تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مصرف انبه در بارداری، خواص و مضرات

فصل تابستان در راه است و کم کم پای انبه خوش‌طعم و خوش‌بو به میوه‌فروشی‌ها باز می‌شود. این میوه آب‌دار و لذیذ و شیرین چیزی است که خیلی‌ها نمی‌توانند در برابر خوردن آن مقاومت کنند و خیلی وقت‌ها خانم‌های حامله هوس می‌کنند که ناخنکی به آن بزنند و طعم شیرین و ترشش را بچشند. اگرچه بعضی‌ها هستند که طعم ترش انبه‌های نارس را می‌پسندند اما انبه‌های رسیده و شیرین هم هواخواهان زیادی دارد. با این حال اگر باردار هستید بهتر است قبل از اینکه سراغ انبه بروید این مطلب را تا انتها بخوانید تا بدانید که آیا خوردن انبه در بارداری مجاز است؟ آیا خوردن بیش از حد انبه می‌تواند برای شما یا جنین خطر داشته باشد؟

آیا خوردن انبه در بارداری مجاز است؟
بله شما می‌توانید در دوران بارداری از این میوه استفاده کنید زیرا انبه منبع بسیار خوب انرژی، انواع و اقسام آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی حیاتی محسوب می‌شود ولی چیزی که باید به‌دقت مراقبش باشید مقدار مصرف انبه در طی روز و پرهیز از افراط در خوردن آن است.
انبه یکی از میوه‌های فصلی است و بهتر است آن را در زمانی که به طور طبیعی در بازار وجود دارد مصرف کنید و در فصول دیگر سراغش نروید.

در طی بارداری خوردن چند عدد انبه در روز مجاز است؟
بهترین توصیه این است که هیچ وقت بیشتر از یک عدد انبه در روز مصرف نکنید. همچنین این میوه را زمانی به سهم میوه‌های روزانه‌تان اضافه کنید که پزشکتان از شما خواسته باشد کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید تا روند وزن گیری شما و جنینتان سرعت بیشتری داشته باشد. 100 گرم انبه چیزی حدود 13.66 گرم قند دارد که مصرف زیاد آن را به یکی از بدترین انتخاب‌های غذایی در دوران بارداری به خصوص برای مادرانی تبدیل می‌کند که دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
علاوه بر این انبه یکی از بهترین منابع ویتامین C نیز محسوب می‌شود به طوری که شما با مصرف یک فنجان از آن در روز می‌توانید همه نیاز خود به ویتامین C را به صورت یک جا برطرف کنید.

خواص انبه برای زنان باردار
پیشگیری از کم‌خونی
از آنجا که ویتامین C به وفور در انبه یافت می‌شود بنابراین مصرف آن جذب آهن را در بدن بالا می‌برد و می‌تواند جبران‌کننده نیاز افزایش یافته مادر در بارداری به این ماده معدنی مهم باشد.
رشد جنین
انبه یکی از منابع خوب اسید فولیک برای خانم‌های باردار است که برای رشد مغز و نخاع جنین ضروری است. مصرف انبه در اوایل بارداری می‌تواند از بروز نقایص مادرزادی در جنین خودداری کند.
یکی دیگر از مواد مغذی که به وفور در انبه یافت می‌شود، ویتامین A است. کمبود ویتامین A در زمان تولد با کاهش سطح ایمنی بدن و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال و عفونت‌های دستگاه تنفسی ارتباط دارد. علاوه بر این ویتامین آ به رشد دندان‌ها و استخوان‌های جنین کمک می‌کند و برای توسعه چشم و سیستم ایمنی نیز ضروری است.
پیشگیری از مشکلات گوارشی
فیبر غذایی موجود در انبه به شما احساس سیری می‌دهد و همچنین به بهبود هضم غذا و پیشگیری از یبوست که معمولا در سه ماهه اول بارداری گریبانگیر مادر می‌شود، کمک می‌کند.

