تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کسب‌و‌کار «خشک شویی‌»ها؛ از سنتی تا آنلاین

درباره یک کسب و کار خدماتی‌ تر و تمیز، پردرآمد و البته پرزحمت

روزنامه خراسان: برخی کسب و کارهای خدماتی این روزها با سرعت نسبتا بیشتری در حال رشد هستند؛ از جمله کترینگ‌ها و عرضه غذا، خدمات آموزشی و مراقبت، خدمات نظافت و تعمیر در منزل، خشک شویی و. .. که همه در یک ویژگی مشترک هستند؛ پوشش کمبود وقت خانوارهایی که در حال تغییر شکل و تغییر سبک زندگی هستند.

خانوارهایی که بر خلاف گذشته وقت زیادی برای پخت و پز، مراقبت از فرزندان، شست‌وشو و حتی بردن خودرو به کارواش ندارند. صاحبان کسب و کار هم از این فرصت استفاده کرده و تلاش می‌کنند با عرضه غذای آماده یا کارواش در محل یا خشک شویی آنلاین، کار این خانوارها را راحت‌تر کنند و خودشان هم به نان و نوایی برسند. امروز سراغ خشک شویی رفتیم و جزئیاتی خواندنی درباره انواع سنتی و آنلاین آن ارائه خواهیم کرد.

خشک شویی؛ از سنتی تا آنلاین

انواع شست وشو: خشک شویی و ترشویی!

در منزل لباس‌ها با آب شسته می‌شوند اما لباس‌های روغنی و دارای لکه ممکن است به راحتی با آب شسته نشوند. برای همین از روش‌هایی غیر از آب شویی استفاده می‌شود که به آن خشک شویی گفته می‌شود. در این روش از برخی مواد شیمیایی به خصوص پرکلرواتیلن استفاده می‌شود که لکه‌ها را ابتدا نرم کرده و سپس در دستگاه با فشار جدا می‌شوند. پرکلرواتیلن یا پرکلروپلی اتیلن، یک ماده شیمیایی سنگین است که هر لیتر آن حدود سه کیلوگرم است. لباس‌ها بعد از شست وشو به این روش در دستگاه مخصوص، به صورت کاملا خشک خارج می‌شوند. در خشک شویی‌ها عمدتا از این روش استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با جزئیات خشک شویی آشنا می‌شویم.

درآمد خشک شویی چقدر است؟

درباره درآمد در نظر داشته باشید که این کسب و کار نسبتا فصلی است. شما در طول سال برخی مشتریان ثابت خودتان را پیدا خواهید کرد که به طور معمول شست وشوی برخی لباس‌ها مثل کت و شلوار را به شما خواهند سپرد. اما در برخی دوره‌ها مثل نزدیک نوروز یا نزدیک اعیاد دیگر که معمولا مراسم و عروسی‌ها زیاد است، کار خشک شویی بیشتر است. درباره درآمد خشک شویی، از فعالان این حوزه سوال کنید اما سعی کنید طرح تجاری مخصوص خودتان را بنویسید.

برای تخمین درآمد در طرح تجاری خود، تخمینی منطقی از تعداد مشتریان ثابت و فصلی بزنید. مثلا اگر در روز به طور متوسط 10 کت و شلوار سفارش بگیرید و 100 متر مربع پرده ( 10 پرده 3 در 3.5 متر) را هم بشویید، درآمد روزانه حدود 250 هزار و ماهانه (با فرض 25 روز کاری مفید) حدود 6 میلیون تومان خواهد بود که با توجه به جدول فوق، بیش از نیمی از آن صرف هزینه‌های جاری خواهد شد و بقیه درآمد خالص شما خواهد بود. البته ممکن است جذب این تعداد مشتری، چندان ساده نباشد. این موضوع را در طرح تجاری خود با تبلیغات پوشش دهید.

تاکتیک‌هایی برای روز مبادا

تبلیغات چاپی و توزیع در محل، ایجاد جوایز یا تخفیف در شروع کار، نصب بنر بزرگ، اعمال تخفیف برای مشتریان ثابت و. .. می‌تواند به برنامه شما اضافه شود تا به نقطه سر به سر برسید. یک راه دیگر که می‌توانید در طرح خود برای روز مبادا (نرسیدن به نقطه سر به سر) در نظر بگیرید، ارائه خدمات اضافه است؛ مثلا یک پیک استخدام کنید، تلفنی سفارش بگیرید و لباس‌ها را در منزل مشتری تحویل گرفته و همان جا تحویل دهید. با این کار می‌توانید دایره مشتریان را از محل خودتان فراتر ببرید. در طرح کسب و کار خود، حتی اگر یک صفحه باشد، این سناریوها و اعداد و ارقام کلی را داشته باشید و به مرور، بعد از شروع کار، آن‌ها را واقعی‌تر کنید. کاری که آنلاین‌ها می‌کنند.

