تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کابوس شبانه کودکان، چطور متوقف می‌شود؟

حتما بار ها کابوس شبانه کودک دلبند شما باعث نگرانی شما شده و به دنبال راه حلی برای پایان دادن به آن هستید.

چگونه به کابوس شبانه کودک خود پایان دهیم؟
هنوز دقیقا معلوم نیست که کودکان در چه سنی به تدریج شروع به خواب دیدن می کنند، اما گفته می شود میزان کابوس شبانه کودک شما در دوران پیش دبستانی بیش تر می شود و در سنین بالا تر کودک کم تر کابوس می بیند.
البته نمی توان به طور کامل جلوی کابوس شبانه کودک را گرفت اما والدین تا حد زیادی می توانند به آرامش کودک هنگام خواب کمک کنند.

کابوس شبانه کودک بیش تر چه موقع رخ می دهد؟
کابوس ها نیز مانند سایر رویا ها حین خواب و زمانی که مغز فرد فعال است و مشغول پردازش تجربیات و آموخته ها برای ذخیره سازی در حافظه است، رخ می دهند. تصاویری که مغز آنها را پردازش می کند می تواند تا حدی واقعی باشد که باعث تحریک احساسات کودک شود.
این بخش از خواب که با حرکات سریع چشم ها همراه است و در طی نیمه دوم خواب رخ می دهد کابوس نام دارد. وقتی کودک با دیدن کابوسی وحشتناک از خواب می پرد، تصاویری که دیده هنوز برایش واقعی به نظر می رسد و باعث ترس و وحشت هر چه بیش تر او می شود.

چه عاملی باعث کابوس شبانه کودک شما می شود؟
هیچ کس از علت دقیق کابوس دیدن با خبر نیست. اما گفته می شود رویا ها و کابوس ها نوعی روش پردازش افکار و احساسات در مغز کودک است.
در اکثر موارد کابوس شبانه کودک شما هیچ علتی ندارد و در بقیه موارد کابوس نتیجه ی استرس یا ایجاد تغییراتی جدید در شرایط زندگی کودک است. گاهی نیز کابوس شبانه بخشی از واکنش کودک به یک تروما مثل یک حادثه طبیعی، تصادف یا آسیب دیدگی است‌. حتی تماشای فیلم های وحشتناک و ‌یا خواندن کتاب های ترسناک نیز می تواند منجر به کابوس دیدن  کودک شود‌.

چگونه می توانبد از کابوس شبانه کودک جلوگیری کنید؟
با رفتار خود رویاهای شیرین کودک خود را تحریک کنید
ما والدین هرگز نمی توانیم جلوی بروز کابوس شبانه کودک را بگیریم، اما می توانیم شرایطی فراهم کنیم که کودک در آن خواب آرامی داشته باشد و رویا های شیرین در مغز او تحریک شود.
برای کمک به ایجاد احساس امنیت و آرامش قبل از خواب در کودک بهتر است از موارد زیر اطمینان حاصل کنید.
    -کودک زمان خواب و بیدار شدن منظمی داشته باشد.
   -قبل از خواب کودک برنامه ای را ترتیب دهید تا کودک بیش تر احساس امنیت و آرامش داشته باشد این برنامه ها می تواند شامل دوش گرفتن کتاب خواندن یا صحبت با شما درمورد اتفاقات روزانه اش باشد.
    -تختخوابی آرام، گرم و نرم برای کودک مهیا کنید و اسباب بازی مورد علاقه کودک را در آن قرار دهید. روشن گذاشتن لامپ را هم فراموش نکنید.
    -از دیدن فیلم های وحشتناک یا تعریف کردن داستان های ترسناک برای کودک خودداری کنید.
   -به کودک خود بیاموزید که کابوس ها واقعی نیستند و تنها رویا هستند و به آنها هیچ آسیبی نمی زنند.

والدین بعد از کابوس شبانه کودک خود چه باید انجام دهند
در ادامه راه های کمک به کودک بعد از دیدن کابوس آورده شده:
به کودک خود اطمینان خاطر دهید که در کنارش هستید
حضور آرامش بخش شما در کنار کودک بعد از اینکه از خواب می پرد باعث ایجاد احساس امنیت در او‌ می شود.
آنچه اتفاق افتاده را برای کودک شرح دهید
به کودک خود بفهمانید که آنچه او دیده تنها یک رویا بوده و همه چیز تمام شده، می توانید به او یادآوری کنید که آنچه دیده تنها بخشی از یک رویای ترسناک بوده و در دنیای واقعی چنین چیزی رخ نداده.
از قدرت جادویی محبت استقاده کنید
قدرت جادویی عشق و پشتیبانی شما می تواند برای کودکی که کابوس وحشتناکی دیده مثل یک معجزه عمل کند. حتی می توانید کمد لباس ها و زیر تخت را وارسی کنید تا فرزند شما مطمئن شود که هیچ خطری وجود ندارد و همه چیز امن است.
چراغ ها را روشن کنید
وجود کمی نور در اتاق تاثیرات زیادی بر آرامش کودک شما هنگام خواب دارد و باعث احساس امنیت می شود.
به کودک خود کمک کنید تا دوباره بخوابد
از راه های زیر برای آرام کردن کودک و تشویق او به خوابیدن استفاده کنید: حیوان عروسکی مورد علاقه اش را در آغوش فرزند خود قرار دهید و یا موزیک آرامش بخشی برای او پخش کنید.‌در مورد رویا های شیرینی که کودک دوست دارد آنها را تجربه کند حرف بزنید و یا حتی با بوسیدن کودک به او اطمینان خاطر دهید.
سعی کنید شنونده خوبی باشید
نیازی نیست چندین ساعت را به صحبت کردن درمورد کابوس شبانه کودک خود بپردازید، فقط سعی کنید به کودک آرامش و احساس امنیت بدهید تا دوباره به رختخواب خود برگردد. در اکثر موراد کودکان صبح که از خواب بیدار می شوند درمورد کابوس شب گذشته شان با شما حرف می زنند. صحبت درمورد کابوس و یا کشیدن یک تصویر و یا نوشتن متنی درمورد آن می تواند بسیاری از تصاویر وحشتناکی که در ذهن کودک باقی مانده را پاک کند.
کابوس شبانه کودک در اکثر موارد به ندرت رخ می دهد و جای هیچ نگرانی ندارد و فقط به احساس آرامش از سوی والدین نیاز دارد. اگر کابوس های شبانه باعث می شود کودک خواب نرمالی نداشته باشد یا مشکلات رفتاری و ‌احساسی در او شدت بیش تری پیدا کند بهتر است با پزشک روانشناس کودک مشورت کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کابوس شبانه کودکان، چطور متوقف می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..