تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اولین تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در ایران؛ هاچ بکی فوق سریع برای سلیقه های متفاوت

بامداد صفائیان
عکاس

آراد فلاح
نویسنده

اگر از حضور انبوهی از خودروهای بی نام و نشان چینی و کراس اوور های ملال آور با پیشرانه های ضعیف در بازار خودرو این روزهای کشورمان خسته شده اید تا پایان این مطلب همراه ما باشید. همکاری سایپا و سیتروئن پیشینه ای طولانی و نه چندان فاخر دارد که البته نتیجه آن در سال ها قبل به عرضه ژیان و سپس زانتیا و سیتروئن c5 در ایران منجر شد. اما مدیران سیتروئن حالا با دراختیار داشتن 50 درصد از مالکیت سایپا کاشان و ایجاد شرکت سایپا سیتروئن قصد دارند تا جدی تر از همیشه در بازار ایران به فعالیت بپردازند و نخستین خروجی این تحول پسا برجامی (به امید حفظ شدن) به عرضه هاچ بک سیتروئن C3 با قدرتمندترین پیشرانه قابل تصور در کشورمان منجر شده است. خودرویی که داغ ترین محصول مونتاژی حال حاضر ایران محسوب می شود و اخیرا شرایط تست و بررسی همه جانبه آن نیز برای خبرنگاران فراهم شد که مقاله پیش روی شما ماحصل همین تجربه است.

خاص، کاربردی، فرانسوی و سفید


اگر به محصولات مدرن سیتروئن در بازار جهانی علاقه مند باشید احتمالا خوب می دانید که این خودروساز اساسا به نوآوری های کاربردی علاقه ای فراوان دارد. سیتروئن C3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان مهمترین نماد این تفکر را در ساخت ضربه گیر کاملا بزرگ و مشکی رنگ در نمای جانبی دانست که به لطف بالشتک های بادی قصد دارد تا بیش از هر خودرو دیگری، بدنه را از گزند تصادفات جزئی درون شهری حفظ نماید.
استفاده از چنین قطعه ای در زمانی که بسیاری از خودروسازان اساسا زه های بدنه را حذف کرده اند نشان می دهد که طراحان سیتروئن نه تنها علاقه ای به پیروی از الگوی سایرین ندارند، بلکه می خواهند تا تفکر کاربردی و شجاعانه خود را حتی با رنگی متضاد رنگ بدنه به رخ مشتریان بکشند.


به هرحال آنچه واضح است اینکه سیتروئن C3 به عنوان یک هاچ بک جمع و جور شهری (کلاس B) که شاید اندکی از پژو 206 بزرگتر است، به صورتی کاملا مدرن طراحی شده است و در نمای جلو حتی چهره ای خشن نزدیک به خودروهای کراس اوور یا هاچ بک های کراس را از خود نشان می دهد، در نمای جانبی نیز همین رویه به لطف استفاده از بچه گلگیرهای مشکی رنگ تکرار شده است و البته برای مشتریان ایرانی، رینگ مشکی رنگ چرخ ها در تناسب با زه و ضربه گیرهای یاد شده، استایلی از خودروهای خشن و تیون شده را به نمایش خواهد گذاشت، هرچند که رینگ چرخ خودروهای مورد آزمایش ما از نوع سفید بود که برای بازار ایران در نظر گرفته نشده اند. در نمای عقب اما از خشونت طراحی C3 کاسته شده است و با حذف شدن خروجی اگزوز ها که در دنیای خودرو، نمادی از سرعت و قدرت محسوب می شوند، شاهد یک هاچ بک نسبتا معصوم هستیم که البته این ظاهر می تواند مصداقی برای مثال معروف گرگی در لباس میش باشد.

اما آنچه شاید نقطه تمایز مهم خط تولید ایران و اروپا باشد، استفاده از رنگ سفید با سقف قرمز برای یکسال اول تولید سیتروئن C3 در بازار ماست. در واقع طبق براورد مهندسان فرانسوی با توجه به اقبال عموم مشتریان از رنگ سفید، این خودروساز تصمیم گرفته تا در گام نخست C3 را تنها با این ترکیب رنگی (چرخ های مشکی- بدنه سفید و سقف قرمز) با بالاترین کیفیت ممکن روانه بازار کند و در گام های بعدی رنگ های دیگری را نیز به این هاچ بک زاده کوه های آلپ بیافزاید.

امکانات و تجهیزات جانبی


سیتروئن C3 برخلاف پژو 2008 و برخی دیگر از خودروهای مونتاژی در سال های اخیر مانند سراتو سایپا، خودرو کم اپشنی نیست و حداقل های ضروری در این کلاس را به خریداران خوش ذوق خود ارائه می دهد، یک مانیتور لمسی در میانه داشبورد وظیفه تنظیم سیستم صوتی، سیستم تهویه و..را بر عهده دارد که البته به دوربین دید عقب نیز مجهز است.

