خودروی جدید بی ام و M5 یکی از زیباترین محصولات ب ام و در تاریخ تولیدات این کمپانی می باشد. این شرکت تصمیم گرفته برای مشتریان خودش در آمریکا یک نسخه ویژه از این خودرو طراحی کند و و روانه بازار آمریکا کند. در ادامه به بررسی تغییراتی که در این خودرو انجام گرفته می پردازیم.
بی ام و M5کمپانی خودروسازی ب.ام.و برای ترغیب مشتریان آمریکایی و خرید محصولات این شرکت، یک نسخه ویژه از خودروی سدان اسپرت M5 با پسوند Competition آماده کرده است.
در طراحی ظاهری اتومبیل شاید نتوان تغییرات زیادی پیدا کرد و تغییرات کلی اتومبیل شامل یک تم تاریک برای بدنه اتومبیل و همچنین روکشهای چرم قهوهای رنگ برای فضای داخل کابین در نظر گرفته شده است که میتوانید جزییات بیشتر آن را در تصاویر شاهد باشید، اما مهمترین تغییرات اتومبیل مربوط به پیشرانه محرک آن خواهد شد که حالا باعث شده حداکثر خروجی قدرت ۶۱۷ اسب بخاری بدست آید.
طراحی ظاهری بی ام و M5طبق گفته شرکت خودروسازی بی.ام.و، در زیر کاپوت این خودرو از موتور ۴٫۴ لیتری هشت سیلندر استفاده شده است که به صورت استاندارد دارای توربوشارژرهای دوقلو خواهد بود، اما حالا بروزرسانیهای BMW بر روی این پیشرانه و اصلاح اطلاعات ECU موتور باعث شده تا حداکثر خروجی قدرت اتومبیل با افزایش چشمگیری همراه شده و به میزان ۶۱۷ اسب بخار برسد، این درحالیست که گشتاور خروجی اتومبیل هم به مرز ۷۵۰ نیوتن متر خواهد رسید.
شرکت خودروسازی بی.ام.و،این خودرو در بازار آمریکا به قیمت ۱۱۰ هزار و ۹۹۵ دلار و از ماه ژوئیه سال جاری به مشتریان عرضه خواهد شد، اما با پرداخت این هزینه میتوانید شتاب صفر تا صد ۳٫۳ ثانیه و همچنین شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰٫۸ ثانیه داشته باشید که نسبت به مدلهای اصلی اتومبیل پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. هرچند بدون اشاره شرکت سازنده به سقف سرعت اتومبیل، میتوان انتظار داشت که بیشینه سرعت این اتومبیل از مرز ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند.
مشخصات ظاهری بی ام و M5جزئیات بیشتر درباره بی ام و M5 مدل ۲۰۱۸نسل جدید بیامو M5 از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئینتوربو، با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور، بهره میبرد.
معرفی بی ام و M5بالاخره پس از منتشر شدن چند عکس و شایعه، بیامو M5 جدید بهطور رسمی رونمایی شد. به نظر میرسد که با تمام چرخ محرک بودن M5 جدید، این مدل از سری ۵ یکی از جذابترین نسلهای این خودرو باشد. در واقع این اولین مدل از سری M است که شاسیبلند نیست ولی سیستم تمام چرخ محرک دارد. سالها است که خودروهای سری M محرک عقب هستند و در واقع بیامو به این مورد افتخار میکند؛ ولی انتظار میرفت این موضوع تغییر کند و حالا نسل جدید M5 آغازگر این تغییر خواهد بود.
مشخصات بی ام و M5یکی از دلایل حضور سیستم دو دیفرانسیل در M5 جدید، افزایش خیرهکنندهی قدرت و توان است؛ چراکه به نظر میرسد محور عقب بهتنهایی از پس این قدرت برنمیآید و بیامو بهناچار این تغییر را ایجاد کرده است. با دیدن عملکرد خودرو همراه فناوری تمام چرخ محرک، بعید به نظر میرسد که طرفداران بیامو ناراحت شوند.
قوای محرکه بی ام و M5حداکثر سرعت بی ام و M5بیامو M5 از جدیدترین نسل پیشرانه ۸ سیلندرِ ۴.۴ لیتری توربوشارژ دوقلو بیامو،
با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور، بهره میبرد. تمام این قدرت
توسط جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته ZF که مخصوص M5 تیون شده است،
به چرخها منتقل میشود.
