تعریف داستانی کنید که با یک اتفاق بد و منفی آغاز می شود (یک روز رادین احساس عصبانیت داشت زیرا هوای بیرون خیلی گرم بود ...). از کودک بخواهید داستان را به گونه ای ادامه دهد که اوضاع بهتر شود. به طور مثال، «اما از شانس خوب، یک دریاچه خنک در آن نزدیکی ها بود که می توانست  در آن شنا کند.» سپس کودک دیگری یک داستان با شروع منفی نقل می کند و کودکی دیگر آن را به روش مثبت ادامه می دهد.

نکته آموزشی این بازی:
مثبت اندیشی.

چرا تاثیر دارد: باعث می شود تا کودک بیاموزد می توان با نگاه مثبت و دید خوب اتفاق های ناگوار را نیز به نتیجه خوشایند و مثبتی رساند.

12. پیروی از فرمانده گروه

روش بازی: بچه ها را یک جا جمع کنید و به آنها بگویید شما رهبر گروه هستید و آنها باید هر کاری شما انجام می دهید، تکرار کنند. در حالی که بالا و پایین می پرید و کف می زنید به سمت اتاق بروید. سپس شروع کنید به جمع کردن وسایل دور اتاق و قرار دادن آنها در جاهای خود. سپس اجازه دهید یکی از بچه ها نقش رهبر را  ایفا کند و در انتها مثلا به او بگویید: «آفرین! چه اتاق تمیزی!»

نکته آموزشی این بازی: مرتب کردن به هم ریختگی ها.

چرا تاثیر دارد: کودکان متوجه می شوند پس از بازی، خودشان هم می توانند اسباب بازی هایشان را جمع کنند و سرجایشان بگذارند. مخصوصا اگر این کار را به طور گروهی انجام دهند بیشتر لذت خواهند برد.

بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها (2)
13. بازی «من هرگز این طوری فکر نمی کردم»

روش بازی:
هر چند روز یکبار اشیا یا وسایلی همچون کفش، سطل زباله یا مداد دور خود جمع کنید. آنها را جداگانه در دست بگیرید و از کودک بخواهید هر چه در مورد کارایی آن وسیله می داند، بگوید. (مثلا، برای سطل زباله ممکن است بگوید: روی آن می نشینم. چیزهای خود را در آن مخفی می کنم. به عنوان سطل از آن استفاده می کنم. همچون طبل صدایش را در می آورم). برای هر وسیله یک دقیقه زمان تعیین کنید و پس از پایان زمان، وسیله بعدی را نشان کودک بدهید.

نکته آموزشی این بازی: حل مساله.

نکته آموزشی والدین: کودک با این بازی می آموزد دید متفاوت و دقیق تری به اطراف خود داشته باشد. از این بازی می توانید برای حل مشاجره خواهر و برادر یا کودکی که همه چیز را مسخره می کند، استفاده کنید. 

14. چیزهای مورد علاقه من

روش بازی: فهرستی از 5 کاری که شما را خوشحال می کنند، تهیه کنید. به طور مثال، از ته دل خندیدن، بستنی، روزهای آفتابی، پدر و شب راحت خوابیدن. از فرزند خود بخواهید این 5 مورد را تکرار کند. اگر آن را درست انجام داد، مورد ششم را نیز به آن اضافه کنید و از او بخواهید هر شش مورد را تکرار کند. این روند را تا زمانی ادامه دهید تا دیگر کودک نتواند آنها را درست و به ترتیب تکرار کند. اکنون نوبت اوست تا 5 مساله ای که باعث خوشحالی اش می شود را بگوید و شما باید آنها را تکرار کنید. سپس مورد ششم، هفتم و ... . در طول بیان خواسته های کودک احساسات خود را نیز نمایش دهید، اینکه ناراحت، عصبانی، ترسیده یا ... هستید.

نکته آموزشی این بازی: هم احساسی (همدلی)

نکته آموزشی والدین: کودک با این بازی می آموزد برای احساسات، علاقه مندی ها و عدم علاقه اطرافیان ارزش قایل شود. همچنین متوجه می شود فعالیت های او می تواند روی دوستان، پدر و مادر یا خواهر و برادرش چه تاثیری داشته باشد.

15. بازی هم‌زمانی

روش بازی: به کارهایی فکر کنید که می توانید هم‌زمان انجام دهید. (مثل: دست زدن و آواز خواندن) و کارهایی که نمی توانید (مثل: ایستادن و نشستن) و آنها را نشان دهید. از اینکه کارتان احمقانه جلوه می کند، خجالت نکشید و مثلا سعی کنید در آن واحد هم بنشینید و هم بایستید. سپس به کودک خود فرصت دهید تا کارهایی که به ذهنش می رسند را انجام دهد. (من نمی توانم هم‌زمان دماغم را بگیرم و هم‌زمان نفس بکشم. اما می توانم انگشتان پایم را با دست بگیرم و هم‌زمان بخندم). این بازی را نوبتی انجام دهید؛ یک بار شما و دفعه بعد کودکتان.
نکته آموزشی این بازی: ایجاد وقفه در کارهای دیگران بی ادبی است.

نکته آموزشی والدین: برای کودکان بسیار سخت است متوجه شوند نمی توانند همیشه همه حواس شما را به خود جلب کنند. این بازی به آنها کمک می کند تا صبورتر باشند و کمتر وسط کار کسی بپرند. به این ترتیب، هنگامی که تلفن صحبت می کنید یا شام درست می کنید، کمتر مزاحم شما می شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها (2)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..