تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان (شرایط گرفتن روزه )

حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان (شرایط گرفتن روزه ) حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان

اگر به دلیل امتحان و درس خواندن روزه نگرفتیم چه حکم شزعی خواهد داشت و باید چه کار کرد ؟

شرایط روزه گرفتن و روزه نگرفتن در ماه رمضان چگونه است . توضیحات کامل در مورد نکات روزداری و شرایط گرفتن روزه را در این جا دنبال نمایید.

با توجه به تداخل پیدا کردن ماه مبارک رمضان با فصل امتحانات، حکم روزه نگرفتن در ماه رمضان به دلیل امتحانات چیست؟

1-  آیت الله العظمی خامنه اي:
صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست ودر صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ ولی دو کار میتوانید انجام دهید:

یکی این که قبل از ظهر به مسافرت بروید، یعنی حداقل ۲۵ کیلومتر مسافت را از شهر خود به قصد یک سفر شخصی دور شوید و طی کنید، آنجا افطار کنید و برگردید.

راه دیگر این که روزه بگیرید و به درس و مطالعه بپردازید، اگر واقعاً در میان روز ضعف بر شما غالب شد که دیگر واقعاً قابل تحمل نبود یا سخت بودو مشقت داشت، افطار کنید و بعدا قضایش رابه جا آورید.

اما به صرف این که کسی درس دارد یا آزمون کارشناسی ارشد دارد، بخواهد روزه‌اش را نگیرید، اینکار گناه است و روزه‌ها هم قضا دارد و هم کفاره.

2- آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
درس خواندن مجوز افطار روزه نمی‌گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت مطالعه خودرا تغییر دهد و به فاصله زمانی افطار تا سحر و یا زمانهائی که توان بیشتری برای درس خواندن دارد موکول نماید.

در غیر این صورت، تنها مجوز افطاراین است که در برخی روزها «مثلاً هفته اي ۳-۴ روز» قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج ودر آنجا افطارکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.

3- آیت الله العظمی سیستانی:
ادامه تحصیل پوزش موجهى براى روزه خوارى نیست ولى اگر فرض بر این باشد که ترک تحصیل براى او موجب حرج وسختى است به حدى که طبق معمول تحمل نمى شود و امکان تحصیل با روزه نمى باشد مى تواند پس از قصد روزه در صورتى که مضطر به خوردن یا آشامیدن باشد به مقدار ضرورت میل کند ولى سیر نخورد و ننوشد و بعد از آن قضا نماید و کفاره بر او نیست.

البته مى تواند قبل از ظهر به مقدار مسافت ۲۲ کیلو متر از شهر خارج شود و انجا روزه را بخورد چون مسافر است و بازگردد وروزه آن روز سرنگون است وفقط قضا دارد.

حتما بخوانید:  حکم شرعی رابطه جنسی و ارضا شدن در ماه رمضان چیست؟

حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان (شرایط گرفتن روزه )

آشنایی با انواع روزه و شرایط آن

شرایط واجب شدن روزه

1- روزه دار باید مسلمان و عاقل و بالغ باشد، یعنی باید تا غروب آفتاب عقل و هوش را از دست نداده باشد بعلت مستی یا غش یا بیهوشی موقت و …

2- باید به سن بلوغ رسیده باشد «اما باید در سن 7 تا 10 سالگی روزه گرفتن به کودکان عادت داده شود.»

3- باید هلال ماه را رؤیت کرده باشد یا 3 نفر شهادت دیدن ماه را داده باشند.

شرایط صحت روزه:
1- مسافر نماز قصر نباشد یعنی بر مسافری که بتواند نماز قصر بخواند روزه واجب نیست اما باید بعد از رمضان روزه هایي راکه در مسافرت خورده است قضا نماید. اما اگر کسی بخواهد در مسافرت روزه بگیرد روزه اش صحیح است.

2- قدرت و توانایی گرفتن روزه را داشته باشد.

3- باید از حیض و نفاس پاک باشد. حیض«خون قاعدگی عادت ماهانه زنان» و نفاس«خون زایمان».

انواع روزه:
روزه به چهار قسمت تقسیم می‌شود.
1- روزه واجب
2- روزه سنت
3- روزه حرام
4- روزه مکروه

الف» روزه هاي‌ واجب عبارتند از: روزه ماه رمضان، روزه نذر، روزۀ قضای روزه واجب.
1- روزه ماه مبارک رمضان که عبارت است از یک ماه قمری که بر هر مسلمان بالغ و عاقل واجب است این ماه را روزه بگیرد.

2- روزه نذر: روزه اي است که انسان برای درخواستی از خداوند یا این که برای بازگرداندن قَدَر یا با هر نیت و پیمانی که میان خود و خداوند بسته بخواهد روزه بگیرد باید به نذرش وفا کند و واجب است هر چند روزه اي راکه نذر کرده حتما بگیرد و نیت روزۀ واجب را بیاورد.

