تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جنگ سازمان جهانی بهداشت با چربی‌های ترانس

جنگ سازمان جهانی بهداشت با چربی‌های ترانس

دانش > پزشکی - ایرنا به نقل از مدیکال ساینس نوشت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته اعلام کرد، برنامه ای برای ممنوعیت محصولات حاوی چربی‌های ترانس صنعتی طی پنج سال دارد که نیازمند همکاری دولت‌ها است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود اعلام کرد بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند. در این گزارش آمده است بیش از 17میلیون نفر در سال براثر بیماری‌های قلبی عروقی، ازجمله حمله قلبی و سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.
تغییر شیوه زندگی به‌گونه‌ای که مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد امری دشوار است،ولی این چالش باعث نمی‌شود پژوهشگران از تشویق مردم به تبعیت از رژیم غذایی سالم و مملو و از سبزیجات و زندگی پرتحرک دست‌بردارند.
بر اساس دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت، با یک اقدام ساده می‌توان بخش اعظمی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد و آن حذف کامل چربی‌های ترانس (اسیدهای چرب ترانس) از برنامه غذایی است.
با توجه به آمار WHO، مصرف چربی‌های ترانس عامل حدود 500 هزار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در هرسال هستند. معمولاً این چربی‌ها از طریق غذاهای سرخ‌شده، محصولات پخته‌شده و آماده رستوران‌ها و غذاهای کنسروی و محصولات آماده‌ای که تحت عنوان میان وعده یا اسنک سرو می‌شوند در مقادیر بالا وجود دارند و مهم‌ترین عامل افزایش کلسترول بد خون هستند.
بر این اساس سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد برنامه‌ای برای ممنوعیت محصولات حاوی چربی‌های ترانس صنعتی در طی پنج سال دارد که نیازمند همکاری دولت‌هاست.
دکتر تام فریدن رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گفت: چربی‌های ترانس یک ماده شیمیایی سمی غیرضروری است که مردم سراسر جهان را تهدید می‌کند.
چربی‌های ترانس مصنوعی برای اولین بار در اوایل قرن بیستم زمانی توسعه یافتند که تولیدکنندگان محصولات صنعتی دریافتند می‌توان بخشی از کره را با روغن‌های هیدروژنه که ماندگاری بالایی دارند، جایگزین کنند. به‌مرور با افزایش تبلیغ و مصرف این محصولات تحقیقاتی درزمینهٔ مضرات آن آغاز شد و اکنون به مهم‌ترین دلیل بیماری‌های قلبی بدل شده است.
در سال 2001 میلادی شورای تغذیه دانمارک محدودیت چربی‌های ترانس را به دولت پیشنهاد کرد و قانون مربوطه در سال 2003 میلادی تصویب شد. این اقدام موجب کاهش سریع مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در مقایسه با سایر کشورها شد و کشورهای اروپایی نیز این رویه را در پیش گرفتند.
در سال 2006 نیویورک قانون ممنوعیت ورود چربی‌های ترانس به این شهر را تصویب و در سال 2008 میلادی آن را اجرایی کرد. با وجود انتقادات شدید، این اقدام منجر به کاهش حمله قلبی در نیویورک شد.
بالاخره در سال 2015 سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این چربی‌ها را در تمام کشور ممنوع کرد. البته هنوز هم در آسیا و آفریقا به دلیل قوانین ضعیف، این نوع چربی در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. سیاست جدید سازمان جهانی بهداشت در عمل نمی‌تواند مصرف این چربی‌ها را در کشورها ممنوع کند اما با ارائه خط‌مشی‌ها می‌توان دولت‌ها را برای وضع مقررات مقتضی ترغیب کرد.

5656




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جنگ سازمان جهانی بهداشت با چربی‌های ترانس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..