همچنین به لطف امکان اتصال مانیتور و گوشی موبایل، استفاده راحت تر از نقشه های مسیر یابی نیز ممکن شده است، سیستم های کنترل پایداری، کروز کنترل و ...از دیگر آپشن های کاربردی C3 هستند اما در عین حال می تواند به عدم وجود صندلی های روکش چرمی (صندلی های پارچه ای) با تنظیم دستی، نبود سانروف و دستگیرهای سقفی به عنوان نقطه ضعف های غیر معمول سیتروئن C3 در بخش آپشن ها و تجهیزات یاد کرد.

سریعترین هاچ بک مونتاژی تاریخ ایران


اگر از ژیان 29 اسب بخاری برای سالیان سال به عنوان ضعیف ترین خودرو موجود در کشور یاد می شد، حالا ورق به نحوی برگشته که سیتروئن C3 موجود در ایران، قدرتمندترین نسخه تولیدی در جهان محسوب می شود. در واقع استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری توربو 163 اسب بخاری، استراتژی جدید PSA برای خودروها مدرن عرضه شده در ایران است که شامل حال تمامی مدل های DS (به جز DS3) و پژو 2008 و 508 نیز شده است ولی با توجه به ابعاد جمع و جور و وزن اندک C3 نسبت به سایر خودروهای مورد نظر، می توان گفت حالا شاهد تولد یک هاچ بک نسبتا داغ مخصوص بازار ایران هستیم.

خودرویی که به لطف گیربکس شش سرعته ضریب کوتاه با شتاب صفر تا صد کمتر از 9 ثانیه (در حدود 8.5 ثانیه در شرایط تست با بنزین معمولی) می تواند به راحتی نیاز خریداران خود را به سرعت و هیجان تامین نماید.

تجربه رانندگی؛ نرم و چابک


خودروهای سیتروئن از قدیم الایام به داشتن سواری نرم و راحت شهره بوده اند، در مورد C3 نیز این مقوله در مقام یک هاچ بک کاملا محسوس است و در واقع از سواری خشک و کوبش های متعدد بسیاری از رقبای این خودرو خبری نیست، البته با توجه به شرایط جاده های کشورمان مسلم است که سواری نسبتا نرم خودرویی مانند سیتروئن C3 به خودروهایی نظیر هیوندای ولوستر ارجحیت دارد اما جالب اینکه این سواری نرم و راحت حداقل به لظف سیستم فنربندی خوب و تایرهای ساخت میشلن، به از دست رفتن پایداری و هندلینگ نیز منجر نشده است و C3 می تواند در گذر از پیچ ها نیز بسیار چابک احساس شود.


البته مانند بسیاری از خودروهای فرانسوی دیگر، حس دریافتی راننده از عملکرد فرمان چندان دقیق و واقعی نیست و از این رو می توان گفت که فرمان اندکی گنگ و بی حس عمل می کند، همچنین فنربندی چرخ های عقب نیز از آرایش نیمه مستقل سود می برد که با عملکرد ایده آل سیستم های چند اتصالی فاصله دارد و در مواجه با موج های جاده اندکی سرنیشنان ردیف عقب را دچار نوسانات موجی شکل می کند، اما در مجموع با در نظر گرفتن رقبای خسته کننده ای نظیر هیوندای I20 می توان تجربه رانندگی با سیتروئن C3 را واقعا مهیج و بسیار چست و چابک توصیف کرد، به نوعی که با کمی بی دقتی شاهد رسیدن عقربه سرعت سنج به رقم های فراتر از 180 کیلومتر بر ساعت خواهید بود. تمام این موارد در حالیست که مصرف سوخت خودرو علیرغم رانندگی نسبتا سریع و خشن خبرنگاران در طول مسیر تست، مناسب به نظر می رسد و عددی از 7.5 تا 11.5 لیتر در یکصد کیلومتر را در بر می گیرد. از این رو می توان گفت که سیتروئن C3 برای یک خانواده جوان یا یک سفر 3 یا 4 نفر می تواند خودرویی لذت بخش و سریع باشد و فراتر از انتظار سرنشینان ظاهر شود.

قیمت و شرایط بازار


مسلما با توجه به برچسب قیمتی 120 الی 130 میلیون تومان (غیر رسمی) سیتروئن C3 هاچ بک ارزان قیمتی نیست، اما چنانچه مشخصات فنی و امکانات این مدل را با خودروهایی نظیر هیوندای I20 و هیوندای ولوستر (رقیب هم کلاس) یا پژو 2008 و رنو کپچر به عنوان رقیب های هم قیمت مقایسه کنید، درخواهید یافت که سیتروئن C3 حداقل برای علاقه مندان به ماشین، گزینه ای هیجان انگیز با قیمت نسبتا رقابتی به نظر می رسد، اما در این راستا باید با عطش قدرت موتور از خیر گزینه هایی نظیر امکان انتخاب رنگ یا داشتن سانروف بگذرید، شاید این مورد برای برخی از خریداران چندان آسان نباشد اما می توان با اطمینان بالایی گفت که سیتروئن C3 با این مشخصات آنقدر دوست داشتنی هست که برایش اسم انتخاب خواهید کرد و ظرف چند ماه آن را عضوی از خانواده خود خواهید دانست.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اولین تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در ایران؛ هاچ بکی فوق سریع برای سلیقه های متفاوت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..