تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قاتلی که بی‌صدا جان میلیون‌ها ایرانی را می‌گیرد/ بلا‌های مرگباری که فشارخون بر سرتان می‌آورد

طبق آمار، از هر ۱۰ بزرگسال، ۳ نفر از فشارخون بالا در دنیا رنج می‌برند و به عبارتی حدود یک و هشت دهم میلیارد نفر در دنیا فشارخون بالا دارند، ۴۵ %  موارد مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی وعروقی و ۵۱ % فوتی ها ناشی از سکته‌های مغزی به دلیل فشارخون بالا ست همچنین نیمی از این مبتلایان به فشارخون بالا از بیماری خود  بی اطلاع هستند.

استوار ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل در بروز بیماری‌های غیر واگیر به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی که نخستین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود فشار خون است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غبرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ۲۷ درصدی فشار خون در بزرگسالان ایران گفت: در واقع از هر چهار نفر بزرگسال بالای ۱۸ سال یک نفر در کشور فشار خون دارد و متاسفانه حدود نیمی از افرادی که از بیماری فشارخون بالا رنج می‌برند در مورد بیماری خود اطلاع ندارند یا اگر از بیماری خود اطلاع دارند فشار خون آن‌ها تحت کنترل نیست و دارو مصرف نمی‌کنند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فشارخون با سن ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: با افزایش سن شیوع فشار خون افزایش پیدا می‌کند و نیمی از افراد بالای ۵۰ سال در کشور از فشار خون بالا رنج می‌برند و در سالمندان بالای  هفتاد سال  تا ۸۰ درصد شیوع فشار خون بالا گزارش شده است.

فشارخون

نمک مقصر اصلی فشارخون بالای ایرانی ها

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غبرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مهمترین علل ایجاد فشار خون مصرف بالای نمک در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه ۹۰ درصد مردم ایران بیش از اندازه نمک مصرف می‌کنند و در نتیجه احتمال بروز فشار خون بالا در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند البته باید توجه داشت، افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند باید به درمان توجه داشته باشند و دارو‌ها را به میزان مورد نیاز مصرف کنند.

فشارخون بالا، شایع‌ترین بیماری قلبی عروق بدون علامت

مسعود اسلامی رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی و دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه بیماری فشار خون بالا شایع‌ترین بیماری قلبی و عروقی محسوب می‌شود و این بیماری علامتی ندارد و به همین دلیل فرد متوجه بیماری خود نیست، گفت: تا یکسال پیش زمانی گفته می شد فرد فشار خون بالا دارد که فشار ماکزیمم بالاتر از ۱۴  و فشار خون مینیمم بالاتر از ۹ باشد اما از یکسال قبل این میزان کاهش پیدا کرده است و زمانی می‌گوییم فرد فشارخون  بالا دارد که فشار خون ماکسیمم بالای ۱۳ و فشارمینیمم بالای  ۸ باشد.

فشارخون

چگونه فشارخون بالا را تشخیص دهیم؟

رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی با اشاره به راه تشخیص فشار خون بالا گفت: با یک نوبت اندازه‌گیری فشار خون نمی‌توان گفت که فرد فشار خون بالا دارد، در صورتی که دو بار و در دو روز فشار خون فرد اندازه‌گیری شود و فشار خون در اندازه‌گیری‌ها بالاتر از ۱۳ روی ۸.۵ باشد در این صورت می‌گوییم که فرد مبتلا به فشار خون بالا است.

اسلامی تصریح کرد: درست است که فشار خون بالا علامتی ندارد، اما این بیماری عوارضی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نارسایی قلبی و سکته اشاره کرد، مهمترین علت در بروز نارسایی قلبی فشار خون بالا است و فردی که در هنگام فعالیت دچار تنگی نفس می‌شود علت آن ناشی از فشار خون کنترل نشده است.

هشدار، فشارخون بالا در خواب را جدی بگیرید

رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه فشار خون در طول خواب نیز اهمیت دارد، عنوان کرد: پیش از این فقط به فشار خون در طول روز اهمیت داده می‌شد، اما اکنون مطالعات نشان داده است که فشار خون بالا در طول خواب نیز خطرناک است؛ در واقع اگر در طول خواب فشار خون بالاتر از ۱۲ روی ۸ باشد در این صورت است که احتمال خطر وجود دارد، برای اندازه گیری فشارخون در طول خواب از دستگاه اندازی گیری فشارخون اتوماتیک می توان استفاده کرد.

فشارخون

فشارخون بالا عامل یک سوم سکته های قلبی

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران تاکید کرد: فشار خون بالا عامل بروز ۶۰ درصد نارسایی‌ها قلبی محسوب می‌شود، همچنین ۳۰ درصد سکته‌های قلبی ناشی از فشار خون بالاست.

اسلامی ادامه داد: مهمترین علت سکته قلبی و نامنظمی شدید قلبی فشار خون بالا است به همین دلیل توجه به این بیماری و کنترل آن در پیشگیری از این بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از سکته بسیار حائز اهمیت است.

فشارخون بالا سکته مغزی را به جانتان می اندازد

فرهاد عصارزادگان متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فشار خون بالا و تاثیر آن در بروز سکته مغزی عنوان کرد: به طور کلی دو نوع سکته مغزی داریم که به دلیل گرفتگی عروق اتفاق می‌افتد و در این حالت لخته‌ای در یکی از عروق مغزی ایجاد و با انسداد مسیر خون سکته مغزی ایسکمیک بروز می‌کند.

وی ادامه داد: سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی دهنده به دلیل پارگی عروق مغز اتفاق می‌افتد که در اثر پارگی رگ‌های مغزی خون به داخل بافت مغز نفوذ می‌کند و منجر به سکته مغزی می‌شود.

عصارزادگان با بیان اینکه فشار خون در بروز هر دو نوع سکته مغزی تاثیرگذار است، عنوان کرد: در سکته مغزی هموراژیک فشار خون نقش جدی‌تری بازی می‌کند البته در سکته مغزی ایسکمیک هم فشار خون عامل خطر محسوب می‌شود، اما در سکته مغزی خونریزی دهنده یکی از اصلی‌ترین علل بروز، فشار خون بالا است.

فشارخون

فشارخونتان از این عدد بالا برود سکته مغزی می کنید

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران به دلیل اینکه از بالا رفتن فشار خون خود آگاهی ندارند یا درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند با افزایش ناگهانی فشار خون از عدد ۱۳ به ۱۷ و بالاتر رگ‌های مغزی دچار پارگی رگ های مغزی می‌شوند و سکته مغزی بروز می‌کند.

عصارزادگان تصریح کرد: متاسفانه سکته مغزی عوارض طولانی مدتی برای فرد ایجاد می‌کند و منجر به معلولیت و از کار افتادگیمی‌شود که به دنبال آن خانواده و جامعه آسیب می‌بینند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه دنیا به سمت اهمیت و توجه به فشار خون و پیشگیری از عوارض آن گام برداشته است گفت: انجمن قلب و سکته مغزی آمریکا راهنماهایی  را برای فشار خون تعریف کرده‌اند و بازه فشار خون مناسب را پایین را آورده‌اند؛ خط فشار خون از یکسال قبل به عدد ۱۳ روی ۸ کاهش پیدا کرده است و این نشان از توجه به موضوع فشار خون و کنترل آن در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و مرگ و میر ناشی از آن است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قاتلی که بی‌صدا جان میلیون‌ها ایرانی را می‌گیرد/ بلا‌های مرگباری که فشارخون بر سرتان می‌آورد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..