تامین آنتی‌اکسیدان‌ها
ویتامین C موجود در انبه یک آنتی‌اکسیدانهای قوی است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند روی رشد جنین اثر منفی گذاشته و حتی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان شوند. علاوه بر این ویتامین C احتمال بروز زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.
سیستم عصبی و مغز جنین
یکی دیگر از مواد مغذی مهم در انبه ویتامین B6 است که نقش مهمی در تشکیل مغز جنین و سیستم عصبی او دارد.
پیشگیری از پره اکلامپسی: انبه جزو منابع قابل قبول ماده معدنی منیزیوم نیز هست که یکی از بهترین داروهای طبیعی برای پره اکلامپسی محسوب می‌شود. همچنین ویتامین E موجود در این میوه نیز نقش مهمی در پیشگیری از پره اکلامپسی داشته و به تشکیل عضلات جنین کمک می‌کند.
مبارزه با تهوع‌های صبحگاهی
طعم انبه می‌تواند تهوع مادران را در ابتدای صبح کاهش دهد. اگرچه ویتامین B6 موجود در انبه نیز جزو مهم‌ترین مواد مغذی ضد تهوع محسوب می‌شود.
تنظیم مایعات بدن
از آنجا که حجم مایعات بدن در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند، نیاز شما به مواد معدنی نیز بالا می‌رود. انبه حاوی الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم است که به تنظیم مایعات بدن کمک می‌کند تا مطمئن باشید قلب، کلیه، اعصاب، مغز و عضلاتتان به‌خوبی کار می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف انبه در بارداری
اسهال
مصرف بیش از حد انبه در بارداری می‌تواند باعث اسهال و در نتیجه از دست رفتن آب بدن شود.
دیابت بارداری
انبه قند ساده زیادی دارد و می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد. اگرچه مصرف متعادل انبه با شاخص گلایسمی متوسط می‌تواند به تنظیم قند خون مادرانی که دچار دیابت بارداری شده‌اند، کمک کند.
افزایش وزن
انبه غنی از کربوهیدرات است و در نتیجه مصرف بیش از حد آن روند وزن گیری شما را در ایامی که باردار هستید تسریع می‌کند.
واکنش آلرژیک
بعضی از افراد وقتی با پوست انبه یا عصاره آن تماس پیدا می‌کنند دچار حساسیت می‌شوند. بنابراین اگر بعد از خوردن آن دچار خارش شدید، بهتر است انبه را تا پایان بارداری کنار بگذارید.
واکنش آلرژیک به انبه‌هایی که به طور مصنوعی رسیده‌اند
انبه‌هایی که به طور مصنوعی رسیده‌اند هم برای سلامت مادر و هم جنین خطرناک هستند. این میوه به طور مصنوعی با استفاده از کربید کلسیم به مرحله رسیدگی می‌رسد که یک ماده سمی محسوب می‌شود و حاوی فسفر و آرسنیک است. مصرف چنین انبه‌هایی می‌تواند باعث اختلالات خلقی، خواب‌آلودگی، سردرد، گیجی، تشنج، زخم‌های دهان و سوزش دست و پا شود.

از کجا بفهمیم انبه به صورت طبیعی رسیده یا مصنوعی؟
    انبه‌هایی که به صورت مصنوعی می‌رسند یک لایه سیاه پودری یا خاکستری دارند.
    بوی این انبه‌ها شبیه سیر است.
    طعمشان کاهش پیدا می‌کند و بعد از خوردن طعم ویژه‌ای در دهان باقی می‌گذارند.
    موقع لمس کردن خیلی نرم هستند.
اگرچه همیشه هم ممکن نیست که بتوانید انبه‌هایی بخرید که به صورت طبیعی رسیده و به دست شما رسیده‌اند. بنابراین شما با رعایت نکات زیر می‌توانید خطر مصرف انبه‌های مصنوعی رسیده شده را کاهش دهید:
    میوه را کاملا بشویید: شستن میوه به طور کامل باعث می‌شود تا حدودی بتوانید از شر باقی مانده سموم خلاص شوید. علاوه بر این، شستن انبه به از بین رفتن آلودگی با میکروب لیستریا که از خاک منتقل می‌شود، کمک می‌کند.
    میوه را پوست بکنید: انبه را با پوست نخورید بلکه پوستش را بکنید تا مواد سمی کمتری وارد بدن شود.
    بهداشت را رعایت کنید: دست و ظروف آشپزخانه و سینک ظرف‌شویی را که با انبه تماس داشته به دقت بشویید.
    اجازه دهید انبه در خانه برسد: به جای خرید انبه‌های رسیده، انبه نارس را تهیه کنید و اجازه دهید به صورت طبیعی در خانه برسد. این کار ریسک آلودگی کلسیم کاربید را پایین می‌آورد.

مصرف کدام انبه در بارداری ایمن است: نارس یا رسیده؟
مصرف انبه نارس و رسیده در بارداری اشکالی ندارد. میوه‌های رسیده انتخاب خوبی برای دسر هستند و قند طبیعی را در اختیار بدن می‌گذارند. علاوه بر این انبه رسیده اشتها را تحریک و به بهبود رنگ پوست نیز کمک می‌کند.
انبه نارس سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدانهاست که با افزایش اسید معده و تهوع‌های صبحگاهی مقابله می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده و در سلامت کبد نیز موثر است.

مصرف انبه در سه‌ماهه سوم بارداری اشکالی ندارد؟
شما می‌توانید در سه‌ماهه سوم بارداری هم انبه بخورید اما بهتر است مقدار مصرف را کاهش دهید. مصرف زیاد انبه در این دوران هم‌وزنتان را بالا می‌برد و هم ریسک دیابت بارداری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این از مصرف انبه در هفته‌های آخر بارداری خودداری کنید تا دچار واکنش آلرژیک نشوید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مصرف انبه در بارداری، خواص و مضرات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..