تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رکورد زد

سی و یکمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران، در مقایسه با نمایشگاه کتاب پارسال، با تفاوت هایی همراه بود که مهمترین آنها تغییر جایگاه برگزاری نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی تهران، رشد کمی کتاب ‌های عرضه شده توسط ناشران داخلی، افزایش فروش و تعداد بازدیدکنندگان بود.

به گزارش صدخبرسی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 اردیبهشت 1397 با شعار «نه به کتاب نخواندن» آغاز و امروز 22 اردیبهشت ماه به پایان می رسد. این رویداد در قیاس با نمایشگاه کتاب پارسال با تفاوت ها و نقاط قوتی همراه بود که شاید مهمترین آنها انتقال دوباره جایگاه برپایی نمایشگاه از محل «شهر آفتاب» به «مصلی امام خمینی (ره)» تهران است .
میزان فروش و استقبال بازدیدکنندگان از این دور نمایشگاه کتاب تهران هم در قیاس با سال گذشته قابل توجه بود که به نظر می رسد این اتفاق به دلیل دسترسی آسان تر مخاطبان به محل نمایشگاه باشد. رشد کمی کتاب ‌های عرضه شده توسط ناشران داخلی نیز یکی از نکات قابل تامل در نمایشگاه کتاب امسال بود. در همین حال، براساس آمار منتشر شده در سایت رسمی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران، در بخش بین‌ الملل نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته، ناشران سایر کشورها حضور کمرنگ تری داشته اند؛ موضوعی که برخی آن را ناشی از نوسانات نرخ ارز می‌ دانند.

** تغییر جایگاه نمایشگاه و آرامش بیشتر ناشران و مخاطبان
انتقال دوباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب به مصلی تهران، یکی از مهمترین تغییرات در سازوکار برگزاری نمایشگاه کتاب امسال بود. به نظر می رسد این اتفاق ناشی از برخی ناکارآمدی ها طی 2 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب باشد؛ مشکلاتی که هم صدای ناشران را درآورد و هم موجب نارضایتی بازدیدکنندگان شد.
دوری راه و عدم دسترسی آسان به «شهر آفتاب» با وسایل نقلیه عمومی و آبگرفتگی غرفه ‌های مستقر در نمایشگاه پس از بارش باران سنگین در روزهای برگزاری، باعث شد تا شهر آفتاب تنها 2 سال محل برگزاری نمایشگاه بین‌ المللی کتاب باشد و طبق روال گذشته، مصلی امام خمینی (ره) بار دیگر میزبان ناشران داخلی و خارجی شود.
امسال در مصلی 70 درصد ناشران در فضای مسقف و تنها 30 درصد زیر چادرها جانمایی شدند. این در حالی است که سال گذشته در شهر آفتاب 35 درصد از ناشران در فضای مسقف و 65 درصد زیر چادرها مستقر شده بودند.
با توجه به این نکات، انتقال دوباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی دستکم از ناخرسندی ناشران و مخاطبان - که در دو سال گذشته برای حضور در نمایشگاه به دردسرهای زیادی افتاده بودند- کاست.
با این همه با چالش مواجه بودن مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از سه دهه که از برگزاری این نمایشگاه می گذرد، اتفاق خوشایندی نیست. در همین زمینه «امیرمسعود شهرام نیا» قائم مقام نمایشگاه کتاب، نیز معتقد است: هرچند برگزاری امسال نمایشگاه در مصلی با تمهیدات ویژه‌ ای همراه بوده است؛ اما هنوز با شرایط ایده ‌آل و مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

** نمایشگاه سی و یکم؛ رشد مخاطب و فروش
افزایش شمار بازدیدکنندگان یکی از رویدادهای قابل توجه در نمایشگاه کتاب امسال بود. این افزایش به گونه ای بود که در روز نخست برگزاری ناشران و برگزارکنندگان را که هنوز آمادگی لازم برای میزبانیِ آن تعداد بازدیدکننده را نداشتند، غافلگیر کرد.
همچنین تراکنش ‌های ثبت شده در روزهای برگزاری نمایشگاه، حاکی از رشد چشمگیر فروش نسبت به سال گذشته است. بر اساس آخرین آمارهای رسمی، فقط در 9 روز اول فعالیت نمایشگاه، بیش از 95 میلیارد تومان کتاب به مراجعه‌ کنندگان فروخته شده و به نظر می‌رسد اگر آمار فروش کتاب را در روز جمعه که دهمین روز فعالیت این نمایشگاه بود هم به این آمار اضافه کنیم، رقم فروش از 100 میلیارد تومان هم گذشته باشد. این در حالی است که مبلغ تراکنش ها در نمایشگاه کتاب سال 96، نزدیک به 77 میلیارد تومان بود.
در نمایشگاه امسال بیش از 4 هزار دستگاه کارتخوان در غرفه‌ ها تعبیه شده بود. همچنین امسال 20 دستگاه «ATM» و سه دستگاه «شهرنت» برای استفاده بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب مستقر شد؛ سازوکارهایی که نسبت به سال گذشته به تسهیل روند خرید کتاب توسط مخاطبان کمک کرد.
پیش تر، «حسین صفری» مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب، در سخنانی، با اشاره به موقعیت استراتژیک مصلی تهران که دسترسی آزاد شهروندان به نمایشگاه کتاب را فراهم می کند و همچنین ایجاد امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان، افزایش20 درصدی میزان فروش و بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب امسال را پیش بینی کرده بود.

** بخش بین الملل؛ کمرنگ تر از سال قبل
در کنار نقاط قوت بسیار در برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب، حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب امسال در مقایسه با سال قبل کمرنگ تر بود. در حالی که تعداد ناشران داخلی حاضر در سی و یکمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب با حضور 233 ناشر بیشتر از سال قبل، به 1817 ناشر داخلی رسید، نمایشگاه کتاب امسال میزبان شمار کمتری از ناشران خارجی است. سال گذشته مجموع تعداد غرفه‌ های ناشران عرب و لاتین 141 غرفه بود، اما امسال این تعداد به 131 غرفه تقلیل یافته است. همچنین در مقایسه با سال گذشته که نمایشگاه کتاب میزبان 29 کشور خارجی بود، در نمایشگاه کتاب امسال تنها 22 کشور خارجی حضور دارند.
برخی دلیل این موضوع را نوسانات شدید بازار ارز که باعث ایجاد برخی مشکلات در قیمت ‌گذاری کتاب ‌های بخش بین‌ الملل شده است می دانند.
آلمان، عمان، روسیه، فنلاند، ژاپن، اتریش، مکزیک، ترکیه، چین، صربستان، مجارستان، ایتالیا، لبنان، هندوستان، کره جنوبی، تونس، یونان، ارمنستان، سوریه، افغانستان و عراق از جمله کشورهای حاضر در نمایشگاه سی و یکم هستند.
نخستین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران، پس از انقلاب اسلامی در سال 1366 و در محل نمایشگاه ‌های بین‌ المللی استان تهران برگزار شد. به دنبال آن، استقبال ناشران و مردم از برگزاری این رویداد فرهنگی در حوزه کتاب، موجب صدور مجوز سالانه شدن نمایشگاه بین ‌المللی کتاب شد و از آن زمان تاکنون نمایشگاه کتاب هر ساله در اردیبهشت ماه، میزبان جمع کثیری از ناشران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام /*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رکورد زد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..