تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نفوذ دیجیتالی در موزه های ایران

«موزه ها به سیستم الکترونیکی متصل می شوند» هر سال این شعار را مسوولان میراث فرهنگی در آستانه روز جهانی موزه ها می دهند اما درحال حاضر تنها برخی از موزه ها در بخش بلیت الکترونیکی فعال شده اند.

موزه ها قرار است که بلیت الکترونیکی داشته باشند بلیت هایی که بازدیدکنندگان آنها را از قبل تهیه می کنند تا دیگر در صف طولانی قرار نگیرند و یا اینکه از تخفیفات آن بهره مند شوند و بتوانند زمان دلخواه بازدیدشان را خودشان مشخص کنند. اما تا فراگیر شدن این طرح در همه موزه های کشور راهی دراز مانده است اکنون پس از سالها تلاش برای انجام این طرح و وعده های مسئولان برای اجرای آن تنها چند موزه هستند که اقدام به چنین کاری کرده اند. موزه کاخ گلستان، کاخ موزه نیاوران و سعدآباد و موزه ملی ایران در حال حاضر غیر از بلیت های کاغذی, بلیت الکترونیکی نیز می فروشند.

به این ترتیب که بازدید کنندگان به سایت این موزه ها رفته و اقدام به خرید بلیت می کنند در این هنگام است که اگر موزه ای بنا به هر دلیل دریکی از روزهای مورد درخواست بازدیدکننده بسته باشد، همان جا کاربر متوجه خواهد شد و دیگر از اینکه بازدیدکننده پشت درهای بسته قرار گیرد جلوگیری می شود. به عنوان مثال بسیاری از روزها کاخ سعدآباد به دلیل مهمانی های سیاسی بسته است و بازدیدکنندگانی که بدون اطلاع می خواهند به کاخ بروند، با درهای بسته رو به رو می شوند و یا اینکه برخی از موزه ها روزهای تعطیل درهفته دارند که معمولا بازدیدکننده از آن اطلاعی ندارد. اما با مراجعه به سایت برای تهیه بلیت این مشکل حل خواهد شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه مراسم روز جهانی موزه ها که چند روز پیش زودتر از موعد برگزار شد، از الکترونیکی شدن بیشتر موزه ها خبر داد و گفت: در سال ۹۷ کمتر موزه ای را خواهید دید که صاحب وب سایت و ارتباطات مجازی نباشد. البته این مسائل جدا از بلیت الکترونیکی و حفاظت فیزیکی موزه ها نیست . سال ۹۷ باید همه موزه های ما صاحب وب سایت و شناسنامه نرم افزاری اشیا شوند.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز با اشاره به ضرورت استفاده از مشارکت بخش غیردولتی درباره الکترونیک شدن موزه ها گفت: راه اندازی بلیت الکترونیکی در موزه ها توسط بخش غیردولتی یکی از اقداماتی است که در راستای مشارکت بخش غیردولتی انجام داده ایم.

البته مونسان به این موضوع اشاره نکرد که در دوره او کدام یک از موزه ها دارای بلیت الکترونیکی شده اند.
معاون رئیس جمهوری همچنین معتقد است که فروش بلیت الکترونیک، شفافیت مالی و قدرت خرید مردم را بالا می برد و با این طرح هر کس در خانه خود نیز می تواند بلیت تهیه کند.

او به نحوه فروش بلیت در مجموعه سعدآباد اشاره کرده و گفته که این اتفاق در مجموعه هایی مانند سعدآباد اصلا خوب نیست، فقط در ورودی مجموعه بلیت فروخته می شود، اما اگر کسی در میانه های بازدید تمایل به بازدید از یک مجموعه جدید داشته باشد، باید همه راه را تا در ورودی مجموعه به این بزرگی بازگردد و بار دیگر بلیت تهیه کند؛ این اتفاق خوب نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نفوذ دیجیتالی در موزه های ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..