برای راه‌اندازی یک خشک شویی چه تجهیزاتی لازم است؟

به طور کلی برای راه‌اندازی یک خشک شویی نیازمند تجهیزاتی مثل ماشین لباس شویی صنعتی، خشک کننده، چوب لباس و کاور، اتوی صنعتی و مواد شوینده هستید. علاوه بر تجهیزات نیاز به فضای کافی در یک منطقه مناسب شهری هم دارید. این فضا با توجه به نوع کار باید مجهز به سیستم تهویه مناسب هم باشد. جدول زیر مظنه‌ای از این هزینه‌ها را به طور خلاصه ارائه می‌کند. چنان چه ملاحظه می‌شود برای شروع، بدون در نظر گرفتن هزینه رهن و اجاره یا خرید فضا، به حدود 20 تا 50 میلیون تومان (بسته به نوع تجهیزات) نیاز دارید تا تجهیزات لازم و همچنین برخی مواد اولیه را تهیه کنید و فضای موجود خود را تجهیز کنید.

خشک شویی؛ از سنتی تا آنلاین

خشک شویی‌های آنلاین چه می‌کنند؟

استارت آپ‌های خشک شویی یا همان خشک شویی‌های آنلاین، فرایند فوق را بر بستر اپلیکیشن‌های موبایلی انجام می‌دهند. یعنی مشتری سفارش خود را در اپلیکیشن ثبت کرده، همان جا جزئیات مربوط به هزینه و زمان تحویل گرفتن و دادن مشخص و در صورت تمایل نهایی می‌شود. بقیه کار چندان پیچیده نیست. پیک به آدرس مشتری می‌رود و لباس‌ها را تحویل می‌گیرد و بعد از شست وشو تحویل می‌دهد. البته امور اجرایی و به خصوص هماهنگی کار چندان ساده‌ای نیست.

پیچیدگی‌های کار آنلاین

البته استارت آپ‌ها معمولا خودشان یک ظرفیت بزرگ خشک شویی دایر نمی‌کنند. بلکه از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنند. مثلا با 20 یا 50 خشک شویی قرارداد می‌بندند و سفارش مشتریان را به آن‌ها می‌سپارند. حتی پیک را هم خودشان استخدام نمی‌کنند و با شرکت‌های حمل و نقل یا تاکسی‌های آنلاین کار می‌کنند. در این حالت هزینه اولیه کاهش می‌یابد اما نیاز به انبوهی از مذاکرات، چانه زنی و البته هماهنگی مداوم وجود دارد تا هیچ اختلالی ایجاد نشود.

درآمد آنلاین‌ها از کجاست؟

البته در این حالت بخش بزرگی از درآمد به خشک شویی‌ها و پیک‌ها اختصاص خواهد یافت. عایدی گروه آنلاین، تنها به درصدی از درآمد کل محدود می‌شود که به نوعی بابت بازاریابی و تضمین کار دریافت می‌شود. درآمدی که باید طبق طرح کسب و کار، هزینه‌های برنامه نویسی اپلیکیشن و ارتقای آن، حسابداری و نیروی انسانی و. .. را پوشش دهد. البته این بدان معنا نیست که آنلاین‌ها فقط با دیگران کار می‌کنند. چرا که خودشان هم می‌توانند به مرور یک واحد خشک شویی دایر کنند و از برون سپاری بکاهند.

علاوه بر آن می‌توان در اپلیکیشن امکاناتی پیش بینی کرد که هم بر تعداد مشتریان بیفزاید و هم درآمد مازاد ایجاد کند. مثلا برای کسانی که نیاز به شست وشو و تحویل فوری دارند هزینه بیشتر و برای کسانی که محدودیت زمانی ندارند تخفیف قائل شد. این کار با توجه به تعداد زیاد خشک شویی‌های در ارتباط با استارت آپ ممکن است چرا که احتمال این که حداقل یکی بتواند کار را فوری تحویل دهد وجود دارد. کسانی هم که محدودیت زمانی ندارند به برخی خشک شویی‌ها تحویل می‌شود تا در اوقات بیکاری خود یا به صورت اضافه کار، آن را انجام بدهند.

نمونه‌هایی از خشک شویی‌های آنلاین

اگر به دنبال پیاده کردن چنین ایده‌هایی هستید، به دو دلیل لازم است نمونه‌های مشابه را ببینید: اول این که از تجربه آن‌ها بیاموزید و ثانیا تعداد رقبا را شمرده و تصور درستی از آن‌ها داشته باشید. چرا که کسب و کارهای آنلاین ( به طور کلی و در این جا خشک شویی ها) محدود به جغرافیا نیستند و با هزینه نه چندان زیاد، می‌توانند حوزه فعالیت خود را نه تنها از یک محله بلکه از شهر‌ها و استان‌ها هم فراتر ببرند. به طور کلی یکی از ویژگی‌های استارت آپ را گسترش پذیری می‌دانند. تعداد بسیار زیادی خشک شویی‌های آنلاین در جهان ایجاد شده است که برخی از آن‌ها بسیار ارزشمند هم شده‌اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کسب‌و‌کار «خشک شویی‌»ها؛ از سنتی تا آنلاین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..