زادروز "ویلیامینا فلمینگ" ª

ویلیامینا پاتون استیونس فلمینگ 15 می 1857 در شهر داندی کشور اسکاتلند، متولد شد.

فلمینگ به ایجاد سیستم تعیین مشترک برای ستاره‌ها و فهرست هزاران ستاره و سایر پدیده‌های نجومی کمک کرد. یکی از دستاوردهای این اخترشناس کشف "سحابی سر اسب"(Horshead) در سال 1888 بود.

سحابی سر اسب که در کاتالوگ سحابی‌های تاریک برنارد با کد B33 شناخته می‌شود یک سحابی تاریک در  ابر مولکولی شکارچی است که نزدیک به شرقی‌ترین نقطهٔ صورت فلکی شکارچی قرا گرفته‌است و 1500 سال نوری تا زمین فاصله دارد.

اولین بار، این سحابی توسط ویلیاما فلمینگ عکسبرداری و در رصدخانه دانشگاه هاروارد ثبت شد. این جرم همچون دندانه‌ای تیره در میان سحابی نشری قرمز رنگ خودنمایی می‌کند. چهره تیره‌ای از سر اسب در سحابی آشکار است که این جرم در حقیقت غباری کدر است که در جلوی سحابی نشری و پر نوری قرار گرفته. این جرم نیز همچون ابرهای جو زمین به صورت اتفاقی چنین شکلی را به خود گرفته است. بعد از چندین هزار سال، بخش داخلی سحابی به دلیل حرکت دگرگون می‌شود. انتشار سحابی به رنگ قرمز به علت آمیخته شدن الکترون باپروتون‌های اتم هیدروژن است. همچنین در تصویر، سحابی بازتابی آبی رنگی مشاهده می‌شود که به گونه‌ای ممتاز نور آبی ستاره همدم را بازتاب می‌کند.

در سال 1877 او با "جیمز اور اورل فلمینگ"، ازدواج کرد. وقتی که خانم فلمینگ در ۲۱ سالگی به بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد او مدت کوتاهی به عنوان یک معلم مشغول به کار بود.

پس از آنکه او و فرزندش توسط جیمز فلمینگ رها شدند، او به عنوان خدمتکار در خانه پروفسور" ادوارد چارلز پیکرینگ" (Edward Charles Pickering) مدیر رصدخانه "کالج هاروارد" (HCO) ،کار می‌کرد.

ادوارد پینک غالبا از عملکرد رایانه در رصدخانه ناامید بود و با صدای بلند شکایت می‌کرد: خدمتکار اسکاتلندی من بهتر می‌تواند انجام دهد بنابراین در سال 1881 پیکرینگ، فلمینگ را برای پیوستن به کالج هاروارد استخدام کرد و به او نحوه تجزیه و تحلیل طیف‌های ستاره‌ای را آموزش داد. او اولین کارشناس کاملی از کامپیوترهای انسان بود که توسط پیکرینگ در کالج هاروارد ایجاد شده بود.

پیکرینگ مدیر رصدخانه هاروارد به استخدام زنان به عنوان کارگران ماهر در رصدخانه هاروارد برای پردازش داده‌های نجومی تصمیم گرفت.

به زودی فلمینگ یک سیستم برای طبقه‌بندی ستاره‌ها را بر اساس میزان نسبی هیدروژن مشاهده شده در طیف آنها طراحی کرد.

فلمینگ در فهرست‌بندی ستاره‌ها که بعدها به عنوان کاتالوگ هنری دراپر منتشر شد، کمک کرد. در 9 سال تلاش او بیش از 10 هزار ستاره را فهرست کرد. در طول کارش او 59 سحابی گازی، بیش از 310 ستاره متغیر و 10 عدد نواختر را کشف کرد.

در سال 1907 او فهرستی از 222 ستاره متغیر که کشف کرده بود را منتشر کرد.

در سال 1888 فلمینگ سحابی سر اسب را بر روی یک صفحه تلسکوپ فتوگرامتری کشف کرد که توسط ستاره‌شناس  W. H. Pickering، برادر ادوارد چارلز پیکرینگ طراحی شده بود؛ او سحابی درخشان را توصیف کرد.

در سال 1886 فلمینگ مسئول دهها زن استخدام شده برای محاسبه طبقه‌بندی‌های ریاضی و ویرایش نشریات رصدخانه بود.

در سال 1889 او به عنوان مدیر هنری عکس‌های نجومی در دانشگاه هاروارد انتخاب شد و در سال 1906 عضو افتخاری انجمن سلطنتی نجوم لندن، شد.

وی در 21 مه سال 1911 در بوستون مرکز ایالت ماساچوست در سن 54 سالگی در گذشت.

5656

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زادروز "ویلیامینا فلمینگ" ª»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.