بیامو M5 با بهره گیری از سیستم تمام چرخ محرک، در ۳.۲ ثانیه به سرعت
۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که حتی از M4 GTS نیز سریعتر خواهد بود
و M5 را به سریعترین محصول در سبد بیامو تبدیل میکند. دستیابی به این شتاب،
واقعا برای یک سدان خانوادگی قابل تحسین است.
پیک گشتاور در دور موتور ۱۸۰۰ حاصل میشود. در نمودار منحنی گشتاور،
تا دور موتور ۵۷۰۰ تغییری دیده نمیشود. اما مورد جالبتر، بعد از دور موتور ۵۷۰۰ است
که با کم شدن گشتاور، پیک اسب بخار را شاهد هستیم.
متأسفانه حداکثر سرعت به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که احتمالاً برای طرفداران M5 مشکلی به وجود نخواهد آورد. البته با آپشن M Driver’s Package محدودیت حداکثر سرعت تا ۳۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا میکند. بدون شک با این همه قدرت و گشتاور همراه با سیستم دو دیفرانسیل، حداکثر سرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، دور از انتظار نیست. مسلما شتاب بالای M5 جدید، محصول سیستم تمام چرخ محرک است. همانطور که به یاد داریم، شتاب M5 نسل پیش به خاطر محور عقب بودن قابل توجه نبود. ولی آیا نسل جدید M5 به سرسختی نسلهای پیش از خودش عمل میکند؟
قاعدتاً جواب این سؤال باید مثبت باشد، وگرنه بیامو نسل جدیدی معرفی نمیکرد.
اما فرمانپذیری این مدل M5 منطقیتر شده است.
فرانک فن میل، مدیرعامل بیامو، میگوید:
به لطف سیستم M xDrive، نسل جدید M5 در کنار القای حس اسپرت در پیست
و هنگام رانندگی جاده، حتی در بالاترین حالت عملکرد خودرو، پایداری بیشتر و
کنترل راحتتر را در سختترین شرایط مانند رانندگی در برف و باران، مهیا میکند.
فرانک فن میل پیش از این در بخش آئودی اسپرت (معروف به Audi Quattro GmbH) مشغول به کار بود؛ پس مسلماً متخصص سیستمهای تمام چرخ محرک است و به نظر میرسد که این سیستم را در M5 به کمال رسانده باشد. M5 بهصورت پیشفرض، روی حالت ۴ چرخ محرک با کنترل پایداری دینامیک (DSC) قرار دارد. راننده میتواند این حالت را بر اساس سلیقهی خود تغییر دهد. اما حتی در حالت تمام چرخ محرک با DSC، میتوان با M5 کمی سُر خورد و دریفتهای هیجانانگیز داشت.
نسل جدید ب ام و M5دیگر حالت موجود، ۴ چرخ محرک اسپرت است که قدرت بیشتری به محور عقب
فرستاده میشود. در این حالت DSC به حالت دینامیک (M Dynamic Mode)
تغییر میکند و خودرو راحتتر دریف خواهد کرد.
ولی حالت ۲ چرخ محرک است که M5 را به یک هیولای مدرن تبدیل میکند.
در این حالت، خودرو کاملا محور عقب میشود. البته این حالت مانند سیستم
دریفت موجود در خودروهای رقبا نیست که بهطور موقت و فقط برای لذت بردن باشد.
در M5، این سیستم فقط به محور عقب قدرت میرساند و تا تغییر ندادن
این حالت بهطور دستی، خودرو محور عقب باقی خواهد ماند.
موضوع جالب دیگر این است که میتوان در تمام حالتها، DSC را غیر فعال کرد
که در این صورت، هر شرایطی بدون دخالت سیستم کنترل پایداری خواهد بود
تا راننده از شرایط خالص در پیست، لذت ببرد.به عنوان مثال در شرایط بارانی پیست،
میتوان سیستم ۴ چرخ محرک را بدون DSC داشت؛ یا در شرایط پیست مرطوب،
۴ چرخ محرک اسپرتِ بدون DSC و اگر پیست خشک بود، محور عقب بدون DSC و نهایت هیجان.
پرشین خودرو و زومیت