3- روزه قضا: روزه اي است که شخص نتوانسته در ماه رمضان بگیرد، به دلیل بیماری یا هر دلیل دیگری که برای آن اجازه شکستن روزه را داشته باشد باید بعد از رمضان و تا آمدن رمضان دیگری آن را قضا نماید.

4- روزه کفاره: روزه ي واجب دیگری است که شخص بخاطر گناهی که مرتکب شده میگیرد. یعنی اگر شخصی بخواهد برای گناهی که مرتکب شده روزه بگیرد روزه اش واجب می‌شود. یکیدیگر از روزه هاي‌ کفاره، کفاره قسم است. کسیکه سوگندی خورده و سوگندش شکسته شده باید سه روز را روزه باشد. البته واجب نیست هر سه روز را پشت سرهم روزه بگیرد.

کفارۀ ظهار، کفارۀ جماع و همبستری در ماه مبارک رمضان که اگر شخصی دچار چنین گناهی شده باشد باید دو ماه متوالی روزه باشد یا این که یک برده یا کنیز را آزاد نماید، و یا 60 مسکین را طعام بدهد.

ب» روزه هاي‌ سنت
1- شش روز از ماه شوال که اگر کسی بخواهد می‌تواند شش روزبعد از ماه مبارک رمضان ودر ماه شوال پشت سرهم یا جداگانه روزه بگیرد، پیامبر گرامی «ص» می فرماید:

«من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فذالک صیام الدهر»

یعنی: ماه رمضان و شش روز از ماه شوال برابر است با روزه یک سال،«الحسنات بعشر أمثالها» 360=36×10 یعنی روزه یک سال.

2- نه روز از ماه ذی الحجه، یعنی از نخستین روز ماه ذی الحجه شروع شده تا نهمین روز از این ماه.

3-روزه عرفه، که نهمین روز از ماه ذی الحجه است و برای کسانی است که در حج بسر نمیبرند سنت است که روزه باشند. البته دراین روز حجاج نباید روزه باشند بخاطر این که دچار ضعف و سستی نشوند و بهتر با خداوند سبحان راز و نیاز کنند. نهمین روز از ذی الحجه گناه 2سال را پاک می‌کند. پیامبر اکرم «ص» می فرماید:

حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان (شرایط گرفتن روزه )

«صوم یوم عرفة یکفرسنتین ماضیة و مستقبلة و صوم یوم عاشوراء یکفر سنة ماضیة»

«روزه عرفه گناه دو سال گذشته و آینده و روزه روز عاشورا گناه یک سال گذشته را از بین میبرد.» «رواه الجماعة إلما البخاری»

4-روزه تاسوعا و عاشورا از ماه محرم که نهمین و دهمین روز از ماه محرم است.

5-روزه در ماه شعبان

6-روزه دوشنبه و پنج شنبه از هر هفته که برابر است با روزه در ماه هاي‌ حرام «الأشهر الحرام»

7-روزه ایام البیض، که روزه هاي‌ ایام البیض سه روز وسط هرماه قمری هستند، یعنی روزه سیزدهم، چهاردهم ؛ پانزدهم هرماه بجز ماه ذی الحجه.

8-روزۀ سه روز در ماه، سه روز روزه گرفتن در هرماه برابر است با یک سال متوالی روزه بودن اما این که چه روز در ماه را روزه بگیریم مشخص نشده، برای این که شخص بتواند روزی راکه خودش برنامه ریزی کرده بگیرد به صورت جداگانه یا پشت سر هم.

روزه هاي‌ حرام

1- روز عید فطر

2- روز عید قربان و سه روزبعد از عید قربان «ایام التشریق»

3- یوم الشک- روزی که رؤیت هلال رمضان ثابت نشده باشد.

4- روزه 12 ماه پشت سرهم یعنی یک سال متوالی را روزه بودن حرام است. «لا صام من صام المابد، مرتین» «رواه شیخان»

روزه مکروه
اگر کسی بخواهد درسال فقط روزهای جمعه را روزه بگیرد مکروه است، به دلیل این که جمعه عید پرهیزگاران و روز برگشتن بسوی خیر و نیکی است پس برای این که مسلمانان دچار ضعف نشوند و بهتر بتوانند به درگاه خداوند استغفار و دعا کنند، نباید این روز را روزه بگیرند.

ابوهریره«رضی الله عنه» از پیامبر اکرم«ص» نقل می‌کند که فرمود:

«لا تصوموا الجمعة إلا و قبله یوم إو بعده یوم»

«روزهای جمعه روزه نگیرید مگر این که روز پیش ازآن« روز پنج شنبه» و یا روز پس ازآن «روز شنبه» روزه باشید.»

البته این در مورد روزه هاي‌ مستحب است و گرفتن روزه ي واجب در روز جمعه اشکالی ندارد. حتما از مطالب شرعی دیگر ما در مورد روزداری و احکام روزه در پایین استفاده نمایید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حکم شرعی روزه نگرفتن به خاطر امتحان (شرایط گرفتن روزه )»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..