تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان/ روزه گرفتن برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

ساعت: 13:52 منتشر شده در مورخ: 1397/02/29 شناسه خبر: 1364478

معاون علوم پزشکی استان زنجان بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان را مطرح و تاکید کرد: خوردن میوه و سبزیجات به خصوص در زمان سحری توصیه می‌شود و از طرفی پیشنهادی که ما داریم این است که رزه‌داران بین افطار و سحری میزان مایعات بدن خود را اشباع کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای افراد در جهت تامین سلامت جسمی، روانی و معنوی است. 

وی با بیان اینکه یکی از ارکان سلامتی پرداختن به مسائل معنوی است، ابراز کرد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی را برای فرد فراهم می‌کند تا حداکثر استفاده را از این ماه برده و شرایط جسمی مناسبی را داشته باشد که در این راستا لازم است یک رژیم مناسب نیز داشته باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ارائه توصیه‌هایی به مردم در خصوص ماه رمضان و رژیم غذایی مناسب در این ماه خاطرنشان کرد: توصیه‌ای که ما به مردم  داریم  این است که از افراط و تفریط به طور جدی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای افطار از یک ماده غذایی سبک استفاده کنند، عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند که در جای جای دستورات اسلامی نیز به آن اشاره شده است.

صائینی با اشاره به اینکه روزه‌داران باید از خوردن غذای سنگین به طور جد پرهیز کنند، ابراز کرد: به دلیل اینکه انسان زمان زیادی به صورت ناشتا سپری می‌کند اگر مقدار زیادی غذا و آن هم غذای سنگین و پرچرب بخورد معده دچار مشکل خواهد شد که در این شرایط آش، سوپ و امثال اینها توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از زمان افطار تا سحری نهایت استفاده را برد، خاطرنشان کرد: خوردن میوه و سبزیجات به خصوص در زمان سحری توصیه می‌شود و از طرفی پیشنهادی که ما داریم این است که رزه‌داران بین افطار و سحری میزان مایعات بدن خود را اشباع کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این توصیه که باید از خوردن آب سرد در زمان افطار پرهیز کرد، گفت: روزه‌داران باید از نوشیدن نوشابه‌های گازدار پرهیز کرده و در خوردن مواد شیرینی نیز تناسب را رعایت کنند.

وی با تاکید بر استفاده از خرما تصریح کرد: ما خوردن زولبیا و بامیه را زیاد توصیه نمی‌کنیم چرا که اینها دارای چربی، روغن و نشاسته بوده و ممکن است سلامتی فرد را دچار مشکل کنند.

صائینی با بیان اینکه روزه‌داران باید سحری را کامل میل کنند، اضافه کرد: برخی از افراد فکر می‌کنند با حذف سحری می‌توانند وزن خود را کم کنند و عده‌ای سحری را ساعت ۱۲ شب میل می‌کنند که این هم درست نیست و باید برای سحری در وقت مشخص خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی وعده سحری همانند وعده نهار باشد، بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید بلافاصله بعد از خوردن سحری خوابید و باید یک زمان یک ساعتی را برای سحری در نظر گرفت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در وعده سحری باید از خوردن مواد غذایی پرچرب و سرخ کردنی پرهیز شود، ابراز کرد: خوردن مواد غذایی پرچرب عطش فرد را زیاد کرده و وی را در طول روز دچار مشکل می‌کند و به همین دلیل خوردن مواد غذایی کم چرب و کم نمک را توصیه می‌کنیم.

وی با ابراز اینکه خوردن سبزیجات در زمان سحری سبب نگهداری آب در بدن شده و عطش فرد را کم می‌کند، گفت: خوردن سبزیجات از طرفی سبب می‌شود تا اجابت مزاج دچار اشکال نشود.

صائینی با تاکید بر استفاده از شیر و لبنیات عنوان کرد: هیچ ایرادی ندارد که افطاری با مقداری شیر باشد و توصیه‌ای که ما می‌توانیم داشته باشیم استفاده بیشتر از شیر و لبنیات از زمان افطار تا سحری است.

وی با بیان اینکه بیماران نیز باید در این ماه نکاتی را رعایت کنند، اظهار داشت: بیماران دیابتی حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند اما در کل روزه گرفتن برای دیابتی‌ها خوب نیست.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: ممکن است در برخی موارد روزه گرفتن برای برخی دیابتی‌ها مشکل‌ساز نباشد که در این مورد نیز باید پزشک متخصص این اجازه را به فرد بدهد.

وی بیان کرد: این بیماران در صورت بروز علائمی همچون افزایش عرق سرد، تپش قلب و افت قندخون بلافاصله باید روزه خود را باز کنند.

صائینی با بیان اینکه افرادی که دچار پرفشاری خون هستند نیز با پزشک خود مشورت کنند، خاطرنشان کرد: اگر این افراد بتوانند داروهای خود را در زمان مناسب مصرف، رژیم غذایی مناسب داشته و فعالیت بدنی خوبی را انجام دهند با مصرف مایعات و سبزیجات مشکلی در روزه گرفتن نخواهند داشت.

وی با اشاره به عدم تناسب وزنی برخی افراد ابراز کرد: عده‌ای وزن زیادی داشته و عده دیگر نیز وزن کمی دارند که ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند اما این افراد نیز در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب به راحتی می‌توانند روزه بگیرند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: بیماران قلبی نیز حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند چرا که برخی از این افراد باید در طول روز دارو مصرف کنند و اگر این افراد توانستند نظر پزشک معالج خود را بگیرند می‌توانند با بررسی شرایط تصمیم‌گیری کنند.

وی در مورد روزه گرفتن خانم‌های باردار نیز گفت: برای دوره بارداری سه دوره تعریف شده که دوره نخست سه ماهه اول بوده و خانم‌های باردار در این  دوره می‌توانند روزه بگیرند.

صائینی افزود: خانم‌های باردار در سه ماهه دوم تنها در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند می‌توانند روزه بگیرند اما در سه ماهه سوم این افراد نباید روزه بگیرند.

وی عنوان کرد: افرادی که سر دردهای میگرنی دارند باید توجه داشته باشند که این سردردها مانعی برای روزه گرفتن نیست و اگر تغذیه مناسب داشته باشند هیچ مشکلی پیدا نخواهند کرد مگر اینکه نظر پزشک متخصص چیزی دیگر باشد.

معاون علوم پزشکی استان زنجان در مورد روزه گرفتن افراد سالمند نیز گفت: اگر سالمندان در کنار سالمندی بیماری دیگری نداشته باشند مشکلی در روزه گرفتن ندارد اما نباید داشتن یک رژیم مناسب غذایی را فراموش کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سالمندی که از یک بیماری دیگری رنج می‌کنند حتما باید  با پزشک معالج خود مشورت کنند.

صائینی در پایان با اشاره به روزه گرفتن افرادی که امسال به سن تکلیف رسیده‌اند، اظهار داشت: خانواده‌ها برای روزه گرفتن این افراد باید با مشاور تغذیه و پزشک خانواده مشورت کنند و در صورت داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند روزه بگیرند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان/ روزه گرفتن برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..