تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فراخوانی معکوس برای استخدام در سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دوشنبه گذشته بود که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد برای تامین نیروی انسانی خود بر اساس مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و در چارچوب دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای بکارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی تعداد 200 نفر از افراد واجد شرایطی که در سایت سازمان سنجش اعلام شده است را از طریق آزمون توانمندی‌های عمومی، تخصصی و مصاحبه تخصصی و طی مراحل گزینش به صورت پیمانی استخدام می‌کند. خبری که با در نظر گرفتن وضعیت نابسامان امروز محیط زیست و البته قرار داشتن فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در صدر فهرست دانش‌آموختگان بیکار کشور، به نظر خوشحال‌کننده رسید اما  انتشار دفترچه پنجمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر با به نمایش گذاشتن روی ناخوش این فراخوان استخدامی، اعتراضات گسترده‌ای را به همراه آورد. به گفته معترضان، مدارک تحصیلی که شرط احراز مشاغل  مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده، مرتبط با شغل مورد نظر نبوده و حق فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در این میان پایمال شده است.

کیانا گودرزی، کارشناس ارشد زیستگاه‌ها و تنوع زیستی که به تاثیر منفی این استخدام در روند حفاظت محیط زیست کشور باور دارد به تسنیم می‌گوید: غیبت رشته‌های تحصیلی که تناسب قانونی با رشته‌های شغلی دارند، حضور رشته‌هایی با ارتباط کم و حتی غیر مرتبط با شغل مربوطه، تفاوت رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته شده برای یک پست در مناطق مختلف (در حالی که مواد آزمونشان یکسان است) و همچنین عدم استفاده از مقطع لیسانس در آزمون و انحصار برای مقطع ارشد و دکتری، از مهم‌ترین انتقادات متوجه این دفترچه به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال برای شغل کارشناس ارزیابی توان اکولوژیک سرزمین، مدرک مهندسی متالوژی و مواد گرایش مواد پیشرفته (مقطع دکتری) شرایط احراز دارد اما دانش آموختگان رشته‌های مرتبط از جمله رشته ارزیابی و آمایش سرزمین و مدیریت محیط زیست حائز شرایط شناخته نشده‌اند، در حالی که مواد آزمون اختصاصی این رشته شغلی شامل سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ارزیابی محیط زیست، سنجش از دور(RS)، آمایش سرزمین، مدیریت محیط زیست است. یا در رشته شغلی کارشناس پایش محیط زیست، جای رشته‌های مرتبط با این آزمون اختصاصی که شامل مهندسی محیط زیست، آلودگی خاک، آلودگی هوا، مدیریت مواد زاید جامد و مهندسی منابع آب است، جای رشته‌های جمله علوم و مهندسی محیط زیست با گرایش تخصصی آلودگیهای محیط زیست، مدیریت محیط زیست، مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست HSE و حتی مهندسی بهداشت محیط که به طور منطقی باید در زمره رشته‌های مجاز قرار گیرند، خالی است.

گودرزی با تأکید بر حساسیت شغل کارشناس حیات وحش یادآور می‌شود: انتظار می‌رود شرط احراز شغل کارشناس حیات وحش،  تحصیلات تخصصی مدیریت و حفاظت تنوع زیستی در نظر گرفته شده باشد اما در کمال تعجب فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی چون حشره شناسی حائز شرکت در این آزمون شناخته شده‌اند. در حالی که مواد آزمون اختصاصی این رشته شغلی شامل بوم شناسی حیات وحش، شناخت محیط زیست، فیزیولوژی جانوری، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی و مولکولی  در نظر گرفته شده است.

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: مورد جالب توجه و خاص دیگر این آزمون رشته شغلی کارشناس زیستگاههای آبی است که بدون هیچ توضیحی در سه کد رشته متفاوت 10125 با ظرفیت سه نفر در ستاد تهران کد رشته 1026 بازهم درستاد تهران و با ظرفیت مجددا سه نفر و کد رشته های 1027 و 1028  و 1029 در استانهای خوزستان سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارائه شده است. این در حالیست که مواد آزمون اختصاصی رشته شغلی کارشناس زیستگاههای آبی شامل فیزیولوژی جانوران آبزی، زیست شناسی دریا، بوم شناسی دریا، شناخت محیط زیست و هیدرولوژی یکسان است و قرار دادن سه کد رشته با ظرفیتهای متفاوت برای یک رشته شغلی، ابهامات بسیاری را به وجود می آورد و این ابهامات وقتی بیشتر می شود که  رشته‌هایی که در سه کد رشته حائز شرایط شرکت در آزمون شناخته شده‌اند، در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف باز هم رشته‌های گوناگونی هستند ،به نحوی که در کد رشته شغلی 1026 برای ستاد تهران دو رشته تحصیلی متفاوت از سایر رشته‌های تحصیلی مجاز دیده می شود.

وی ادامه می‌دهد: در دو رشته شغلی کارشناس بررسی آلودگی آب و خاک و کارشناس بررسی آلودگی هوا و جو هم، علی رغم وجود رشته های مرتبط برای شرکت در آزمون، بازهم برخی رشته ها از جمله آلودگیهای محیط زیست، مدیریت محیط زیست، مهندسی ایمنی بهداشت ومحیط زیست (HSE) و حتی مهندسی بهداشت محیط درحالیکه رشته‌هایی کاملا مرتبط با این رشته شغلی هستند، برای شرکت در آزمون حائز شرایط شناخته نشده‌اند. همچنین برای رشته شغلی کارشناس آموزش و ترویج حفاظت محیط زیست تنها رشته علوم اجتماعی مناسب تشخیص داده شده تا این سوال را مطرح کند که آیا یک فارغ‌التحصیل رشته های محیط زیستی نمی تواند در پست کارشناس آموزش و ترویج حفاظت محیط زیست فعالیت کند؟

گودرزی با اشاره به اینکه در شرایط احراز دو شغل کارشناس موزه تاریخ طبیعی و کارشناس زیستگاه‌های خشکی هم اثری از رشته‌های تحصیلی محیط زیستی دیده نمی‌شود می‌گوید: برای رشته شغلی کارشناس آزمایشگاه محیط زیست در حالی رشته های تحصیلی شیمی تجزیه و شیمی آلی مجاز شناخته شده‌اند که رشته‌های تحصیلی مهندسی محیط زیست، آلودگیهای محیط زیست و حتی رشته مهندسی بهداشت محیط از توانایی حضور در این پست برخوردار هستند چه آنکه مواد آزمون اختصاصی تعیین شده برای این رشته شغلی که شامل شیمی محیط زیست (آب، خاک، هوا)، آلودگی‌های محیط زیست و اثرات آلاینده‌ها، علوم میکروبیولوژی در محیط زیست، آزمونهای موردنیاز در زمینه محیط زیست و بهداشت محیط، است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد، این فراخوان، نه تلاشی به منظور به کارگیری نیروی کارآمد و واجد شرایط برای حفاظت از محیط زیست کشور بلکه، مسابقه‌ای نمایشی است با برندگان از پیش‌تعیین‌شده. فراخوانی معکوس، برای استخدام در سازمان حفاظت محیط زیست که فارغ‌التحصیلان محیط زیست در میان فراخوانده‌شدگانش جایی ندارند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فراخوانی معکوس برای استخدام در سازمان حفاظت محیط زیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..