تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشتمین روز جولان گرد و غبار در سیستان و بلوچستان نفس ۱۳ شهر را گرفت

هشتمین روز جولان گرد و غبار در سیستان و بلوچستان نفس ۱۳ شهر را گرفتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که زندگی برای مردم شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان در شرایط غیرعادی سپری می‌شود چرا که هوایی که در آن نفس می‌کشند آلوده به گردوغبار نقاط خشکی است که این استان را محاصره کرده و با وزش هر باد و طوفانی زندگی این مردم از شرایط عادی خارج می‌شود.

این شرایط در حالی است که شهر‌های شمالی استان تا چند روز دیگر شاهد آغاز باد‌های ۱۲۰ روزه خواهند بود. باد‌هایی که شاید در شمال استان می‌وزد، اما تبعات آن جنوبی‌ترین شهر‌های سیستان و بلوچستان را نیز در برمی‌گیرد.

در چند روز گذشته نیز با وزش طوفان شن در برخی نقاط استان با هجوم ریزگرد‌ها آسمان ۱۳ شهر استان و روستا‌های اطراف آن غبارآلود است و این شرایط اختلال‌هایی در تردد جاده‌ای و حتی پرواز‌ها به وجود آورده است به طوریکه وزش باد ۷۲ کیلومتر بر ساعتی دوشنبه گذشته مسیر هواپیمایی که قرار بود در فرودگاه زاهدان به زمین بنشیند را به سمت بندرعباس تغییر داد.

علاوه بر این میزان آلودگی هوا در برخی شهر‌های استان مانند زاهدان تا ۱۱ برابر حد مجاز افزایش یافت و به طور کلی شرایط اکثر شهر‌های استان در محدوده ناسالم و یا بحرانی قرار گرفت.

دید افقی در ایرانشهر به ۱۰۰۰ متر رسید

علی ملاشاهی رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت ریزگرد‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: در شبانه‌روز گذشته آسمان ۱۳ شهر استان غبارآلود بوده وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته است.

وی با بیان اینکه سرعت وزش باد در ایرانشهر به ۵۰ کیلومتر بر ساعت رسید و موجب گردوخاک شد، افزود: وزش باد و گردوخاک و افزایش غلظت غبار در ایرانشهر سبب شد که دید افقی در این شهر به ۱۰۰۰ متر کاهش یابد و هوا به شدت ناسالم شد.

ملاشاهی ادامه داد: نصرت‌آباد نیز در ۲۴ ساعت گذشته هوای غبارآلوده را تجربه کرده که دید افقی آن حدود ۲ کیلومتر شده است. شهر‌های سراوان، راسک و کنارک نیز به سبب بروز غبار دید افقی آن‌ها به ۳ کیلومتر کاهش‌یافته و کیفیت هوا در شرایط نامناسبی بوده است.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: غلظت غبار حتی شهر ساحلی چابهار را نیز فراگرفته است، شهر‌های نیکشهر، زاهدان، مهرستان، زابل، زهک خاش نیز با ریزگرد‌ها گرفتار بوده و دید افقی در این شهر‌ها به شدت کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر غلظت آلودگی هوا در شمال استان تا ۲۵۹۸ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۱۷ برابر حد مجاز نیز کاهش یافت و وضعیت هوا ۵ برابر شرایط بحرانی شد. همچنین در چند روز اخیر آلودگی هوای زاهدان نیز به ۱۱ برابر حد مجاز رسید.

طوفان شن دوباره شمال سیستان و بلوچستان را فرامی‌گیرد

ملاشاهی افزود: وزش باد و گردوخاک همچنان در استان پابرجا است و تا دوشنبه هفته آینده در پنج شهرستان شمالی استان ادامه دارد. در این مدت در نوار شرقی و غرب استان نیز علاوه بر افزایش غبار، وزش باد باشدت کمتر انتظار می‌رود.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در روز‌های پنج‌شنبه تا شنبه آینده شدت وزش باد در شمال استان افزایش می‌یابد به طوری که در نقاط مستعد طوفان گردوخاک و کاهش شدید دید رخ می‌دهد.

وی در بخش دیگری به وزش باد و گردوخاک در سواحل جنوب استان اشاره کرد و افزود: از امشب تا جمعه پیش رو دریای عمان مواج و متلاطم و در سواحل باد و گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته نیز ارتفاع موج دریا به ۱۴۵ سانتی‌متر رسیده است.

ملاشاهی در ادامه به وضعیت دمایی شهر‌های استان پرداخت و گفت: با تقویت سیستم پرفشار در استان روند کاهش دما در روز‌های پیش رو شروع می‌شود به‌طوری که دمای هوا در شمال استان بین ۴ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته راسک و زرآباد با دمای ۴۲ درجه سلسیوس گرم‌ترین شهر‌های استان و زاهدان با ۱۹ درجه سلسیوس سردترین شهر استان بوده است.

انتهای پیام/ز

گردو غبار در سیستان و بلوچستان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشتمین روز جولان گرد و غبار در سیستان و بلوچستان نفس ۱۳ شهر را گرفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..