تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رهاسازی اجباری آب سد جرگلان

ساعت: 14:27 منتشر شده در مورخ: 1397/02/26 شناسه خبر: 1363522

بخشدار جرگلان گفت: آب سد چندیر جرگلان بعد از بارش های اخیر و راه افتادن سیل از رودخانه چندیر و راهی شدن آن به این سد اجباری رها سازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، پولاد نجاهی، بخشدار جرگلان در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار کرد: به دلیل ساکن بودن اهالی دو روستای دولان و اسمی در حاشیه سد چندیر و بالا آمدن آب سد به اجبار یکی از دریچه های سد توسط آب منطقه ای بازگشایی شد .

 

نجاهی افزود: فرمانداری راز و جرگلان، آب منطقه ای و بخشداری رضایتی نسبت به بازگشایی دریچه سد و هدر رفت ندارند و در پی بستن دریچه هستند.

 

وی تصریح کرد: اهالی دو روستای اسمی و دولان با وجود گذشت سالها از ساخت سد و دریافت کامل مطالبات ک زمین های خود حاضر به ترک روستاهای خود نیستند.

 

بخشدار جرگلان با اشاره به جانمایی محل جدید برای جابه جایی این دو روستا گفت:  از سال گذشته که آبگیری سد چندیر به صورت رسمی آغاز شد تذکر های پی در پی درباره حق تملک زمین های زراعی، مسکونی و باغات  داده شد و دادستان اختیار تخریب منازل را در فروردین ماه ۹۷ صادر کرد اما متاسفانه اهالی این دو روستا همچنان ساکن هستند .

 

وی ادامه داد: در چند روز اخیر آب سد بر اثر بارش ها بالا آمده و سبب تهدید زندگی اهالی این دو روستای حاشیه سد شده  است و به همین دلیل به اجبار یکی از دریچه های سد بازگشای شد .

 

وی اظهار داشت: با وجود خشکسالی های اخیر و کمبود ذخیره آب سد، رها سازی آب اقدام منطقی نیست به همین دلیل از آب منطقه ای خواسته شد تا دریچه سد هر چه زودتر بسته شود.

 

وی افزود: به منظور تسریع روند تخلیه این دو روستا، برق و تلفن روستاها را قطع کردیم و با اهالی نیز صحبت شد تا هر چه زودتر به مکان جدید که در دو کیلومتری شمال غرب سد قرار دارد، بروند.

 

وی درباره علت ترک نکردن اهالی این دو روستا نیز گفت: دلیل مردم برای خالی نکردن این است که ساخت خانه ها تکمیل نشده است در حالی که چندین سال فرصت داشته اند تا خانه های خود را با مطالباتی که از آغاز ساخت سد بابت زمین های خود دریافت کرده های بسازند که کم کاری کرده اند.

 

نجاهی افزود: با این وجود ۸۰ قطعه زمین برای ساخت وجود دارد و ۲۰ روزی است که برق کشی به مکان جدید نیز انجام شده و آب مورد نیاز نیز به صورت سیار فراهم است .

 

وی همچنین اظهار کرد: از زمان قطع کردن برق و تلفن ها ۸۰ درصد اهالی اسمی و ۵۰ درصد اهالی روستای دولان به مکان جدید کوچ کرده اند .

 

بخشدار جرگلان اظهار امیدواری کرد :امید است بقیه ساکنین نیز همکاری لازم را نمایند تا جلوی آزاد سازی آب سد ۱۵۰ میلیارد تومانی کشور گرفته شود.

 

گفتنی است دو روستای اسمی و دولان در حدود ۸۰ خانوار و ۳۵۰ الی ۴۰۰ نفر جمعیت دارد .

 

سد چندیر یا قزلداش جرگلان، سی و چهارمین سد کشور است که در حدود ۱۲ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و ساخت آن از سال ۸۱ شروع شده بود.

خبرنگار:رحیمی

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رهاسازی اجباری آب سد جرگلان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..