تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بوکان بیکار؛ علت ها و راه حل ها

ساعت: 15:07 منتشر شده در مورخ: 1397/02/22 شناسه خبر: 1361853

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ شهرستان بوکان دارای بیشترین جمعیت جوان در بین شهرهای منطقه با بیشترین فارغ التحصیل دانشگاهی است که متاسفانه با آمار رسمی ۲۱ درصدی جز بیکار ترین شهرهای استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، چندین سال است که بوکان در آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ها و نهاد های مختلف مختلف رتبه های اول بیکاری را در سطح استان و حتی منطقه به خود اختصاص می دهد که یقیناً دلایل متعددی برای این وضعیت در سومین شهر پرجمعیت استان وجود دارد.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ شهرستان بوکان دارای بیشترین جمعیت جوان در بین شهرهای منطقه با بیشترین فارغ التحصیل دانشگاهی است که متاسفانه با آمار رسمی ۲۱ درصدی جز بیکار ترین شهرهای استان است.

بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌ شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند، کودکان و بزرگسالان از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند، جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌ آیند.

با این تعریف از بیکاری به واقع باید بوکان را یکی از بیکارترین شهرهای کشور برشمرد که زیرا هم اکنون جمعیت این شهرستان بیش از ۲۶۰ هزار نفر است که از این تعداد بیش از ۱۷۰ هزار نفر جمعیت فعال هستند که بر اساس امار ها ۲۲ درصد از این افراد بیکار هستند.

همچنان که در بالا نیز ذکر شد یقیناً دلایل متعددی برای این وضعیت وجود دارد که البته برای موشکافی هر کدام از دلایل، یک مطالعه جامع علمی لازم است.

شاید بتوان دلایلی همچون نبود زیر ساختهای لازم، توزیع ناعادلانه ثروت در کشور، عدم اطمینان فضای روانی برای سرمایه‌ گذاری در شهرستان و از همه مهمتر عدم توجه به پتانسیل های موجود در بوکان از جمله نیروی فعال و تحصیل کرده، کشاورزی، صنعت های کوچک، گردشگری و دامداری را علت افزایش نرخ بالای بیکاری در سومین شهر پرجمعیت استان دانست که اکنون سبب به وجود امدن وضعیت کنونی شده است.

بی گمان با توجه به وضعیت جغرافیایی و زیست محیطی این شهرستان می توان گفت که بوکان دارای مزیت های بیشماری از جمله در حوزه های دامداری، کشاورزی، صنایع کوچک و زود بازده و گردشگری و معدن است که در صورت توجه به انان می تواند شاهد تغییرات گسترده ای در امار بیکاری آن بود.

توجه به مزیت‌ های نسبی موجود در شهرستان دارای این ویژگی مثبت و ارزشمند است که می تواند سبب ایجاد اشتغال پایدار شود و همچنین ثبات و رشد بلندمدت را نیز تضمین می ‌کند که این اصل باید در راس همه برنامه های مدیران و مسئولان شهرستانی قرار گیرد.

با نگاهی به وضعیت چند دهه اخیر در بوکان می توان گفت در حوزه های بالا دستی مزیت های موجود شهرستان نیز هیچ تلاشی صورت نگرفته که اگر صورت می گرفت اکنون می بایست به علت موقعیت خاص و ویژه جغرافیایی دارای ده ها کارخانه مولد محصولات دامی، کشاورزی و معدنی می بود ولی اکنون متاسفانه این شهرستان به تولید کننده ویژه محصولات خام برای کارخانه های بزرگ کشور تبدیل شده است.

با نگاهی به امار ها و داده ها بوکان در شاخص های کشاورزی، دامداری، صنایع خرد و دامداری رتبه های متوسط استان را به خود اختصاص داده است که می بایست با تمام تلاش مسئولان شهرستانی و رایزنی های گسترده با مدیران بالا دستی به تقویت این حوزه ها کمک کنند تا در نهایت سبب کاهش بیکاری در این شهرستان شوند.

در سال حمایت از کالای ایرانی مسئولان شهرستانی می توانند با بهره گیری از همه پتانسیل های موجود نیروی انسانی خود در حوزه های بالا شاهد تغییرات گسترده ای باشند که این مهم جدای از اشتغال زایی سبب ارتقاء کیفیت مححصولات این شهرستان نیز می شود.

جدای از این دلایل می توان یکی دیگر از دلایل بیکاری در بوکان را بعضی از بانک های عامل دانست که با سنگ‌ اندازی در ارائه تسهیلات بانکی به کارافرینان و جوانان در بالا بردن نرخ بیکاری شهرستان نقش چشم گیری داشته اند که می بایست با ورد مسئولان به این امر شاهد تغییر نگرش بانک ها به کارافرینان و جوانان بوکانی باشیم.

امید است در سال حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ شاهد تغییرات گسترده در حوزه کار و اشتغال شهرستان بوکان باشیم که درنهایت این مهم سبب کاهش بزهکاری های اجتماعی،آمار طلاق و اعتیاد در سطح جامعه می شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بوکان بیکار؛ علت ها و راه حل ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..