تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آشنایی با اولین خارجی تاریž

ساعت: 16:44 منتشر شده در مورخ: 1397/02/29 شناسه خبر: 1364558

گزارش ویژه به مناسبت درگذشت سرمربی مشهور تراکتورسازی؛

واسیلی گودجا، سرمربی فقید تیم تراکتورسازی به عنوان معمار فوتبال تبریز شناخته می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شب گذشته که خبر فوت "واسیلی گودجا" سرمربی مشهور و پیشین تیم فوتبال تراکتورسازی را منتشر کردیم که البته به دلیل عدم انعکاس این اتفاق در فوتبال ایران با تأخیر 2 ساله توأم بود، بازتاب متفاوتی در فضای مجازی یافت و مشخص شد بسیار از هواداران کنونی این تیم خصوصا آن دسته که متولد دهه 70 به بعد هستند، شناخت کافی از او و خدماتی که این مربی رومانیایی به فوتبال تبریز و کشورمان ارائه کرده است، ندارند.

به همین بهانه در گزارشی به آشنایی با سرمربی فقید تراکتورسازان پرداخته‌ایم که حاوی نکات بسیار جالبی است بخصوص شباهت عجیب او با تونی اولیویرا. مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

واسیلی گودجا که در فوتبال ایران با نام «واسیلی گوجا» معروف شده است، درحالی در سال 1369 هدایت تیم تراکتورسازی را بر عهده گرفت که در آن زمان حضور مربیان خارجی در ایران ممنوع بود اما "کریم پاداش اصل" مدیرعامل وقت باشگاه تراکتورسازی با ترفندی جالب این تحریم را دور زده و با استخدام این مربی به عنوان تکنسین کارخانه، در ادامه به عنوان سرمربی تیمش معرفی کرد.



نامه معرفی واسیلی گودجا به عنوان سرمربی تراکتورسازی
 

این مربی رومانیایی با سابقه بازی در تیم ملی جوانان رومانی در 3 مقطع بین سال‌های 1369 تا 1383 سرمربی تراکتورسازی بوده و توانست انقلابی عظیم در این تیم و فوتبال ایران بوجود آورد و به عبارتی دیگر زیربنای تراکتور کنونی به عنوان یک تیم حرفه‌ای با حضور او شکل گرفت.

واسیلی در سه دوره‌ای که در سال‌های 1369 تا 1372، 1374 تا 1375 و یک نیم‌فصل در سال 1383 هدایت سرخ‌پوشان تبریز را برعهده داشت، در سال 1372 این تیم را به مقام سومی جام آزادگان رساند تا اولین مقام رسمی تیم تراکتورسازی به نام این مربی ثبت گردد.

مربی فقید تراکتورسازان در پایان سال 1372 از این تیم جدا شده و به کشورش بازگشت که مسئولان کارخانه تراکتورسازی علت این اقدام وی را پایان ماموریت اعلام کردند اما گویا واسیلی با باشگاه هم اختلاف پیدا کرده بود و با وجود اینکه از تیم ذوب آهن و تیم ملی امید هم پیشنهاد داشت، ترجیح داد به رومانی بازگردد.


واسیلی گودجا در کنار کریم پاداش و کارکنان شرکت تراکتورسازی
 

وی 2 سال بعد یعنی در سال 1374 پس از تغییراتی که در راس مدیریت باشگاه تراکتورسازی به وقوع پوست، یک بار دیگر به تبریز بازگشته و هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت که در همین سال موفق شد با این تیم در جام بین‌المللی ملیز هندوستان به مقام قهرمانی برسد و همچنین تراکتور را که پس از جدایی او به لیگ دسته پایین‌تر سقوط کرده بود، دوباره به جام آزادگان (سطح اول فوتبال ایران) بازگرداند.

واسیلی در سال 1375 به دنبال اتمام قراردادش با تراکتورسازی برای دومین بار تبریز را به مقصد کشورش ترک کرد. او که به لحاظ ظاهری سیمای بسیار مشابهی با تونی اولیویرا سرمربی پرتغالی و سال‌های بعد تراکتور داشت، سپس در سال 1382 با فشار هواداران که بسیار نزد آنها محبوب شده بود، به این تیم بازگشت و درحالی که نتایج خوبی هم کسب کرده بود، در نیم‌فصل به دلایلی نامعلوم اخراج شد.

نکته قابل تأمل و بسیار تاسف‌بار اینکه باشگاه تراکتورسازی از سال 1382 یعنی آخرین مقطع حضور واسیلی گودجا کماکان به این مربی فقید خود بدهکار بوده و تاکنون طلب او را پرداخت نکرده است!



تجلیل از واسیلی گودجا و کریم پاداش به دلیل انتخاب تیم تراکتورسازی به عنوان بهترین تیم شهرستانی
 

بطور کلی واسیلی گودجا به عنوان اولین مربی خارجی فوتبال ایران بعد از انقلاب اسلامی و همچنین اولین مربی خارجی تاریخ باشگاه تراکتورسازی، نخستین کسی است که فوتبال حرفه‌ای را به تیم‌های کشورمان تزریق کرد و به همین دلیل از او به عنوان معمار فوتبال آذربایجان و ایران یاد می‌شود.

پیش از حضور واسیلی در فوتبال ایران، تمرینات تیم تراکتورسازی و حتی تیم‌هایی چون پرسپولیس و استقلال 3 روز در هفته برگزار می‌شد و این درحالی است که بعد از حضور او، این روند به شیوه نوین یعنی دو نوبت تمرین در روز تغییر یافته و اردوی قبل از بازی نیز انجام گردید.

ناگفته نماند در ابتدای حضور واسیلی گودجا در تیم تراکتورسازی 90 درصد بازیکنان این تیم کارمند کارخانه بودند که با پیشنهاد این مربی رومانیایی آنها از کار معاف شده وفعالیت خود را به صورت تخصصی در تیم فوتبال ادامه دادند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آشنایی با اولین خارجی تاریž»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..